Praca dla 1000 osób, całkowicie nowa jakość w toruńskiej architekturze handlowej, bogata oferta rozrywki oraz wsparcie budowy toruńskich dróg, kultury, sportu i edukacji: to korzyści, jakie daje miastu Toruń Plaza. 14 listopada 2011 r. otworzyło podwoje dla klientów największe w Toruniu centrum handlowo-rozrywkowe.
Już kilka godzin przed otwarciem przed Plazą gromadzili się klienci
- W styczniu 2007 roku za ponad 60 mln zł sprzedaliśmy grunt przy ul. Fałata-Broniewskiego. Dziś mogę wyznać, że liczyłem wówczas na jedną trzecią albo połowę tej kwoty. Dwa lata później, w maju 2009 roku otwieraliśmy Motoarenę - największy i najnowocześniejszy stadion żużlowy w Polsce. A dzisiaj otwieramy centrum handlowo-rozrywkowe Toruń Plaza, w którym znajdzie zatrudnienie blisko tysiąc osób i które - mam nadzieję - będzie jednym z impulsów dynamizujących zagospodarowanie zachodnich rejonów Torunia - mówił podczas otwarcia prezydent Torunia Michał Zaleski.
Cztery lata temu teren po dawnym stadionie Apatora kupiła w przetargu nieograniczonym spółka Wrocław Plaza - firma z kapitałem izraelskim. Budowa ruszyła 11 sierpnia 2010 r. i po zaledwie 15 miesiącach obiekt jest gotowy. Zaprojektowała go krakowska pracownia IMB Asymetria, a zbudowała firma KARMAR SA, należąca do Bouygues Batiment International - jednej z największych firm budowlanych na świecie.
Od lewej: Eli Mazor - dyrektor zarządzający Plaza Centers,
prezes Ran Stharkman, prezydent Torunia Michał Zaleski
Architektura budynku nawiązuje do gotyckich, astronomicznych i piernikarskich tradycji Torunia. Srebrna elewacja ma przypominać otwierającą się kopułę planetarium, place we wnętrzu są symbolem toruńskich rynków, a pasaże handlowe przyjęły nazwy i zostały ozdobione motywami przypraw używanych do produkcji pierników, np. Cynamonowy, Imbirowy, Orzechowy czy Kardamonowy. W wystroju centrum nie zabrakło motywów związanych z dawnym stadionem Apatora: na ścianach widnieją wizerunki najsłynniejszych toruńskich żużlowców.
- Dlaczego 200-tysięczne miasto wybraliśmy na miejsce inwestycji? - odpowiadając na to pytanie Ran Shtarkman, prezes Plaza Centers nie miał żadnych wątpliwości. - Ponieważ Toruń jest atrakcyjny, ma znakomite położenie na mapie Polski i według rankingu Forbesa zajmuje obecnie trzecie miejsce wśród polskich miast skutecznie przyciągających inwestorów. Widać tu duże ożywienie gospodarcze, a klientami centrum będą nie tylko mieszkańcy Torunia i regionu, ale także ponad 40 tysięcy studentów i 1,5 miliona turystów odwiedzających co roku wasze miasto - wyliczał.
Toruń Plaza ma 40 tys. metrów kwadratowych powierzchni. Na dwóch poziomach mieści 120 sklepów, restauracje, kawiarnie, 8-salowy multipleks Cinema City i Fantasy Park, gdzie można m.in. zagrać w bowling. Wśród sklepów są zarówno marki w Toruniu już znane, jak i całkiem nowe: Zara, Bershka, Pull&Bear, Massimo Dutti, Stradivarius, Cropp Town, Tally Weijl czy Kappahl. Zmotoryzowani klienci mogą korzystać z prawie 1100 miejsc parkingowych, w tym 864 na wielopoziomowym parkingu połączonym z galerią. Budowa kosztowała ponad 90 mln euro. W ramach umowy miasto wynegocjowało także wsparcie przez inwestora przebudowy układu komunikacyjnego wokół galerii - budowy 500 metrów i remontu 1500 m dróg. Spółka Plaza Centers przekazała też łącznie 2 mln zł na wsparcie toruńskich instytucji kultury, szkoły i przedszkola oraz szkolnych klubów sportowych. Wspomaga również dalszą rewitalizację cmentarza żydowskiego przy ul. Antczaka.
Toruński witraż z aniołem na pomyślność inwestycji
To już 10. inwestycja Plaza Centers N.V. w Polsce. Firma jest notowana na giełdzie w Londynie, a od października 2007 r. na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Kolejne po Toruniu centrum zostanie otwarte w Łodzi.