Centrum Kulturalno-Kongresowe Jordanki ikoną współczesnej architektury Torunia w plebiscycie "Gazety Wyborczej" pod nazwą "Supermiasta i Superregiony".
Już po raz czwarty "Gazeta Wyborcza" ogłosiła plebiscyt "Supermiasta i Superregiony", w którym czytelnicy wydań lokalnych dziennika wybierali współczesne ikony architektoniczne miast i regionów Polski. Można było głosować na obiekty powstałe po 1989 r. oraz kilka tych, które przeszły gruntowną rewitalizację, nadającą im współczesne oblicze. W 43 serwisach lokalnych gazety oddano w sumie 73 tys. głosów.
W Toruniu za współczesną ikonę miasta uznano Centrum Kulturalno-Kongresowe Jordanki, a w Bydgoszczy - Wyspę Młyńską i Młyny Rothera. W województwie kujawsko-pomorskim zwyciężył zrewitalizowany budynek Cukrowni Żnin.
Na 384 głosy oddane ogółem w toruńskiej edycji akcji 115 głosów przypadło na Jordanki, 58 na Muzeum Toruńskiego Piernika, a 54 głosy na most Generał Elżbiety Zawackiej. Kolejne miejsca zajęły: biurowiec firmy Neuca (33), Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy (30), Centrum Sztuki Współczesnej (22), Motoarena (17), nowy budynek Sądu Rejonowego (15), nowy budynek Szpitala Wojewódzkiego (15), Arena Toruń (9), Centrum Badań i Konserwacji Dziedzictwa Kulturowego UMK (9) i biurowiec TZMO (9). Gala podsumowująca plebiscyt odbędzie się 24 maja 2023 r.
Widok z lotu ptaka na zatopione w zieleni CKK Jordanki, fot. Sławomir Kowalski
Modułowe wnętrze sali koncertowej, fot. Małgorzata Replińska
Centrum Kulturalno-Kongresowe Jordanki mieści najważniejszą sceną koncertową Torunia, ale pełni też rolę wielofunkcyjną – odbywają się w nim pokazy filmowe, przedstawienia operowe i teatralne, kongresy, konferencje i spotkania jubileuszowe. Obiekt zaprojektowany przez hiszpańską pracownię Menis Arquitecos, której koncepcja zwyciężyła w międzynarodowym konkursie architektonicznym, to ciekawa, złożona z modułów bryła o nieregularnych kształtach. Choć budynek ma całkowicie współczesny charakter, jego projektant Fernando Menis nawiązał do elewacji starych, gotyckich kamienic Torunia, łącząc płaszczyzny szarego betonu z okładzinami z czerwonego kruszywa tzw. pikado. Oryginalne wnętrze głównej sali koncertowej może być kształtowane za pomocą ruchomych sufitów, a także powiększane poprzez połączenie z sąsiadującą mniejszą salą. Obiekt posiada też możliwość otwarcia na zewnątrz i organizacji wydarzeń plenerowych.
Toruńska sala ma na koncie wiele prestiżowych nagród i wyróżnień. Na Światowym Kongresie Architektury w Barcelonie w 2010 r. uznano ją za "najlepszy projekt kulturalny przyszłości", doceniły ją też portal World Architecture News, dziennik "El Pais" czy portal Property Design. Znany krytyk i historyk architektury Grzegorz Piątek stwierdził na łamach "Gazety Wyborczej", że Jordanki to najbardziej oryginalny i radykalny budynek 2015 r. w Polsce, a hiszpańska architekt i krytyk architektury Antaxu Zabalbeascoa, autorka wielu publikacji o współczesnym designie, stwierdziła, że Fernando Menisowi udało się zaprojektować ponadczasowy budynek, który stanie się "nową ikoną Torunia".
Zdjęcia: Wojciech Szabelski, Małgorzata Replińska, Sławomir Kowalski