Mury obronne | www.torun.pl

Serduszko w kolorze ukraińskiej flagi

Turystyka

Mury obronne

Mury obronne

Początek budowy murów miejskich w Toruniu sięga lat sześćdziesiątych XIII wieku. Bogacące się miasto handlowe i ważny ośrodek wojskowo-administracyjny państwa krzyżackiego został otoczony systemem ceglanych murów baszt, bram i fos, z których wiele można oglądać do dzisiaj.

Do średniowiecznego Starego Miasta Torunia prowadziło 8 bram: od strony Wisły - Klasztorna, Żeglarska, Łazienna i Mostowa, od wschodu, czyli od strony Nowego Miasta Torunia - Paulińska i Kotlarska, od zachodu Brama Starotoruńska (okolice dzisiejszego skrzyżowania ulic Pod Krzywą Wieżą i Kopernika), a od północy Chełmińska (na wysokości skrzyżowania ul. Chełmińskiej z Fosą Staromiejską).

W systemie murów obronnych starego Torunia na uwagę zasługuje też kilka baszt obronnych o oryginalnych nazwach: Koci Łeb, Gołębnik, Monstrancja, a także Krzywa Wieża - odchylona od pionu o 1,4 m.

Obwarowania Nowego Miasta Torunia były znacznie skromniejsze - od strony południowo-wschodniej wznosiły się mury i Brama św. Jakuba, a głównym wjazdem do miasta od wschodu była Brama św. Katarzyny (skrzyżowanie dzisiejszej ul. Św. Katarzyny i ul. Szumana).

Do dzisiaj spośród średniowiecznych, toruńskich bram zachowały się trzy: Klasztorna - której nazwa pochodzi od nieistniejącego klasztoru i kościoła p.w. Ducha Św., Brama Żeglarska - Toruń był przez wiele stuleci portem wiślanym - i Mostowa, upamiętniająca swą nazwą istnienie w tym miejscu XV-wiecznego, drewnianego mostu na Wiśle, spalonego w 1877 r. Natomiast bramy Paulińska, Kotlarska, Starotoruńska, Chełmińska, św. Katarzyny i św. Jakuba zostały wraz z przyległymi murami rozebrane w XIX w.

Drugi etap fortyfikowania rozpoczął się w 1629 r., kiedy podjęto budowę nowoczesnych, ziemnych fortyfikacji bastionowych poza ówczesnymi murami miasta. Dziś łącznie z umocnieniami średniowiecznymi tworzą one tzw. pierścień wewnętrzny fortyfikacji Torunia, którego pozostałości widać wśród zieleni miejskiej. Przez blisko trzy wieki umocnienia te stanowiły główną siłę obronną - były wielokrotnie bronione i zdobywane, przebudowywane i wzmacniane przez Polaków, Szwedów, Francuzów, Rosjan i Prusaków. Najbardziej ucierpiały podczas wojen napoleońskich, dlatego od 1818 r. do 1864 r. Prusacy - uznając strategiczne znaczenie twierdzy nadgranicznej - sukcesywnie je rekonstruowali i rozbudowywali. W tym okresie powstały m.in.: Fort św. Jakuba przy ul. gen. J. Sowińskiego (ok. 1830), Przyczółek Mostowy (na południe od dzisiejszego Dworca Głównego PKP – 1824-1840) oraz - w związku z powstaniem linii kolejowej do Warszawy - Fort Kolejowy (1863).

W kolejnych dziesięcioleciach liczne wynalazki militarne: proch bezdymny, kruszące materiały wybuchowe, stalowa lufa gwintowana i działa o wiele większym zasięgu i celności, wymusiły na projektantach stworzenie nowej koncepcji obronnej. Odstąpiono od budowy ciągłych obwałowań liniowych na rzecz samodzielnych fortów - obiektów oddalonych od siebie, rozrzuconych pierścieniem w promieniu 3 - 4 km od bronionego centrum. Szybko okazało się ceglane konstrukcje są nieodporne na nowe rodzaje amunicji, dlatego rozpoczęto ich wzmacnianie i zagęszczanie nowymi stanowiskami międzypolowymi.

Według tego modelu została zbudowana Twierdza Toruń, czyli zewnętrzny pierścień fortyfikacji - jeden z potężniejszych zespołów obiektów militarnych w Polsce i Europie. Decyzję o nowoczesnym ufortyfikowaniu Torunia Prusacy podjęli po wygranej wojnie z Francją, w obliczu pogarszających się stosunków z Rosją. Toruń miał doskonałe położenie strategiczno-operacyjne - leżał w pobliżu granicy z Rosją i był miejscem przeprawy kolejowo-drogowej przez wielką rzekę. Prace projektowe i przygotowawcze trwały pięć lat. Budowa rozpoczęła się w 1877 r. i była prowadzona etapami aż do wybuchu pierwszej wojny światowej. Najpierw zaprojektowano siedem fortów głównych, jeden fort pośredni i jedną wielką baterię. Jednak już po kilku latach, w związku z szybkim rozwojem artylerii obiekty te stały się przestarzałe i znacznie większe pieniądze niż budowa, pochłonęło ich wzmocnienie i modernizacja oraz dobudowanie kolejnych fortów pośrednich, przeznaczonych dla piechoty. W sumie do pierwszej wojny światowej w dzisiejszych granicach administracyjnych Torunia powstało ok. 200 obiektów fortecznych, z których do dzisiaj zachowało się prawie 150.

Wśród nich jest kilkanaście potężnych fortów, które otoczyły miasto pierścieniem długości około 22,5 km. Toruńska twierdza kosztowała cesarstwo niemieckie 60 mln marek i nigdy nie sprawdziła się w boju. Być może jednak dzięki jej odstraszającej sile Toruń ocalał z dwóch wielkich wojen XX w. bez większych strat

Najczęściej czytane aktualności

  • Miasta hanzeatyckie spotkają się w Toruniu
    Kultura, Miasto
    22-25 czerwca 2023 roku Toruń będzie organizatorem 43. Międzynarodowego Zjazdu Miast Nowej Hanzy z udziałem 50 miast Europy.
  • Młoda płotkarka na bieżni Stadionu Miejskiego
    Miasto, Sport
    440 zawodników zgłosiło udział w 45. Memoriale Grzegorza Duneckiego, który 8 czerwca 2023 roku odbędzie się na Stadionie Miejskim przy ul. Bema.
  • MZK w czasie wydłużonego weekendu
    Miasto, MZK
    Ważna informacja dla podróżnych korzystających w komunikacji miejskiej w Toruniu. W czasie wydłużonego weekendu (8 -11 czerwca br.) zostaną wprowadzone zmiany. Poniżej szczegółowe informacje: 8 czerwca 2023 r. (czwartek – Boże Ciało): Ruch tramwajowy i autobusowy ograniczony: autobusy linii nr 19, 29, 32, 44, 113, 121 i 122 kursować będą według...
  • Ulica Kopernika w Toruniu
    Drogi, Miasto
    W najbliższy weekend (8-11 czerwca 2023 roku) będą obowiązywać zmiany w ruchu na toruńskiej Starówce. MZD informuje o drobnych korektach, dotyczących godzin obowiązywania zmian. Zmiana dotyczy 8 czerwca 2023 roku. W czwartek, 8 czerwca, w godzinach od 7.00 do 18.00 zostanie ograniczony wjazd w zachodnią część Zespołu Staromiejskiego, tj. w ulicę...
  • Zdjęcie przedstawia osobę korzystającą z parkomatu w Toruniu.
    Drogi, Miasto
    Przed nami wydłużony weekend. Warto wiedzieć, jak w dniach (8-9 czerwca) będzie funkcjonowała Strefa Płatnego Parkowania w Toruniu.
  • Miasto, Sport
    Wydział Sportu i Rekreacji Urzędu Miasta Torunia poinformował o rozstrzygnięciu otwartych konkursów ofert na realizację działań z zakresu profilaktyki uzależnień.
  • Ważna informacja dla podróżnych korzystających w komunikacji miejskiej w Toruniu. W czasie wydłużonego weekendu (8 -11 czerwca br.) zostaną wprowadzone zmiany. Poniżej szczegółowe informacje: 8 czerwca 2023 r. (czwartek – Boże Ciało): Ruch tramwajowy i autobusowy ograniczony: autobusy linii nr 19, 29, 32, 44, 113, 121 i 122 kursować będą według...
  • XIV Międzyszkolny Turniej Piłkarski „Pod Chmurką” dla klas I-III o Puchar Dyrektora Wydziału Sportu i Rekreacji UMT odbył się 5 czerwca 2023 roku na boisku sportowym Szkoły Podstawowej nr 17 im. gen. Józefa Bema przy ul. Rudackiej.
  • 22-25 czerwca 2023 roku Toruń będzie organizatorem 43. Międzynarodowego Zjazdu Miast Nowej Hanzy z udziałem 50 miast Europy.
  • 7 marca 2023 r. Szkoła Podstawowa Nr 10 w Toruniu wzięła udział w Międzynarodowym Konkursie „Mathématiques Sans Frontières" Junior (Matematyka Bez Granic).
  • Do udziału w bezpłatnych warsztatach tapicerskich w Kawiarence Naprawczej Stajnia zaprasza mieszkańców Torunia Szkoła Leśna na Barbarce.
  • Rozstrzygnięty został drugi etap konkursu na organizację w Toruniu międzynarodowych i ogólnopolskich wydarzeń sportowych, memoriałów oraz turniejów cyklicznych kreujących sportowy wizerunek miasta.
  • Do końca czerwca 2023 r. można zgłaszać kandydatów na ławników sądów rejonowych i okręgowych na kadencję 2024-2027.
  • Przed nami wydłużony weekend. Warto wiedzieć, jak w dniach (8-9 czerwca) będzie funkcjonowała Strefa Płatnego Parkowania w Toruniu.