W ramach budowy II etapu Trasy Średnicowej Północnej powstały trzy obiekty inżynierskie. Największym z nich jest estakada nad torami. Na trasie powstała kładka i przepust dla pieszych i rowerzystów.
O nowoczesnych rozwiązaniach, wykorzystanej stali i betonie, eliptycznym kształcie Agnieszka Kobus-Pęńsko rozmawia z Danielem Bartonem - kierownikiem robót mostowych z firmy Skanska S.A.
Zacznijmy od estakady, którą zbudowaliście nad torami i ulicą Skłodowskiej-Curie? To najtrudniejsze wyzwanie inżynierskie na tej trasie?
Daniel Barton: Tak, do jej budowy zużyto 12 tys. ton. betonu i 2 tys. ton stali.
Ma ona 454 m długości , wysokość 14 m w najwyższym miejscu i 9 m w najniższym miejscu, szerokość całkowita 18,6m. Do dyspozycji są dwa pasy ruchu w kierunku zachodnim i jeden pas ruchu w kierunku wschodnim. Na obiekcie jest chodnik i ścieżka rowerowa.Jej znaczenie dla kierowców jest olbrzymie. Zapewnia ona bezkolizyjny przejazd nad torami kolejowymi i nad ulicą Skłodowskiej-Curie. Co do konstrukcji warto powiedzieć, że estakada składa się z dziewięciu przęseł o różnej rozpiętości od 35 do 80 m. Osiem z nich zostało wykonanych w konstrukcji kablo-betonowej i jedno, to nad torami kolejowymi, w konstrukcji stalowo-betonowej.
-To nowatorskie rozwiązanie
Daniel Barton: Tak, pozwala to na odciążenie konstrukcji i wykonanie jej na dużej rozpiętości 80 metrów. Co ważne, takie rozwiązanie pozwoliło nam na prowadzenie prac budowlanych bez ingerencji w ruchu pociągów.
Co było najtrudniejszym etapem przy budowie estakady?
Daniel Barton: Przejście nad ul. Skłodowska-Curie i nad torami tramwajowymi. Wymagało to skomplikowanego systemu szalowania, specjalnej organizacji ruchu na ul. Skłodowskiej – Curie i czasowego wstrzymywania ruchu tramwajów. Dla minimalizacji utrudnień w ruchu wiele prac wykonywaliśmy nocą.
Równie,a może nawet bardziej skomplikowana była operacja montażu przęsła nad torami kolejowymi. Wymagała ona użycia dużego dźwigu o nośności 500 ton.
Kolejnym obiektem jest przepust na wysokości ul. Wschodniej? Komu on posłuży?
Daniel Barton: Jest on przeznaczony dla pieszych i rowerzystów. Ma on eliptyczny kształt, jest poprowadzony w nasypie estakady, na wysokości ul. Wschodniej. Ma 55 m długości, jego światło mierzy w poziomie 8,5 metra, a w pionie niemal 9 m.
Trzecim obiektem jest kładka dla pieszych na wysokości ul. Świętopełka. W czasie konsultacji społecznych dotyczących budowy trasy, mieszkańcy wskazywali na konieczność jej budowy.
Daniel Barton:To duże ułatwienie dla pieszych. Dzięki kładce mogą bezpiecznie pokonać ulicę. Jest ona wyposażona w klatki schodowe i pochylnie. Te są przeznaczone dla osób poruszających się na wózkach lub prowadzących rowery. Warto wspomnieć o oświetleniu obiektu. Nie ma na nim tradycyjnych lamp. Zamontowane zostało tu oświetlenie ledowe wkomponowane w balustrady.