17 maja 2023 roku mija termin zgłaszania projektów do Budżetu Obywatelskiego na rok 2024.
Budżet obywatelski to szczególny sposób decydowania o części wydatków publicznych. Polega na tym, że władze lokalne oddają do dyspozycji mieszkańców część miejskiego budżetu. Dzięki temu każdy z nas może samodzielnie zgłaszać, a potem decydować w głosowaniu, na co te pieniądze zostaną wydane.
Kwota przeznaczona na budżet obywatelski w edycji 2023 wynosi 7 570 000 zł i dzieli się na dwie części:
- pulę ogólnomiejską (30% całości), która wyniesie 2 271 000 zł
- pulę lokalną (70% całości), w której znajduje się 5 299 000 zł, i która jest dzielona na trzynaście części - na poszczególne okręgi - jednostki pomocnicze gminy
Z tej puli, która stanowi 0,5% wydatków miasta, finansowane są projekty zgłaszane przez mieszkańców w corocznej procedurze naboru wniosków. Mogą to być projekty zgłoszone przez osoby indywidualne lub grupy torunian. Wnioskodawcy muszą wykazać się pomysłowością, ale i darem przekonywania innych do poparcia swoich pomysłów w głosowaniu. To właśnie głosy wszystkich mieszkańców decydują ostatecznie, które pomysły z listy zostaną wcielone w życie na poszczególnych osiedlach czy w ramach tzw. puli ogólnomiejskiej. Jak pokazuje doświadczenie lat ubiegłych, torunianie najchętniej wspierają projekty dotyczące zagospodarowania zieleni, opieki nad zwierzętami, budowy placów zabaw i innych miejsc rekreacji, organizacji imprez i festynów, a także budowy osiedlowych dróg, chodników i parkingów.
Jakie są terminy?
- Koniec okresu składania wniosków wyznaczono na 17 maja 2023 - do północy.
- Wnioski poprawne formalnie będą opublikowane na miejskiej stronie internetowej w ciągu dwóch tygodni od zakończenia naboru.
- Następnie wnioski będą sprawdzane pod kątem zgodności z wymaganiami regulaminu. Podczas tej weryfikacji badana jest m.in. zgodność propozycji z prawem, własność terenów, na których ma być proponowane działanie, racjonalność wydatku, zgodność z obowiązującymi w mieście programami i planami wieloletnimi, zgodność z planami zagospodarowania przestrzennego.
- Wstępne wyniki oceny wniosków poznamy do 18 sierpnia 2023 r. Potem nastąpi procedura odwoławcza, a ostateczna lista projektów do głosowania zostanie opublikowana do 8 września 2023.
- Głosowanie zostanie przeprowadzone w okresie od 23 września do 2 października 2023 r., a wyniki będą ogłoszone najpóźniej do 16 października 2023 r.
Warto wiedzieć!
- W 2023 r., podobnie jak w poprzednich edycjach, obowiązują maksymlalne limity wartości projektów, które mogą być realizowane w ramach pul lokalnych:
- dla lokalnych projektów inwestycyjnych, remontowych lub z zakresu urządzania zieleni limit kwotowy to 300 tys. zł;
- dla pozostałych projektów lokalnych limit wynosi 80 tys. zł.
- W dalszym ciągu pozostaje obowiązek uzgadniania z wnioskodawcą na etapie weryfikacji ewentualnych zmian w projekcie lub zamiaru przeniesienia projektu z puli lokalnej do ogólnomiejskiej.
- Urzędnicy skontaktują się z mieszkańcem również przypadku, gdy nie ma możliwości zrealizowana zadania we wskazanej lokalizacji oraz kiedy na tym samym terenie nakłada się kilka realizacji.
- Obowiązuje również reguła wykorzystania ewentualnych oszczędności powstałych na etapie realizacji zadań na sfinansowanie przedsięwzięć, których koszty okażą się większe niż zakładano na etapie weryfikacji projektów.