7 kwietnia 2024 r. odbędą się wybory samorządowe, w których wybieramy radnych do rad gmin, rad powiatów, sejmików województw oraz wójtów, burmistrzów i prezydentów miast.
Kto może głosować?
Należy pamiętać, że w wyborach samorządowych wyborca musi być ujęty w spisie wyborców danej gminy. Chcąc głosować w Toruniu, trzeba być ujętym w spisie wyborców Gminy Miasta Toruń.
Osoby zameldowane na pobyt stały w Toruniu są wpisane do spisu automatycznie.
Osoby zameldowane na pobyt czasowy lub bez zameldowania nie są ujęte w spisie, a chcąc głosować w Toruniu muszą podjąć dodatkowe kroki, aby figurować w spisie wyborców w Toruniu.
Osoby zamieszkujące w gminie bez formalnego zameldowania na pobyt stały oraz zameldowane na pobyt czasowy, jeżeli zamieszkują z zamiarem stałego pobytu, mogą złożyć pisemny wniosek o ujęcie w stałym obwodzie głosowania do prezydenta miasta.
Wniosek zawiera takie dane jak nazwisko i imię (lub imiona) wnioskodawcy, numer PESEL oraz oświadczenie o stałym zamieszkiwaniu w Toruniu. Do wniosku należy załączyć dokumenty potwierdzające stałe zamieszkiwanie w Toruniu, np. tytuł prawny do lokalu, umowa najmu, potwierdzenie ponoszonych opłat za media, rozliczanie podatku w Toruniu lub inne potwierdzające zamieszkiwanie w Toruniu.
Organ jest zobowiązany do przeprowadzenia postępowania administracyjnego i wydania decyzji administracyjnej o ujęciu bądź odmowie ujęcia w stałym obwodzie głosowania w terminie 5 dni od wpływu wniosku do organu.
Wnioski można złożyć:
Sprawdzić, czy jest się ujętym w stałym obwodzie głosowania, można w Centralnym Rejestrze Wyborców.
Udostępnienie danych z CRW odbywa się bezpośrednio po złożeniu wniosku w Wydziale Spraw Administracyjnych przy ul. S. Batorego 38/40, pok. 30 II p. w godz. 7:30-16:40, tel. 56 611 83 50 lub 56 611 83 22; 56 611 83 49.
Głosowanie przez pełnomocnika
Pełnomocnictwa do głosowania mogą udzielić wyborcy niepełnosprawni oraz wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania kończą 60 lat.
Wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa można złożyć ustnie, pisemnie (w formie papierowej) lub elektronicznie do 29 marca 2024 r.
Wnioski przyjmowane są w Wydziale Spraw Administracyjnych przy ul. S. Batorego 38/40, w godz. 7:30-16:40, tel. 56 611 83 50 lub 56 611 83 45 lub 56 611 83 24 .
Ważne, aby osoba, której udzielono pełnomocnictwa do głosowania, wyraziła zgodę na przyjęcie pełnomocnictwa do głosowania.
Fot. Sławomir Kowalski