Już niebawem ruszy budowa ul. Łódzkiej na odcinku od Lipnowskiej do Zdrojowej. 21 października 2016 r. miasto podpisało umowę na wykonanie prac z konsorcjum PBDI S.A. (lider) i Erbud S.A (partner).
- Będzie to kontynuacja wcześniejszego zadania, czyli przebudowy ul. Łódzkiej. na odcinku od ul. Andersa do Lipnowskiej. Ta inwestycja jest miastu bardzo potrzebna, gdyż ul. Łódzka jest mocno obciążona. Dlatego, mimo że to droga krajowa i staramy się o dofinansowanie, nie czekamy na rozstrzygnięcie konkursu, tylko przystępujemy do prac. Liczę na to, że sprawdzony wykonawca sprawnie przeprowadzi tę inwestycję – mówi prezydent Torunia Michał Zaleski.
Na zadanie pod nazwą „Budowa i rozbudowa ul. Łódzkiej w Toruniu na odcinku od ul. Lipnowskiej do ul. Zdrojowej" ogłoszono przetarg. O realizację tej inwestycji walczyło aż siedem firm. Najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum firm PBDI S.A. (lider) i Erbud S.A (partner). Koszt wyniesie 16 mln 847 tys. zł. Nadzór inwestorski sprawować będzie DDG sp. z o.o. Spółka Komandytowa (wartość umowy 707 tys. zł).
Ze strony miasta umowę podpisał dyrektor Miejskiego zarządu Dróg Rafał Wiewiórski i główna księgowa Grażyna Pluta-Jagła, a ze strony wykonawcy wiceprezes PBDI S.A.Roman Rubach i prokurent spółki Marcin Szerszeń.
W ramach inwestycji zostanie przebudowany odcinek drogi krajowej nr 91 o długości około 2,4 km od ul. Lipnowskiej do ul. Zdrojowej. Na odcinku od ul. Lipnowskiej do Włocławskiej powstanie układ dwujezdniowy, na wysokości ulicy Włocławskiej powstanie 3-wlotowe rondo. Na dalszym odcinku, od Włocławskiej do ul. Zdrojowej, planowana jest przebudowa istniejącej jezdni. Na całym odcinku powstanie infrastruktura dla rowerzystów i pieszych. W ramach inwestycji, nad torami kolejowymi linii Kutno-Piła, powstanie także nowy wiadukt, dostosowany do nowego układu drogowego.
Ponadto na całym odcinku przewiduje się przebudowę zjazdów w zakresie niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania drogi, przebudowę zatok autobusowych, wycinkę drzew kolidujących z rozbudową, organizację ruchu (oznakowanie pionowe i poziome, urządzenia BRD), przebudowę kolizji z istniejącą infrastrukturą techniczną oraz elementy ITS.
- Na czas prowadzenia prac zmieni się organizacja ruchu. Co ważne, przez cały ten okres ruch będzie się odbywał dwukierunkowo, bez mijanek. Mogą się zdarzyć najwyżej chwilowe wahadła ze względu na połączenie poszczególnych etapów prac – mówi Daniel Drozdowski z PBDI S.A.
Na odcinku od ul. Włocławskiej do Zdrojowej najpierw wykonawca wyłączy z ruchu południową jezdnię, a pojazdy będą się poruszać po jezdni północnej. Gdy prace się zakończą, nastąpi przełożenie ruchu na drugą stronę. Z kolei na odcinku od Włocławskiej do Lipnowskiej prace rozpoczną się od ułożenia nowej nitki ul. Łódzkiej. Gdy będzie gotowa, ruch będzie odbywał się po niej, a na dotychczasowej jezdni ruszą roboty.
Termin zakończenia prac to 21.10.2018 r.
Prezentacja nt. budowy ul. Łódzkiej na odcinku od Lipnowskiej do Zdrojowej
Warto wiedzieć:
W 2015 roku zakończył się I etap przebudowy ul. Łódzkiej. Arteria została przebudowana na odcinku od ul. Andersa do ul. Lipnowskiej (skrzyżowanie z Trasą Wschodnią). Długość przebudowanego fragmentu wynosi 1,3 km. Po przebudowie ulica Łódzka stała się trasą dwujezdniową, posiada po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. W ramach przebudowy została wykonana kanalizacja deszczowa i nowe oświetlenie. Powstał chodnik i ścieżka rowerowa, co poprawiło bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów. W rejonie skrzyżowań powstały dodatkowe pasy, pozwalające skręcającym na bezkolizyjne pokonanie skrzyżowania. Wykonawcą robót była firma PBDI. Koszt przeprowadzonych w 2015 roku prac to 11,6 mln zł. Równolegle z przebudowa ul. Łódzkiej realizowane były prace związane z budową tzw. bajpasu, który umożliwia płynny i bezkolizyjny przejazd, bez konieczności wjazdu na rondo, kierowcom jadącym od strony ul. Andersa w kierunku Łodzi.