Uchwała ws. przyjęcia programu gospodarczego pn. „Program Budowy Dróg lokalnych na lata 2020-2023” zostanie poddana głosowaniu radnych podczas najbliższej sesji w dniu 21 listopada 2019 r.
„Program Budowy Dróg Lokalnych na lata 2020-2023” powstał jako kontynuacja programu gospodarczego pn. „Program Budowy Dróg Lokalnych na lata 2017 -2019”. Zakładał on wykonanie w latach 2017-2019 77 ulic na terenie Gminy Miasta Toruń.
W trakcie prac nad przygotowaniem projektu „Programu Budowy Dróg Lokalnych na lata 2020-2023” przeanalizowano zapisy dokumentów programowych obowiązujących w Gminie, uwzględniono wnioski z ostatnich lat, w tym składane przez mieszkańców, radnych i rady okręgów oraz zaproponowano ujęcie dróg dotąd niewnioskowanych, ale istotnych dla obsługi komunikacyjnej danego rejonu. Dalej, podzielono zadania według osiedli mieszkaniowych.
W efekcie tych prac wytypowano do wykonania następującą liczbę dróg:
- w roku 2020 – 22 o łącznej długości 5,2 km,
- w roku 2021 – 29, o łącznej długości 5,8 km,
- w roku 2022 – 27, o łącznej długości 7,3 km,
- w 2023 roku – 32, o łącznej długości 8,3 km.
- Takie rozłożenie tego programu pozwoli w całości albo prawie w całości na zapewnienie infrastruktury drogowej w postaci dróg lokalnych, chodników, dróg rowerowych na ulicach, przy których stoją domy. We właściwej proporcji pojawiają się także ulice z zabudową o charakterze usługowym, usługowo-przemysłowym i przemysłowym – wyjaśnia prezydent Michał Zaleski.
Propozycja umieszczona w PBDL na lata 2020-2023 zawiera wykaz ulic głównie o nawierzchni gruntowej przy których znajduje się zabudowa mieszkaniowa. Do ustalenia kolejności proponowanych dróg zastosowano pierwotnie przyjęte kryteria tj.
- ilość i przedmiot wniosków o budowę lub przebudowę,
- znaczenie rozpatrywanej ulicy w układzie istniejących dróg,
- czy jest i kiedy została sporządzona dokumentacja projektowa zadania,
- uzbrojenie terenu w media,
- zakres obsługi nieruchomości przez ulicę,
- aktualny stan techniczny drogi i przejezdność.
Ponadto przewidziano do realizacji odcinki ulic z nawierzchnią tymczasowo utwardzoną oraz drogi dojazdowe do zabudowy usługowo przemysłowej, co stanowi łącznie ok. 25% ogólnej ilości odcinków ulic przewidzianych do realizacji w tym okresie.
Łączny przewidziany koszt realizacji całego czteroletniego programu to 96 mln zł.