Jak wygląda tworzenie rozkładów jazdy, jakie szykują się zmiany w taborze miejskim - na te pytania odpowiada Marcin Kowallek, dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej.
Rozmowa z Marcinem Kowallkiem ukazała się w magazynie „Nowości”, 6.10.2017 r.
- Co należy uwzględnić przy opracowywaniu rozkładów jazdy komunikacji miejskiej?
Przy projektowaniu rozkładów jazdy przede wszystkim brana jest pod uwagę trasa przejazdu. Uwzględnia się także sygnalizacje świetlne, umiejscowienie przystanków, utrudnienia wynikające z ruchu drogowego, potencjalną liczbę pasażerów, cel podróży - czyli zapotrzebowanie, jakie generują zakłady pracy, szkoły i inne instytucje.
- A jakie jeszcze istotne elementy trzeba brać pod uwagę przy planowaniu rozkładów?
Takim składnikiem jest chociażby dobór czasu przejazdu całej trasy danej linii, uwzględniający powyższe uwarunkowania. Rozkład jazdy prawie każdej linii w Toruniu zawiera różne czasy przejazdu w zależności od pory dnia – krótsze wczesnym rankiem i wieczorem, a także w dni wolne. Z kolei w godzinach szczytów komunikacyjnych - dłuższe. Czas przejazdu większości linii w Toruniu wynosi od 25 do 35 minut, a różnice w przejazdach pomiędzy najkrótszym przebiegiem a najdłuższym wynoszą od 2 do nawet 7 minut. Ważnym elementem przy ustalaniu godzin odjazdów i częstotliwości kursów są godziny rozpoczynania i kończenia pracy. Tak samo jest w przypadku dostosowania rozkładu do zajęć szkolnych czy wykładów na uczelniach. Zaznaczyć trzeba, że wiele linii komunikacyjnych i poszczególnych kursów jest ukierunkowanych na dowóz młodzieży szkolnej i studentów.
- W jaki sposób pracownicy Wydziału Gospodarki Komunalnej monitorują sytuację związaną z rozkładem jazdy? Jak wprowadzone są ewentualne korekty do niego?
W wydziale jest wyznaczona do tego specjalna osoba. Sprawdza nie tylko zapełnienie poszczególnych kursów, ale również ich punktualność i proponuje optymalizację zmian w rozkładach jazdy. Na podstawie tych spostrzeżeń, wniosków mieszkańców i przekazywanych uwag, w MZK dokonywane są korekty.
- Czy często następują zmiany w rozkładach w komunikacji miejskiej na terenie Torunia?
Zmiany wprowadzone są w uzasadnionych przypadkach na podstawie wniosków organizatora, mieszkańców oraz MZK. Te uzasadnione przypadki to najczęściej opóźnienia przejazdu autobusów lub zbyt duże napełnienia pojazdów. Każda zmiana rozkładu jazdy wiąże się jednak ze zmianą godziny odjazdu z poszczególnych przystanków, a więc wymusza zmianę, którą zawsze odczuje pasażer, a najbardziej ten niezainteresowany zmianą rozkładu. Zmiany w rozkładach jazdy wprowadzane są również na czas realizacji robót drogowych i torowych. Obecnie takie sytuacje mamy na liniach tramwajowych nr 1 i 3 oraz autobusowych nr 16, 18, 27, 31 i 32 i mają związek odpowiednio z przestawieniem wiat na Alei Solidarności i z przebudową ul. Szosa Chełmińska.
- Kiedy ostatnio przeprowadzono większą rewolucję w rozkładach jazdy? Czy w najbliższym czasie planujecie Państwo jakieś zmiany?
Komunikacja miejska pełni służebną rolę na rzecz mieszkańców miasta i wprowadzanie rewolucyjnych rozwiązań nie jest wskazane. Zmiany w komunikacji miejskiej muszą być wprowadzane ewolucyjnie, żeby nie pojawił się chaos. Na przykład wprowadzając nowe linie autobusowe przez most gen. E. Zawackiej, żaden z autobusów kursujących starym mostem nie zmienił trasy przejazdu. Obecnie pracujemy nad zmianami w sieci połączeń komunikacyjnych, jakie będziemy stopniowo wprowadzać w związku z tak zwaną remarszrutyzacją.
- Co to oznacza?
Zmiana tras linii autobusowych będzie wypadkową zmian w sieci komunikacji tramwajowej, szczególnie po uruchomieniu trasy w kierunku osiedla zwanego JAR. Wówczas oprócz linii obsługujących obszary pozbawione sieci tramwajowej, powstaną nowe linie dowożące, które będą transportowały mieszkańców. Wprowadzanie zmian będzie konsultowane i rozłożone na okres najbliższych kilku lat.
- Jakie modernizacje czekają komunikację miejską w Toruniu w najbliższych latach?
Trwają prace projektowe dla budowy trasy tramwajowej do osiedla zwanego JAR. Planujemy, że nową trasą pojadą tramwaje dwóch linii, jedna z osiedla Na Skarpie, a druga z Bydgoskiego Przedmieścia. Oprócz nowej trasy przebudujemy istniejące torowiska tramwajowe, sieć trakcyjną m.in. przy ul. Bydgoskiej, Kraszewskiego i Szosie Lubickiej oraz wybudujemy drugi węzeł przesiadkowy przy Pl. Rapackiego. Planowany jest zakup kolejnych nowych tramwajów niskopodłogowych do obsługi nowej linii do osiedla zwanego JAR. W najbliższym czasie chcemy także zakupić tabor autobusowy - 12 autobusów hybrydowych i 6 elektrycznych.