Posłowie i senatorowie ziemi toruńskiej i włocławskiej - okręgu wyborczego nr 5 - złożyli 26 marca 2007 r. swoje podpisy pod wspólnym apelem do Prezesa Rady Ministrów RP Jarosława Kaczyńskiego w sprawie budowy nowego mostu drogowego w Toruniu.
Apel dotyczy przeniesienia inwestycji z listy rezerwowej "Indykatywnego wykazu indywidualnych projektów dużych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko" na listę główną tego zestawienia - co zagwarantuje finansowanie toruńskiej przeprawy z funduszy Unii Europejskiej będących w dyspozycji polskiego rządu. Dokument został podpisany w poniedziałek 26 marca 2007 r. w Urzędzie Miasta Torunia.
- Mieszkańcy Torunia jednoznacznie w wielu wypowiedziach i badaniach ankietowych prowadzonych przez niezależne ośrodki powiedzieli, że drugi most drogowy w Toruniu jest tą inwestycją, która dla nich jest priorytetowa i najważniejsza. 82% mieszkańców Torunia tak określiło to zadanie inwestycyjne. Jeżeli będziemy mieli Państwa wsparcie i pomoc w okresie konsultacji społecznych, które właśnie trwają, przeniesienie toruńskiego projektu z rządowej listy rezerwowej na listę podstawową będzie możliwe. Chciałbym serdecznie podziękować Państwu za to, że popieracie nasze działania i starania. Dla Torunia i jego mieszkańców zrobicie bardzo wiele, a może nawet najwięcej, jeżeli ten projekt poprzecie, jeżeli będziecie jego orędownikami, jeżeli dojdzie do realizacji tej inwestycji. Bardzo proszę Państwa o pomoc w tej sprawie jako tych, którzy najwięcej sobie cenią wyborców z naszego regionu - powiedział prezydent Torunia Michał Zaleski do posłów i senatorów ziemi toruńskiej tuż przed podpisaniem apelu.
Treść apelu
Toruń, 26 marca 2007 r.
Pan
Jarosław Kaczyński
Prezes Rady Ministrów
Apel
Mając na względzie troskę o dobro mieszkańców Torunia, którzy uznali budowę mostu drogowego przez Wisłę za najbardziej pożądaną inwestycję, konieczną do przyspieszenia rozwoju miasta i uczynienia go dostępniejszym dla ruchu turystycznego, my niżej podpisani apelujemy o przeniesienie zadania pn. Budowa nowego mostu drogowego przez Wisłę wraz z dojazdami w Toruniu, w ciągu drogi krajowej nr 1 łączącego drogę krajową nr 1 z drogą krajową nr 15 i 80 w lokalizacji ul. Wschodniej (zgodnie z rezolucją nr 1/05 z 17 lutego 2005r. oraz uchwałą nr 778/05 z 9 czerwca 2005r. Rady Miasta Torunia) z listy rezerwowej na główną „Indykatywnego wykazu indywidualnych projektów dużych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko” w ramach Osi priorytetowej VI - Transeuropejskie Sieci Transportowe TEN-T.
Narastający w mieście ruch drogowy zarówno lokalny jak i tranzytowy powoduje, że pilne zrealizowanie tej inwestycji jest obecnie najwyższą koniecznością - bez drugiego mostu w niedługim czasie drogi krajowe na terenie Torunia zostaną sparaliżowane. Nowa przeprawa połączy dwie części miasta, rozdzielone rzeką Wisłą oraz usprawni komunikację z obszarami objętymi inwestycjami m.in. japońskich firm „Sharp” i „Orion” w Podstrefie Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w podtoruńskiej gminie Łysomice (około 10.000 miejsc pracy w części dla osób dojeżdżających przez most na Wiśle). Obecnie droga krajowa nr 1 biegnie po jedynym moście drogowym o szerokości zaledwie 9 m, o konstrukcji z XIX wieku i złym stanie płyty nośnej (wymagającej remontu w przeciągu kilku najbliższych lat i zamknięcia go na wiele miesięcy). Warto również podkreślić, że ruch o natężeniu przekraczającym 40 tysięcy pojazdów na dobę (badania przeprowadzone przez Uniwersytet Technologiczno - Przyrodniczy w Bydgoszczy w kwietniu i maju 2006 r.) stanowi poważne zagrożenie dla historycznych obiektów Starówki, wpisanych od 10 lat na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego UNESCO. Poza tym zgodnie ze stanowiskiem GDDKiA z 16 listopada 2006 r. (znak: GDDKiA-BS-1-rz-071-640/06) droga krajowa nr 1 jako droga alternatywna dla autostrady A-1 pełnić taką rolę będzie również w granicach administracyjnych miasta. Aby jej przebieg przez miasto był płynny i czytelny dla kierowców jadących tranzytem przez Toruń, a przy tym nie stwarzał zagrożeń i obciążeń dla jego mieszkańców to właśnie na nowy most, po jego wybudowaniu, przełożony zostanie przebieg drogi krajowej nr 1.
Mając na uwadze rangę inwestycji i stopień jej zaawansowania, apelujemy do Pana Premiera o przychylne ustosunkowanie się do naszego apelu i przeniesienie zadania z listy rezerwowej na główną „Indykatywnego wykazu indywidualnych projektów dużych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko”. Decyzja ta stanowiłaby gwarancję zakończenia tej inwestycji do roku 2010.
Ufamy, że znana nam życzliwość Pana Premiera dla Torunia znajdzie swój wyraz w poparciu naszej prośby i rekomendowaniu jej Radzie Ministrów, umożliwiając tym samym sprawne i terminowe ukończenie tego tak oczekiwanego przez wszystkich mieszkańców Torunia i regionu zadania.
Senator RP Józef Łyczak, Senator RP Andrzej Person, Senator RP Michał Wojtczak
Poseł RP Domicela Kopaczewska, Poseł RP Zbigniew Girzyński, Poseł RP Anna Sobecka, Poseł RP Andrzej Kłopotek, Poseł RP Mirosław Krajewski, Poseł RP Lech Kuropatwiński, Poseł RP Tomasz Lenz, Poseł RP Krystian Łuczak, Poseł RP Waldemar Nowakowski, Poseł RP Jerzy Wenderlich, Poseł RP Jan Wyrowiński, Poseł RP Łukasz Zbonikowski