25 października 2012 roku podczas sesji Rady Miasta Torunia radni rozważą zmianę uchwały w sprawie ustalenia cen urzędowych za usługi przewozowe w publicznym transporcie zbiorowym. Jeśli uchwała zostanie przegłosowana, nowe ceny będą obowiązywać od 2013 roku.
Aktualne ceny za usługi komunikacji miejskiej obowiązują od 2 stycznia 2012 r. Projekt niniejszej uchwały zakłada, że nowe ceny zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2013 r. a zakładany wzrost tych cen wyniesie ok. 3,7% z wyłączeniem biletów miesięcznych na okaziciela oraz biletów ulgowych specjalnych.
Zmiana cen spowodowana jest stale rosnącymi kosztami energii elektrycznej i paliwa. Przewiduje się, że w 2012 r. wzrost cen towarów i usług wyniesie 4,0% (plan 2,8%), natomiast na 2013 r. zaplanowano w ustawie budżetowej wzrost o 2,7%. Przykładowo planowana cena normalnego biletu jednorazowego na liniach dziennych w granicach miasta wyniesie w 2013 roku 2,80 zł, a ulgowego 1,40 zł. Natomiast proponowana cena biletu miesięcznego tramwajowego na jedną linię w 2013 roku wynosi 71,60 zł, ulgowego – 35,80 zł. Natomiast cena takiego samego biletu na linie autobusową normalnego to 75,80 zł, ulgowy – 37,90 zł.
Planowane przychody z usług (biletów i opłat dodatkowych) w 2012 r. wyniosą ok. 39.600 tys. zł netto, natomiast w 2013 r. uwzględniając proponowaną podwyżkę cen biletów kwota ta wyniesie 41.200 tys. zł (netto) i będzie stanowiła dochód budżetu gminy (wyższy o 1.600 tys. zł w stosunku do 2012 r.). Przy planowaniu kwoty założono sprzedaż biletów na poziomie przewidywanego wykonania roku 2012.
Wozokilometry świadczone na rzecz Gminy Miasta Toruń w 2013 r. zaplanowano na poziomie 10.560 tys. km (w 2012 r. plan wynosi 10.500 tys. km, natomiast przewidywane wykonanie w związku z realizacją inwestycji wyniesie ok. 10.300 tys. km w zakresie zadań zleconych przez GMT).
Planowana na 2012 r. rekompensata czyli zapłata przez gminę za świadczoną na podstawie umowy usługę będąca przychodami spółki wyniesie 54.942 tys. zł, natomiast w 2013 r. kwota ta wyniesie 60.274 tys. zł.
Wzrost rekompensaty w 2013 r. o 5.332 tys. zł w stosunku do roku 2012 jest konieczny ze względu na wzrost kosztów MZK Sp. z o.o. związanych z:
Ponadto projekt uchwały zakłada wprowadzenie zapisu regulującego zasady ustalania należności za przejazdy komunikacją miejską w ramach biletów BiT City i WiT, których cena obejmuje łączna opłatę za przejazd koleją i komunikacją miejską.