Szybka Kolej Metropolitalna w bydgosko-toruńskim obszarze metropolitalnym BiT-City oraz integracja systemów transportu miejskiego | www.torun.pl

Serduszko w kolorze ukraińskiej flagi - niebieski i żółty, poziomy pas.

Flaga Unii Europejskiej. Żółte gwiazdki ułożone w okrąg na niebieskim tle. Pod flagą napis Unia Europejska.

Szybka Kolej Metropolitalna w bydgosko-toruńskim obszarze metropolitalnym BiT-City oraz integracja systemów transportu miejskiego

Tytuł projektu:
Integracja systemu transportu miejskiego wraz z zakupem taboru tramwajowego niskopodłogowego w Toruniu w ramach BiT-City
(poprzednia nazwa: Szybka Kolej Metropolitalna w bydgosko-toruńskim obszarze metropolitalnym BiT-City oraz integracja systemów transportu miejskiego)

Program Operacyjny:
Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
Priorytet VII „Transport przyjazny środowisku”
Działanie 7.3 „Transport miejski w obszarach metropolitalnych”

Dane finansowe:
Orientacyjny koszt realizacji zadań Gminy Miasta Toruń w ramach projektu to ok. 319,21mln zł. Szacunkowa kwota dofinansowania dla Gminy Miasta Toruń: 157,78 mln zł

Beneficjent:
Gmina Miasta Toruń

Termin realizacji:
2009-2014

Partnerzy projektu:
Projekt realizowany jest przy współpracy Miejskiego Zakładu Komunikacji Miejskiej w Toruniu Sp. z o.o.

Składa się on z 8 zadań:

A) zadania realizowane przez Gminę Miasta Torunia:

  1. Przebudowa torowiska tramwajowego na linii średnicowej od węzła Toruń Miasto (Pl. 18-ego Stycznia) do Alei Solidarności poprawiająca dostępność komunikacyjną Zespołu Staromiejskiego wpisanego na listę światowego dziedzictwa kulturowego UNESCO poprzez transport przyjazny środowisku;
  2. Poprawa dostępności dla osób starszych i niepełnosprawnych poprzez budowę i przebudowę przystanków tramwajowych dla potrzeb obsługi taboru niskopodłogowego oraz poprawa bezpieczeństwa transportu publicznego;
  3. System monitorowania bezpieczeństwa pasażerów w komunikacji zbiorowej;
  4. Modernizacja systemu sterowania na linii średnicowej dostosowanej do taboru niskopodłogowego;
  5. Powiązanie wybranych obszarów miasta z Koleją Metropolitalną BiT-City poprzez budowę nowych linii tramwajowych;
  6. Budowa węzła przesiadkowego przy dworcu PKP Toruń Miasto integrującego tramwajową linię średnicową nr 1 oraz pozostały transport publiczny z koleją metropolitarną BiT-City;
  7. Rewitalizacja obiektu dworcowego Toruń Główny – poprawa dostępności i zwiększenie atrakcyjności;


    B) zadanie realizowane przez Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu Sp. z o.o.
  8. Zakup taboru tramwajowego niskopodłogowego.

Oprócz Projektu: „Integracja systemu transportu miejskiego wraz z zakupem taboru tramwajowego niskopodłogowego w Toruniu w ramach BiT-City”, Gmina Miasta Toruń będzie podmiotem upoważnionym do ponoszenia wydatków kwalifikowanych w projekcie: „System Bilet Metropolitalny BiT-City dla Bydgosko-Toruńskiego Obszaru Metropolitalnego”, którego Beneficjentem jest Samorząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

23 listopada 2011 r. odbyło się spotkanie w Ministerstwie Infrastruktury, na którym zostały podjęte decyzje dotyczące zmian w projekcie pn.: „Szybka kolej metropolitalna w bydgosko-toruńskim obszarze metropolitalnym BiT City oraz integracja systemów transportu miejskiego” polegające na jego podziale na odrębne projekty stanowiące jedną grupę pięciu projektów w ramach BiT City.

Zakres zmian ustalony na spotkaniu dotyczący zadań realizowanych w Toruniu obejmował:

  1. Wyłączenia zadania pn.: „Rewitalizacja obiektu dworcowego Toruń Miasto - poprawa dostępności i zwiększenie atrakcyjności”. Zadanie realizowane będzie przez PKP SA poza projektem BiT City ze środków z Budżetu Państwa.
  2. Wyłączenia zadań:
    - „Budowa obiektów inżynieryjnych dla umożliwienia bezkolizyjnego przejścia drugiego toru kolejowego pod placem Pokoju Toruńskiego”;
    - „Modernizacja infrastruktury kolejowej na odcinku Toruń Główny – Toruń Wschodni linii kolejowej nr 353 Poznań Wschód – Skandawa”;
    Zadania zaplanowano do realizacji w okresie programowania 2014-2020.
  3. Włączenia zadania pn. „Zakup taboru tramwajowego niskopodłogowego w Toruniu” (wcześniej Podprojekt II)
  4. Propozycji, aby Podmiotem upoważnionym do ponoszenia wydatków kwalifikowanych w zakresie zakupu taboru tramwajowego została spółka MZK w Toruniu Sp. z o.o. powstała z przekształcenia zakładu budżetowego.

7 grudnia 2011 r. została wysłana do Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej nowa Karty Projektu „Integracja systemu transportu miejskiego w Toruniu wraz z zakupem taboru tramwajowego niskopodłogowego w Toruniu w ramach BiT-City”.

W związku ze zmianą nazwy projektu „Szybka Kolej Metropolitalna w bydgosko-toruńskim obszarze metropolitalnym BiT-City oraz integracja systemów transportu miejskiego” na „Integracja systemu transportu miejskiego w Toruniu wraz z zakupem taboru tramwajowego niskopodłogowego w Toruniu w ramach BiT-City” nastąpi korekta na liście projektów podstawowych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zmiana ta dotyczyć także będzie zakresu merytorycznego i kosztów projektu, w tym kwoty dofinansowania.

W celu przygotowania obu projektów zostały wykonane następujące opracowania:

  1. Wielowariantowa i wielokryterialna analiza rozwoju komunikacji tramwajowej w Toruniu w kierunku północnym od projektowanej Trasy Średnicowej Północnej.
  2. Wstępne Studium Wykonalności dla Podprojektu I pn. „Integracja systemu transportu miejskiego w Toruniu” realizowanego w ramach projektu pn. „Szybka Kolej Metropolitalna w bydgosko-toruńskim obszarze metropolitalnym BiT-City oraz integracja systemów transportu miejskiego”.
  3. Zintegrowany Program Rozwoju Transportu Publicznego dla aglomeracji bydgosko- toruńskiej, ze szczególnym uwzględnieniem bydgosko-toruńskiego obszaru metropolitalnego na lata 2010-2015.
  4.  Strona internetowa projektu BiT-City, forum BiT-City oraz prezentacja multimedialna promująca Podprojekt I pn. „Integracja systemu transportu miejskiego w Toruniu” realizowanego w ramach projektu pn. „Szybka Kolej Metropolitalna w bydgosko-toruńskim obszarze metropolitalnym BiT-City oraz integracja systemów transportu miejskiego”.
  5. Analiza instytucjonalno-prawna dotycząca optymalnej formy organizacyjnej współpracy pomiędzy Partnerami realizującymi Podprojekt w ramach projektu pn. „Szybka Kolej Metropolitalna w bydgosko-toruńskim obszarze metropolitalnym BiT-City oraz integracja systemów transportu miejskiego”.
  6. Wielowariantowa i wielokryterialna analiza rozwoju komunikacji tramwajowej w Toruniu w kierunku zachodnim wzdłuż ul. Szosa Bydgoska do Portu Drzewnego.
  7. Wnioski o decyzję środowiskową dla zadań realizowanych w ramach Podprojektu I wraz z kartą informacyjną przedsięwzięcia.
  8. Dokumentacja projektowo-kosztorysowa dla budowy 30 platform przystankowych w ramach zadania „Poprawa dostępności dla osób starszych i niepełnosprawnych poprzez budowę i przebudowę przystanków tramwajowych dla potrzeb obsługi taboru niskopodłogowego oraz poprawa bezpieczeństwa transportu publicznego”.
  9. Wykonanie kompletu analiz dla wariantu zakupu niskopodłogowego taboru tramwajowego składającego się z pociągów 3-członowych (7 sztuk) i 5-członowych (5 sztuk) w ramach podprojektu II.
  10. Studium Wykonalności dla podprojektu I pn. „Integracja systemów transportu miejskiego”.
  11.  Studium Wykonalności dla Podprojektu II pn. „Stworzenie zintegrowanego systemu transportowego wraz z budową wiaduktu w Solcu Kujawskim”.

W trakcie odbioru są następujące dokumenty:

  1. Aktualizacja Studium Wykonalności wraz z wnioskiem o dofinansowanie dla Projektu „Integracja systemu transportu miejskiego wraz z zakupem taboru tramwajowego niskopodłogowego w Toruniu w ramach BiT-City” - umowa z dnia 19 stycznia 2012 r.
  2. Raport oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia „Przebudowa torowiska tramwajowego na linii średnicowej od węzła Toruń Miasto (Pl. 18-ego Stycznia) do Al. Solidarności poprawiająca dostępność komunikacyjną Zespołu Staromiejskiego wraz z budową węzła przesiadkowego przy dworcu PKP Toruń Miasto integrującego tramwajową linię średnicową nr 1 oraz pozostały transport publiczny z koleją metropolitarną BiT-City” - umowa z dnia 17 stycznia 2012 r.

W najbliższym czasie w ramach projektu „Integracja systemu transportu miejskiego wraz z zakupem taboru tramwajowego niskopodłogowego w Toruniu w ramach BiT-City” planowane jest ogłoszenie przetargów na: modernizację infrastruktury przystankowej, inżyniera kontraktu, kampanię promocyjną, aktualizację Zintegrowanego Programu Rozwoju Transportu Publicznego, Pomoc Techniczną oraz ogłoszenie konkursu na aplikacje na przystankach. 

W ramach projektu „System Bilet Metropolitalny BiT-City dla Bydgosko-Toruńskiego Obszaru Metropolitalnego” planowane jest ogłoszenie przetargu na Studium Wykonalności.

Szczegółowe informacje dotyczące działań podjętych na rzecz projektu znajdują się na następującej stronie internetowej: www.bitcity.torun.pl

Realizator:
Wydział Gospodarki Komunalnej
ul. Legionów 220
tel. 56 623 70 70

Najczęściej czytane aktualności

  • Kultura, Miasto
    W ramach niezwykłej majówki na Rynku Staromiejskim odbędą się plenerowe koncerty, kolejna edycja Święta Tańca, spektakle, warsztaty i uroczystości państwowe. To wszystko oraz wiele innych atrakcji czeka na mieszkańców i turystów podczas tegorocznej majówki w Toruniu, która odbędzie się od 30 kwietnia do 5 maja 2024 r., pod hasłem #zażywajkultury!...
  • Na zdjęciu: radni miasta Torunia na lata 2024-2029
    Miasto
    W czwartek 25 kwietnia 2024 r. w Sali Mieszczańskiej Ratusza Staromiejskiego odbyło się uroczyste wręczenie zaświadczeń o wyborze na Prezydenta Miasta Torunia i radnych Rady Miasta Torunia kadencji 2024-2029.
  • Nowy Prezydent Torunia - Paweł Gulewski
    Miasto
    7 maja 2024 r. w Ratuszu Staromiejskim odbędzie się Uroczysta Sesja Rady Miasta Torunia, podczas której zaprzysiężony zostanie nowy Prezydent Miasta Torunia - Paweł Gulewski. Tego dnia swoje ślubowania złożą także radni Rady Miasta Torunia na lata 2024-2029.
  • Na zdjęciu: ubrany w garnitur prezydent Michał Zaleski, trzyma w ręce teczkę i idzie chodnikiem wzdłuż zieleni
    Miasto
    Michał Zaleski podsumowuje lata 2002-2024, kiedy pełnił funkcję Prezydenta Miasta Torunia.
  • Na zdjęciiuL kobieta wrzuca złożoną kartę do głosowania do urny wyborczej
    Miasto
    W drugiej turze wyborów na prezydenta miasta Torunia wymaganą większość głosów zdobył Paweł Gulewski (KKW Koalicja Obywatelska).
  • Turystycznym tramwajem na majówkę
    Miasto, MZK
    Z okazji majówki Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu przygotował niespodziankę dla miłośników klimatów retro – bezpłatne przejażdżki tramwajem turystycznym. 1, 2 i 3 maja 2024 r. nasz tramwaj kursował będzie na trasie al. Solidarności – pętla Heweliusza.
  • - W czwartek od godz. 12:00 do godz. 19:00 na terenie miasta Toruń i powiatu toruńskiego prognozowane są burze, którym miejscami będą towarzyszyć silne opady deszczu od 10 mm do 20 mm oraz porywy wiatru do 75 km/h. Możliwe opady gradu - poinformowało Toruńskie Centrum Zarządzania Kryzysowego.
  • Michał Zaleski podsumowuje lata 2002-2024, kiedy pełnił funkcję Prezydenta Miasta Torunia.
  • W czwartek 2 maja 2024 r. kasa biletowa Miejskiego Zakładu Komunikacji przy ul. Sienkiewicza 24/26 będzie czynna w godz. 6.00 – 13.30. Pozostałe kasy będą nieczynne.
  • 23 kwietnia 2024 roku Szkoła Podstawowa nr 35 w Toruniu nosząca imię Polskich Olimpijczyków, obchodziła swoje święto. Gościem honorowym uroczystości był Sławomir Kruszkowski – torunianin, olimpijczyk, a także Radny Miasta Torunia.
  • Ponad 300 liderów sieci dostaw i produkcji przyjechało do Torunia, by rozmawiać o przyszłości swoich branż. Od 24 do 25 kwietnia 2024 r. potrwa konferencja „Trendownia” - jedno z ważniejszych spotkań branży logistycznej w Polsce. Podczas wydarzenia prezentowana jest oferta inwestycyjna miasta, którą przygotowało Centrum Wsparcia Biznesu w Toruniu.
  • Anne Weber i Zbigniew Rokita to tegoroczni laureaci Nagrody Miast Partnerskich Torunia i Getyngi im. S. B. Lindego przyznawanej od 1996 r. przez władze miejskie dwóch zaprzyjaźnionych miast Torunia i Getyngi.
  • Zbliża się długi weekend majowy. Warto wiedzieć, jak w dniach 29 kwietnia - 4 maja 2024 r. będzie funkcjonować Urząd Miasta Torunia.
  • Bartosz Frankowski, sędzia piłkarski z Torunia, znalazł się wśród pięciu Polaków, którzy będą prowadzić mecze na Mistrzostwach Europy. Torunianin będzie odpowiedzialny za system VAR.