15 marca przypada Światowy Dzień Konsumenta. Tego dnia, w 1962 roku, prezydent USA John F. Kennedy przedłożył amerykańskiemu Kongresowi projekt ustawy chroniącej prawa konsumenta. W tym roku dzień odbywa się pod hasłem: "Nasze pieniądze, nasze prawa".
"...Konsumenci to my wszyscy…" – tak zdefiniował największą grupę społeczną prezydent John F. Kennedy przedkładając amerykańskiemu Kongresowi projekt ustawy chroniącej prawa konsumentów, 15 marca 1962 r. Z tej okazji w dniu tym, każdego roku, obchodzony jest Światowy Dzień Konsumenta. Ale również zauważył, że "w istocie to jedyna tak ważna grupa, której interesy tak często bywają przemilczanie". Stąd ochrona praw konsumentów nabiera ważnego znaczenia dla kształtowania właściwych relacji społecznych wobec postępującej globalizacji procesów cywilizacyjnych sprawiających, że interesy słabszych grup społecznych, nienależycie reprezentowanych, są zagrożone.
Wspomaganiu konsumentów w zakresie ochrony ich praw służą m.in. rzecznicy konsumentów działający w powiatach na rzecz swoich mieszkańców. Co roku składają sprawozdania staroście (prezydentowi miasta) ze swojej działalności w roku poprzednim. Obok niezbędnej w takich przypadkach statystyki obrazującej wydarzenia, dzielą się swoimi refleksjami i spostrzeżeniami. Mają one na celu zwrócenie szczególnej uwagi na te zjawiska, które negatywnie wpływają na pozycję konsumenta jako słabszego ogniwa w odniesieniu do przedsiębiorców.
Stąd też w sprawozdaniu Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Toruniu położono nacisk na potrzebę wzmożenia działań edukacyjnych, zarówno w odniesieniu do konsumentów, jak i sprzedawców, stosowania niestandardowych metod dotarcia z informacją o prawach konsumenckich. Działania te prowadzone od lat 10 przynoszą rezultaty w postaci większej świadomości konsumentów i przekładają się na rosnącą ilość spraw wpływających do rzecznika - w roku 2009 o ok. 24% w stosunku do roku poprzedniego.
Mimo prawie niezmiennej struktury wnoszonych spraw, widać znaczny ich przyrost w niektórych obszarach np. sprzedaży telefonów i komputerów, czy usługach bankowych. Ilość wnoszonych spraw wskazuje też na zbyt niefrasobliwe traktowanie reklamacji konsumentów przez sprzedawców czy gwarantów, ograniczanie praw konsumenckich lub też na nierzetelność czy wręcz nieuczciwość przedsiębiorców. Stąd zapoznanie mieszkańców miasta z działalnością rzecznika może mieć także aspekt dydaktyczny, zwracający uwagę na ważne dla konsumentów problemy życia codziennego.
Miejski Rzecznik Konsumentów w Toruniu
/-/ Lech Borowski
Kontakt do Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Toruniu:
Lech Borowski
Wały gen. Sikorskiego 12, pok. nr 2,
tel. 56 6118640, 6118641
e-mail: l.borowski@um.torun.pl
>>> TUTAJ znajdziesz Sprawozdanie z działalności Miejskiego Rzecznika Konsumentów za 2009 r.