Tylko 65 minut na przejazd samochodem z Gdańska do Torunia w sprzyjających warunkach drogowych - zapowiada Gdańsk Transport Company, koncesjonariusz północnego odcinka autostrady A1. 14 października 2011 roku oddano do użytku kolejne 62 kilometry drogi, na którą czekał cały region.
- Otwarcie nowego połączenia Torunia z Trójmiastem i Bałtykiem traktujemy jako wydarzenie historyczne. Toruń łączy się – jak przed wiekami – z Gdańskiem i Trójmiastem, odtwarzając łańcuch sprawdzonej kooperacji gmin położonych w pobliżu trasy, w tym Chełmna, Grudziądza, Warlubia, Pelplina, Starogardu Gdańskiego, Tczewa czy Pruszcza Gdańskiego - mówi prezydent Torunia Michał Zaleski. - Oddanie tej drogi do użytku to dla Torunia oczywiste ułatwienie połączeń z całym krajem, przede wszystkim Trójmiastem i wybrzeżem Bałtyku, a w przyszłości także z południem Polski i Europy. Dla Torunia ważne jest , aby była to droga bezpieczna, a w okolicach Torunia bezpłatna, tak jak inne drogi w Polsce pełniące rolę obwodnic miast, nie tylko przez trzy miesiące, ale na stałe. Takiej decyzji rządu oczekują mieszkańcy Torunia.
Budowa kujawsko-pomorskiego odcinka A1 to jeden z największych projektów drogowych w Europie. Zakres inwestycji obejmował budowę nowego pasa autostrady od węzła Nowe Marzy do węzła Lubicz (51,72 km) i przeprawę przez Wisłę w okolicach Grudziądza, a także modernizację częściowo zrealizowanego odcinka od węzła Lubicz do Czerniewic (10,70 km) wraz z dokończeniem budowy mostów przez Drwęcę oraz Wisłę koło Torunia. Inwestycję, podobnie jak poprzedni etap, zrealizowała firma Gdańsk Transport Company - spółka posiadająca koncesję na finansowanie, projektowanie, budowę oraz eksploatację tego fragmentu autostrady.
Na nowo otwartym odcinku autostrady pomiędzy Nowymi Marzami a Czerniewicami funkcjonować będą jedynie dwa nowe węzły w Lisewie i Lubiczu. Pozostałe dwa: węzeł Grudziądz i węzeł Turzno zostaną uruchomione w przyszłym roku, po wybudowaniu lokalnych połączeń do zjazdów autostradowych. Na trasie nowego odcinka A1 na kierowców czekają cztery pary miejsc obsługi podróżnych: Malankowo, Drzonowo, Nowy Dwór i Nowa Wieś.
- W związku z przedterminowym oddaniem do użytku autostrady koło Torunia, przyspieszyliśmy prace związane z modernizacją Szosy Lubickiej, która będzie dla mieszkańców Torunia nowoczesnym i wygodnym połączeniem drogowym z A1 - mówi Andrzej Glonek, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg. - Pierwszą jej nitkę oddajemy do użytku już w dniu otwarcia autostrady, ale zaawansowanie prac wskazuje na to, że cały układ drogowy będzie gotowy przed umownym terminem 30 listopada. Do wykonania pozostało około 300 metrów warstwy ścieralnej na jezdni południowej oraz ostatnia warstwa na drogach serwisowych. Kierowcy odczują zdecydowaną poprawę komfortu jazdy, ponieważ nie będą musieli przejeżdżać przez tory i przez rondo, które spowalnia ruch.
Przejazd autostradą w obrębie nowo otwartych sekcji przez pierwsze 90 dni będzie bezpłatny. Stawki opłat obowiązujące na pierwszym odcinku autostrady Rusocin - Nowe Marzy pozostaną bez zmian. O ile minister infrastruktury nie podejmie innej decyzji, po okresie promocyjnym, przejazd 152-km odcinkiem z Gdańska do Torunia będzie kosztował 29,90 złotych (pojazdy osobowe). Autostrada jest wyposażona w urządzenia i sprzęt do poboru opłat w systemie zamkniętym. Kierowca wjeżdżając na autostradę pobiera "bilet wjazdowy". Opłata uiszczana jest na końcu podróży i zależy od kategorii pojazdu oraz ilości przejechanych kilometrów.
Symboliczne przecięcie wstęgi i podpisy na projekcie drogi
14 października 2011 r. w godzinach wieczornych pierwsi kierowcy pojechali nowym odcinkiem autostrady. W uroczystości otwarcia drogi z udziałem ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka, przedstawicieli koncesjonariusza - spółki GTC oraz firm wykonawczych wzięli też udział przedstawiciele toruńskiego samorządu. Toruń, jak inne miasta w regionie, cieszy z otwarcia nowoczesnej, szybkiej i bezpiecznej drogi, która usprawni ruch w całej Polsce północnej. Jednak tę radość przyćmiewa niepokój. Prezydent Torunia Michał Zaleski ponownie przedstawił ministrowi obawy, jakie ma nasze miasto w związku z krótkim, trzymiesięcznym okresem obowiązywania bezpłatnego przejazdu nowym odcinkiem. Czy za 90 dni kierowcy zechcą płacić za przejazd autostradą, czy też wybiorą bezpłatny przejazd przez Toruń?
Na razie tiry jadą bezpłatną autostradą,
czy za 90 dni pojadą przez Toruń?
Prezydent ponownie apelował do ministra
o darmowy przejazd autostradą koło Torunia - już na stałe
Inwestycja została zrealizowana w systemie Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Partnerami w tym przedsięwzięciu są Gdańsk Transport Company i Ministerstwo Infrastruktury. Cena budowy drugiego etapu inwestycji wyniosła 730 mln EUR, w tym 581 mln EUR/droga i 149 mln EUR/mosty.
Po wybudowaniu autostrady Koncesjonariusz będzie zarządzać całym 152-km odcinkiem autostrady, aż do roku 2039. Po wygaśnięciu koncesji autostrada zostanie przekazana nieodpłatnie i w określonym standardzie stronie publicznej.