W związku z artykułem „Dzieci wyautowane”, który ukazał się w Gazecie Wyborczej 6.06.2007 r., Dyrektor Wydziału Edukacji UM Anna Kłobukowska przesłała następujące wyjaśnienie.
Na podstawie artykułu Natalii Waloch pt. „Dzieci wyautowane” można odnieść wrażenie, że Gmina Miasta Toruń w ogóle nie zauważa i nie rozwiązuje problemów związanych z wychowaniem i edukacją dzieci autystycznych. Trudno się z tą opinią zgodzić.
Dotychczas Gmina Miasta Toruń zapewniała oddziały specjalne i integracyjne na każdym etapie kształcenia - począwszy od przedszkola, poprzez szkołę podstawową, gimnazjum, aż do liceum.
Oddziały integracyjne dla ok. 250 dzieci, zapewniające opiekę i edukację dzieciom o różnych rodzajach niepełnosprawności prowadzą: Przedszkole Miejskie Nr 2, Przedszkole Miejskie Nr 10, Przedszkole Miejskie Nr 16, Zespół Szkół Nr 5, Zespół Szkół Nr 7 Zespół Szkół Nr 16, Szkoła Podstawowa nr 2, VII Liceum Ogólnokształcące.
Natomiast oddziały specjalne funkcjonują w Zespole Szkół Nr 6, Zespole Szkół Nr 26, Przedszkolu Miejskim Nr 2 oraz Przedszkolu Miejskim Nr 16.
Ponadto od września 2005 r. uruchomiono środki finansowe na organizację zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dla dzieci w wieku 0 do 7 lat. W bieżącym roku szkolnym wczesnym wspomaganiem rozwoju w toruńskich placówkach objęto 50 dzieci i ich rodziny. Z danych, którymi dysponujemy, wynika, że z tej formy wsparcia korzystają także dzieci autystyczne.
Poza instytucjonalnymi formami edukacji GMT wspiera finansowo działalność Towarzystwa Autyzmu w Toruniu. W latach 2004 - 2007 przekazano Towarzystwu środki finansowe na działalność profilaktyczną i terapeutyczną w wysokości 92.000,00 zł.
W bieżącym roku powstanie w Toruniu Niepubliczny Ośrodek Rewalidacyjno - Wychowawczy dla Dzieci i Młodzieży z Autyzmem, w którym dzieci autystyczne będą realizować obowiązek szkolny oraz uzyskają specjalistyczną pomoc w zakresie diagnozy, terapii, edukacji, wychowania i opieki. Terapia w ośrodku realizowana będzie różnymi metodami, m.in.: integracji sensorycznej, system TEACH Shoplera, Elementy Analizy Stosowanej (terapia behawioralna), Dobrego Startu, Ruchu Rozwijającego Weroniki Shereborne, stymulacji polisensorycznej /Knillów/, Stymulowanych Seryjnych Powtórzeń Szota, i in.
Natomiast Koło Pomocy Osobom z Autyzmem w Toruniu oczekuje funkcjonowania ośrodka prowadzonego przez GMT, w którym realizowana będzie terapia tylko metodą behawioralną (oznacza to zatrudnienie dla każdego dziecka oddzielnego terapeuty - tzw. „cienia”). Jest to niezwykle kosztowna forma terapii, stąd nasze dotychczasowe wsparcie dotyczyło tych rozwiązań, w których dzieci autystyczne poddane są terapii różnymi metodami. Takie podejście umożliwia objęcie pomocą znacznie większej liczby dzieci autystycznych w ramach tych samych środków finansowych.
/-/ Anna Kłobukowska
Dyrektor Wydziału Edukacji i Sportu