Konsultujemy rozbudowę sieci tramwajowej | www.torun.pl

Serduszko w kolorze ukraińskiej flagi - niebieski i żółty, poziomy pas.

Flaga Unii Europejskiej. Żółte gwiazdki ułożone w okrąg na niebieskim tle. Pod flagą napis Unia Europejska.

Konsultujemy rozbudowę sieci tramwajowej

Miasto, MZK
Data publikacji: 01 kwietnia 2016
Autor: Magdalena Stremplewska
Zdjęcie do artykułu: Konsultujemy rozbudowę sieci tramwajowej

Rozpoczynamy konsultacje społeczne na temat dwóch inwestycji planowanych w ramach rozbudowy sieci tramwajowej w Toruniu do osiedla JAR oraz we wschodniej części miasta. 

Zadanie nr 1 - Budowa linii tramwajowej, wraz z infrastrukturą towarzyszącą, prowadzącej do osiedla JAR 

Obejmuje budowę nowej linii tramwajowej w północnej części Torunia, dwutorowej, prowadzącej na osiedle mieszkaniowe JAR wraz z niezbędną infrastrukturą, oraz przebudowę układu drogowego ulic, wzdłuż których przebiegać będzie nowa linia tramwajowa. Inwestycja ma celu połączenie powstającego osiedla mieszkaniowego JAR, zlokalizowanego w północnej części Torunia, oraz wszystkich osiedli mieszkaniowych znajdujących się wzdłuż planowanej linii tramwajowej, z centrum miasta za pomocą komunikacji tramwajowej.

Projektant opracował cztery warianty budowy nowej linii tramwajowej:

• Wariant 1
Początek zakresu inwestycji dla wariantu 1 zlokalizowany jest na Placu NOT. Projektowana linia tramwajowa biegnie w kierunku północnym ulicą Szosa Chełmińska. Do skrzyżowania ul. Szosa Chełmińska z ul. Dekerta torowisko biegnie jako wspólne z jezdnią. Od skrzyżowania z ul. Dekerta do skrzyżowania z ul. Długą torowisko biegnie jako wydzielone w pasie dzielącym nowoprojektowanej jezdni wzdłuż Szosy Chełmińskiej. Następnie torowisko skręca w kierunku wschodnim i biegnie ulicą Długą jako wydzielone po północnej stronie jezdni. Dalej projektowana linia skręca w kierunku północnym w ul. Legionów i biegnie jako wydzielona po zachodniej stronie jezdni. Dalej torowisko skręca w kierunku wschodnim w ul. Polną i biegnie jako wydzielone po południowej stronie jezdni. Następnie linia skręca w ul. Ugory i biegnie po jej wschodniej stronie by skręcić w ul. Watzenrodego. W ciągu ulicy Watzenrodego torowisko biegnie jako wydzielone w pasie dzielącym nowoprojektowanej ulicy. Wariant 1 kończy się pętlą tramwajową na osiedlu JAR, na ul. Heweliusza.

• Wariant 2
Początek zakresu inwestycji dla wariantu 2 zlokalizowany jest na Placu NOT. Projektowana linia tramwajowa biegnie w kierunku północnym ulicą Szosa Chełmińska. Do skrzyżowania ul. Szosa Chełmińska z ul. Dekerta torowisko biegnie jako wspólne z jezdnią. Od skrzyżowania z ul. Dekerta do skrzyżowania z ul. Polną torowisko biegnie jako wydzielone w pasie dzielącym nowoprojektowanej jezdni wzdłuż Szosy Chełmińskiej. Następnie torowisko skręca w kierunku wschodnim w ul. Polną i biegnie jako wydzielone po południowej stronie jezdni. Następnie linia skręca w ul. Ugory i biegnie po jej wschodniej stronie by skręcić w ul. Watzenrodego. W ciągu ulicy Watzenrodego torowisko biegnie jako wydzielone w pasie dzielącym nowoprojektowanej ulicy. Wariant 2 kończy się pętlą tramwajową na osiedlu JAR, na ul. Heweliusza.

• Wariant 3
Początek zakresu inwestycji dla wariantu 3 zlokalizowany jest na Placu NOT. Projektowana linia tramwajowa biegnie w kierunku północnym ulicą Szosa Chełmińska. Do skrzyżowania ul. Szosa Chełmińska z ul. Grudziądzką torowisko biegnie jako wspólne z jezdnią. Dalej następuje rozsunięcie pojedynczych torów na zewnątrz jezdni. W ten sposób linia biegnie do skrzyżowania z ul. Dekerta. Następnie do skrzyżowania z ul. Długą torowisko biegnie jako wydzielone w pasie dzielącym nowoprojektowanej jezdni wzdłuż Szosy Chełmińskiej. Następnie torowisko skręca w kierunku wschodnim i biegnie ulicą Długą jako wspólne z jednią, wydzielone oznakowaniem poziomym. Projektowana linia skręca w kierunku północnym w ul. Legionów i biegnie jako wspólne z jezdnią, wydzielone oznakowaniem poziomym. Przed torami kolejowymi, na terenach usługowo-magazynowych znajdujących się na północ od zajezdni autobusowej, zaplanowano dodatkowo budowę torów odstawczych i zaplecza technicznego na potrzeby taboru tramwajowego i autobusowego. Dalej torowisko skręca w kierunku wschodnim w ul. Polną i biegnie nią jako wydzielone po południowej stronie jezdni. Następnie linia skręca w ul. Ugory i biegnie po jej zachodniej stronie by skręcić w ul. Watzenrodego. W ciągu ulicy Watzenrodego torowisko biegnie jako wydzielone w pasie dzielącym nowoprojektowanej ulicy. Wariant 3 kończy się pętlą tramwajową na osiedlu JAR, na ul. Heweliusza.

• Wariant 4
Początek zakresu inwestycji dla wariantu 4 zlokalizowany jest na Placu NOT. Projektowana linia tramwajowa biegnie w kierunku północnym ulicą Szosa Chełmińska. Do skrzyżowania ul. Szosa Chełmińska z ul. Dekerta torowisko biegnie jako wspólne z jezdnią. Od skrzyżowania z ul. Dekerta do skrzyżowania z ul. Długą torowisko biegnie jako wydzielone w pasie dzielącym nowoprojektowanej jezdni wzdłuż Szosy Chełmińskiej. Następnie torowisko skręca w kierunku wschodnim i biegnie ulicą Długą jako wspólne z jezdnią, z możliwością ruchu autobusowego po pasie torowiska w obrębie przystanków wiedeńskich. Projektowana linia skręca w kierunku północnym w ul. Legionów i biegnie jako wspólne z jezdnią, wydzielone oznakowaniem poziomym. Po 200 metrach od Ronda Czadcy torowisko biegnące w ciągu ul. Legionów przechodzi na wschodnią stronę ulicy i biegnie dalej jako wydzielone. Przed torami kolejowymi, na terenach usługowo-magazynowych znajdujących się na północ od zajezdni autobusowej, zaplanowano dodatkowo budowę torów odstawczych i zaplecza technicznego na potrzeby taboru tramwajowego i autobusowego. Dalej torowisko skręca w kierunku wschodnim w ul. Polną i biegnie nią jako wydzielone po południowej stronie jezdni. Następnie linia skręca w ul. Ugory i biegnie po jej wschodniej stronie by skręcić w ul. Watzenrodego. W ciągu ulicy Watzenrodego torowisko biegnie jako wydzielone w pasie dzielącym nowoprojektowanej ulicy. Wariant 4 kończy się pętlą tramwajową na osiedlu JAR, na ul. Heweliusza.

Mapa wszystkich proponowanych wariantów przebiegu linii tramwajowej w kierunku północnym:

Mapa wszystkich proponowanych wariantów przebiegu linii tramwajowej w kierunku północnym

 

 

Zadanie nr 2 - Budowa linii tramwajowej, wraz z infrastrukturą towarzyszącą, we wschodniej części miasta (połączenie linii tramwajowej nr 2 z linią nr 1)

Obejmuje budowę nowej linii tramwajowej, dwutorowej we wschodniej części Torunia wraz z niezbędną infrastrukturą, oraz przebudowę układu drogowego ulic, wzdłuż których przebiegać będzie nowa linia tramwajowa. Budowa nowego odcinka linii ma na celu połączenie dwóch już istniejących odcinków linii (obsługujących tramwaje nr 1 i 2), co zapewni obsługę możliwie największej liczby pasażerów korzystających z komunikacji tramwajowej w tej części miasta. Projektant opracował trzy warianty budowy nowej linii tramwajowej:

• Wariant 1
Początek zakresu inwestycji dla wariantu 1 zlokalizowany jest na skrzyżowaniu ul. Szosa Lubicka z ul. Przy Skarpie. Projektowana linia tramwajowa biegnie w kierunku północnym wzdłuż istniejącego pasa zieleni i ciągu pieszego, pomiędzy targowiskiem a jezdnią ul. Działowskiego. Następnie po przekroczeniu ul. Dziewulskiego, linia tramwajowa prowadzi przez istniejące tereny zielone i rekreacyjne zlokalizowane wzdłuż ul. Buszczyńskich. Po przekroczeniu ul. Niesiołowskiego, linia tramwajowa nadal prowadzić będzie przez tereny zielone w kierunku Strugi Toruńskiej i dalej ulicą Wierzbową. Ul. Wierzbowa prowadzi wzdłuż ogrodów działkowych do skrzyżowania z ul. Skłodowskiej – Curie w rejonie istniejącej pętli tramwajowej Elana.

• Wariant 2
Torowisko na przedmiotowym odcinku bierze swój początek na projektowanym węźle w rejonie skrzyżowania ul. Szosa Lubicka z ul. Przy Skarpie. Następnie projektowane, wydzielone torowisko kieruje się na północ wzdłuż istniejącego targowiska przy ul. Działowskiego. Dalej projektowane torowisko biegnie w kierunku zachodnim w szerokim pasie dzielącym jezdnie ul. Dziewulskiego. Projektowana linia tramwajowa prowadzi wzdłuż ul. Łyskowskiego jako torowisko wydzielone z jezdni po jej zachodniej stronie. Wzdłuż projektowanej ul. Rydygiera na odcinku ok. 100 m od skrzyżowania z ul. Łyskowskiego biegnie torowisko wydzielone poza jezdnią, następnie ulica zmienia przekrój na jezdnię z torowiskiem wbudowanym w jezdnie. W rejonie ul. Wschodniej projektowaną linię tramwajową dowiązano do projektu koncepcyjnego Trasy Wschodniej.

• Wariant 3
Projektowana linia tramwajowa wzdłuż ul. Skłodowskiej-Curie i ul. Olimpijskiej, stanowi połączenie pętli „Elana” z pętlą „Olimpijską”. Torowisko na przedmiotowym odcinku bierze swój początek na pętli ,,Olimpijskiej” w rejonie skrzyżowania ul. Olimpijskiej z ul. Konstytucji 3 Maja. Następnie projektowane, wydzielone torowisko biegnie po zachodniej stronie ul. Olimpijskiej i południowej stornie ul. Skłodowskiej-Curie do istniejącej pętli Elana.

Mapa wszystkich proponowanych wariantów przebiegu linii tramwajowej w kierunku wschodnim:

Mapa wszystkich proponowanych wariantów przebiegu linii tramwajowej w kierunku wschodnim

 

Przyjdź na spotkanie
W ramach konsultacji społecznych odbędą się dwa otwarte spotkania konsultacyjne:
13 kwietnia 2016r. (środa) - spotkanie na temat budowy linii tramwajowej do osiedla JAR
Miejsce: Hotel Uniwersytecki, ul. Szosa Chełmińska 83 a, godz. 17:30
oraz
15 kwietnia 2016r. (piątek) - spotkanie na temat budowy linii tramwajowej we wschodniej części Torunia (Rubinkowo)
Miejsce: IX Liceum Ogólnokształcące, ul. Rydygiera 12a, godz. 17:30
14 kwietnia 2016r. (czwartek) – torunianie zainteresowani tematem konsultacji będą mieli okazję do przejazdu Tramwajem Konsultacyjnym, który wystartuje o godzinie 17:30 z pętli przy ul. Olimpijskiej. Podczas przejazdu urzędnicy i zaproszeni eksperci będą rozmwiać z mieszkańcami o zaletach komunikacji tramwajowej, pokażą nowoczesne rozwiązania dotyczące projektowania tras tramwajowych, odpowiedzą na pytania. Poniżej przedstawiamy rozkład jazdy Tramwaju Konsultacyjnego:

GODZINA PRZYSTANEK
17.30 Olimpijska
17.31 Kosynierów Kościuszkowskich
17.32 Ligi Polskiej
17.33 Wyszyńskiego
17.35 Ślaskiego
17.36 Jamontta
17.38 Przy Skarpie
17.39 Rydygiera
17.40 Plac Daszyńskiego
17.42 Targowa
17.43 Gołębia
17.45 Dworzec Miasto
17.46 Plac św. Katarzyny
17.48 Wały gen. Sikorskiego
17.49 Aleja Solidarności
17.52 Odrodzenia
17.53 Osiedle Młodych
17.54 Kraszewskiego
17.56 Sienkiewicza
17.57 Fałata
17.58 Od Nowa
17.59 Akademiki
18.00 Aula UMK
18.01 Okrężna
18.02 Uniwersytet

Zapraszamy mieszkańców również na dyżury konsultacyjne:
• 16 kwietnia 2016r. (sobota):
Centrum Handlowe Atrium Copernicus, ul. Stanisława Żółkiewskiego 15, godz. 10:00-13:00
oraz
• Skwer handlowy RECE (Piotr i Paweł), ul. Legionów 216f, godz. 15:00-18:00

Napisz do nas
Jeśli nie możesz wziąć udziału w spotkaniach, wypełnij ankietę lub prześlij nam swoją opinię na temat planowanych inwestycji na adres: konsultacje@um.torun.pl.
Na uwagi czekamy do 18 kwietnia 2016 r.

Wizualizacje i ankieta: tutaj 

Konsultacje społeczne prowadzi Wydział Komunikacji Społecznej i Informacji we współpracy z Wydziałem Gospodarki Komunalnej oraz Miejskim Zakładem Komunikacji Spółką z o.o. w Toruniu

Najczęściej czytane aktualności

  • Kultura, Miasto
    W ramach niezwykłej majówki na Rynku Staromiejskim odbędą się plenerowe koncerty, kolejna edycja Święta Tańca, spektakle, warsztaty i uroczystości państwowe. To wszystko oraz wiele innych atrakcji czeka na mieszkańców i turystów podczas tegorocznej majówki w Toruniu, która odbędzie się od 30 kwietnia do 5 maja 2024 r., pod hasłem #zażywajkultury!...
  • Na zdjęciu: Magnolie na tle ceglanego budynku
    Kultura, Miasto, Sport
    W ostatni weekend kwietnia, oprócz pięknej pogody, spodziewamy się wielu fantastycznych wydarzeń kulturalnych, rekreacyjnych i sportowych. Taka rozgrzewka przed majówką. Zapraszamy!
  • Na zdjęciu: radni miasta Torunia na lata 2024-2029
    Miasto
    W czwartek 25 kwietnia 2024 r. w Sali Mieszczańskiej Ratusza Staromiejskiego odbyło się uroczyste wręczenie zaświadczeń o wyborze na Prezydenta Miasta Torunia i radnych Rady Miasta Torunia kadencji 2024-2029.
  • Na zdjęciu: odznaczone pary małżeńskie
    Miasto
    W Ratuszu Staromiejskim w Toruniu 9 toruńskich par odebrało Medale za Długoletnie Pożycie Małżeńskie. Uroczystość odbyła się 26 kwietnia 2024 r.
  • Na zdjęciu: ubrani na galowo uczniowie
    Miasto
    26 kwietnia 2024 r. uczniowie najstarszych klas szkół średnich uroczyście kończą zajęcia szkolne. Z tej okazji swoje słowa kieruje do nich prezydent Michał Zaleski.
  • Miasto, Sport
    Największa impreza biegowa w regionie RUN TORUŃ odbędzie się już po raz trzynasty, a od pierwszej edycji jej istnienia wydarzenie to współtworzy galeria handlowa Toruń PLAZA. To zdecydowanie dowód na zaangażowanie społeczne i korporacyjne toruńskiej galerii w promocję zdrowego stylu życia oraz aktywności fizycznej. Podczas tegorocznej edycji...
  • W ostatni weekend kwietnia, oprócz pięknej pogody, spodziewamy się wielu fantastycznych wydarzeń kulturalnych, rekreacyjnych i sportowych. Taka rozgrzewka przed majówką. Zapraszamy!
  • Przed nami Święto Flagi i oraz 223. rocznica uchwalenia Konstytucji 3 Maja. Warto sprawdzić, co będzie się działo w Toruniu w dniach 2-3 maja.
  • W niedzielę 9 czerwca 2024 roku odbędą się wybory do Parlamentu Europejskiego. Lokale wyborcze w Toruniu będą czynne w godzinach 7:00-21:00. Publikujemy ważne informacje związane z wyborami.
  • Z okazji Święta Konstytucji 3 Maja w piątek 3 maja 2024 r. na tory wyruszy Muzyczny Tramwaj Probaltiki.
  • Od środy 1 maja 2024 r. wprowadzone zostaną korekty rozkładów jazdy linii nr 12, 14, 28 oraz 31.
  • W piątek, 3 maja 2024 r., w związku z zawodami żużlowymi na Motoarenie, uruchomione zostaną dodatkowe kursy tramwajów.
  • 26 kwietnia 2024 r. uczniowie najstarszych klas szkół średnich uroczyście kończą zajęcia szkolne. Z tej okazji swoje słowa kieruje do nich prezydent Michał Zaleski.
  • W czwartek 25 kwietnia 2024 r. w Sali Mieszczańskiej Ratusza Staromiejskiego odbyło się uroczyste wręczenie zaświadczeń o wyborze na Prezydenta Miasta Torunia i radnych Rady Miasta Torunia kadencji 2024-2029.