17 maja 2023 roku mija termin zgłaszania projektów do Budżetu Obywatelskiego na rok 2024.
Budżet obywatelski to szczególny sposób decydowania o części wydatków publicznych. Polega na tym, że władze lokalne oddają do dyspozycji mieszkańców część miejskiego budżetu. Dzięki temu każdy z nas może samodzielnie zgłaszać, a potem decydować w głosowaniu, na co te pieniądze zostaną wydane.
Kwota przeznaczona na budżet obywatelski w edycji 2023 wynosi 7 570 000 zł i dzieli się na dwie części:
- pulę ogólnomiejską (30% całości), która wyniesie 2 271 000 zł
- pulę lokalną (70% całości), w której znajduje się 5 299 000 zł, i która jest dzielona na trzynaście części - na poszczególne okręgi - jednostki pomocnicze gminy
Z tej puli, która stanowi 0,5% wydatków miasta, finansowane są projekty zgłaszane przez mieszkańców w corocznej procedurze naboru wniosków. Mogą to być projekty zgłoszone przez osoby indywidualne lub grupy torunian. Wnioskodawcy muszą wykazać się pomysłowością, ale i darem przekonywania innych do poparcia swoich pomysłów w głosowaniu. To właśnie głosy wszystkich mieszkańców decydują ostatecznie, które pomysły z listy zostaną wcielone w życie na poszczególnych osiedlach czy w ramach tzw. puli ogólnomiejskiej. Jak pokazuje doświadczenie lat ubiegłych, torunianie najchętniej wspierają projekty dotyczące zagospodarowania zieleni, opieki nad zwierzętami, budowy placów zabaw i innych miejsc rekreacji, organizacji imprez i festynów, a także budowy osiedlowych dróg, chodników i parkingów.
Jakie są terminy?
- Koniec okresu składania wniosków wyznaczono na 17 maja 2023 - do północy.
- Wnioski poprawne formalnie będą opublikowane na miejskiej stronie internetowej w ciągu dwóch tygodni od zakończenia naboru.
- Następnie wnioski będą sprawdzane pod kątem zgodności z wymaganiami regulaminu. Podczas tej weryfikacji badana jest m.in. zgodność propozycji z prawem, własność terenów, na których ma być proponowane działanie, racjonalność wydatku, zgodność z obowiązującymi w mieście programami i planami wieloletnimi, zgodność z planami zagospodarowania przestrzennego.
- Wstępne wyniki oceny wniosków poznamy do 18 sierpnia 2023 r. Potem nastąpi procedura odwoławcza, a ostateczna lista projektów do głosowania zostanie opublikowana do 8 września 2023.
- Głosowanie zostanie przeprowadzone w okresie od 23 września do 2 października 2023 r., a wyniki będą ogłoszone najpóźniej do 16 października 2023 r.
Warto wiedzieć!
- W 2023 r., podobnie jak w poprzednich edycjach, obowiązują maksymlalne limity wartości projektów, które mogą być realizowane w ramach pul lokalnych:
- dla lokalnych projektów inwestycyjnych, remontowych lub z zakresu urządzania zieleni limit kwotowy to 300 tys. zł;
- dla pozostałych projektów lokalnych limit wynosi 80 tys. zł.
- W dalszym ciągu pozostaje obowiązek uzgadniania z wnioskodawcą na etapie weryfikacji ewentualnych zmian w projekcie lub zamiaru przeniesienia projektu z puli lokalnej do ogólnomiejskiej.
- Urzędnicy skontaktują się z mieszkańcem również przypadku, gdy nie ma możliwości zrealizowana zadania we wskazanej lokalizacji oraz kiedy na tym samym terenie nakłada się kilka realizacji.
- Obowiązuje również reguła wykorzystania ewentualnych oszczędności powstałych na etapie realizacji zadań na sfinansowanie przedsięwzięć, których koszty okażą się większe niż zakładano na etapie weryfikacji projektów.
Wszystkie informacje dotyczące Budżetu Obywatelskiego oraz potrzebne formularze znajdują się
tutaj.