O atutach i przeszkodach w rozwoju turystyki w Toruniu rozmawiano 20 listopada 2015 r. w MCSM.
Inicjatorem spotkania był prezydent Torunia, który zaprosił przedsiębiorców i przedstawicieli instytucji działających w szeroko pojętej branży turystycznej na Śniadanie Biznesowe do jednej z najmłodszych placówek na rynku turystycznym w Toruniu – Międzynarodowego Centrum Spotkań Młodzieży. Prezydentowi towarzyszyli przedstawiciele Centrum Wsparcia Biznesu i wydziałów urzędu, zajmujących się promocją miasta i turystyką.
- To Państwo jesteście tymi, z którymi w pierwszej kolejności spotykają się osoby przybywające do Torunia. Od waszej pracy i waszego zaangażowania w dużej mierze zależy, z jaką opinią i wrażeniami wyjadą stąd nasi goście. Dlatego dziękuję za udział w tym spotkaniu i chęć wspólnego zastanowienia się nad tym, co możemy w mieście poprawić, by wesprzeć rozwój toruńskiej turystyki – mówił prezydent Torunia Michał Zaleski.
W luźnej atmosferze wspólnego posiłku była okazja do nawiązania kontaktów i swobodnej wymiany poglądów osób działających w różnych obszarach toruńskiej branży turystycznej: przedstawicieli instytucji i organizacji zajmujących się organizacją i promocją turystyki, szefów placówek kultury, restauratorów i hotelarzy oraz innych przedsiębiorców oferujących różnego typu usługi turystyczne. Rozmawiano o aktualnym stanie rynku turystycznego w Toruniu i jego mocnych punktach, ale także o tym, co doskwiera przedsiębiorcom, co by chcieli poprawić czy zmienić.
Uczestnicy spotkania obejrzeli dwie prezentacje. Szymon Wiśniewski, dyrektor Ośrodka Informacji Turystycznej w Toruniu, przedstawił aktualne wyniki badań i analiz ruchu turystycznego w Toruniu. Wynika z nich, że sezon turystyczny w Toruniu się wydłuża i turyści chętnie odwiedzają nasze miasto nie tylko w miesiącach letnich. Średni wiek turysty to 37 lat, ale nadal jedną z najliczniejszych grup odwiedzających miasto są wycieczki szkolne, których jest w sezonie średnio 10 dziennie. Toruń jest też chętnie wybierany przez rodziny, zakochanych, a także organizatorów kongresów i konferencji. Upada mit o Toruniu jako mieście odwiedzanym przejazdem. Taki cel deklaruje zaledwie 15 proc. gości, reszta przyjeżdża tu docelowo – z noclegiem, jedno- czy kilkudniowym lub bez. Turyści polscy wydają średnio 334 zł na osobę, zagraniczni 519 zł. W ubiegłym roku sprzedano w Toruniu 900 tys. biletów wstępu. To wszystko czyni z branży turystycznej jedno z największych źródeł dochodu Torunia, a zarazem jednego z największych pracodawców – z turystyki utrzymują się tysiące torunian.
Krzysztof Koman, szef Centrum Wspierania Biznesu, wskazał na różne formy działania miasta służące pobudzaniu ruchu turystycznego. Należy do nich organizacja w Toruniu dużych wydarzeń kulturalnych i sportowych, jak Bella Skyway Festival, koncerty gwiazd czy imprezy sportowe rangi mistrzowskiej. Magnesem przyciągającym turystów są wiosenne i jesienne edycje akcji „Toruń za pół ceny”, a także kampanie billboardowe czy Dni Toruńskie w innych miastach Polski. Coraz częściej Toruń korzysta też z lokowania marki w programach telewizyjnych – promocyjnym hitem okazał się np. serial "Lekarze", dzięki któremu w Toruniu powstała specjalna trasa turystyczna. Miasto jest też aktywne na kilku portalach społecznościowych – miejski fanpage MójToruń na Facebooku polubiło już ponad 90 tys. użytkowników, wśród nich wielu turystów.
To pierwsze Śniadanie Biznesowe poświęcone turystyce. Prezydent zapowiedział kontynuację tego typu spotkań. Przedstawił też uczestnikom plany remontowo-inwestycyjne miasta w rejonie starówki, dotyczące m.in. strefy parkingowej, zagospodarowania Bulwaru Filadelfijskiego czy remontu mostu Piłsudskiego.