Poznaliśmy wyniki „Diagnozy dobrostanu psychicznego i społecznego toruńskiej młodzieży po okresie nauki zdalnej”. W ramach kontynuacji projektu przeprowadzone zostaną zajęcia specjalistyczne ankietowanej młodzieży.
- Jesienią 2022 roku informowaliśmy, że potrzebne będzie sprawdzenie stanu społeczno-psychologicznego toruńskiej młodzieży po blisko dwuletnim okresie ograniczeń w nauczaniu, co sprowadzało się w dużej mierze do nauki w systemie zdalnym. To działanie chcieliśmy podjąć w sposób metodyczny, najpierw zleciliśmy badanie ankietowe w 10 toruńskich szkołach, którego wyniki dziś poznajemy. Jesteśmy gotowi do ogłoszenia przetargu na przeprowadzenie zajęć specjalistycznych wśród przebadanych uczennic i uczniów – wyjaśnił prezydent Michał Zaleski podczas konferencji prasowej, jaka odbyła się 14 września 2023 r. w Szkole Podstawowej nr 11. Jak poinformował prezydent, projekt jest finansowany ze środków miasta kwotą w wysokości 500 tys. zł. W jego realizację zaangażowanych było wiele jednostek, m.in. Wydział Edukacji, Wydział Zdrowia i Polityki Społecznej, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, radni z Margaretą Skerską-Roman na czele. - Jest to projekt bardzo innowacyjny w skali kraju – podkreślił Adrian Mól, zastępca prezydenta miasta.
Badanie zostało przeprowadzone przez pod kierunkiem prof. dr hab. Marty Białeckiej z Instytutu Psychologii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, z udziałem dr Joanny Płotnikowskiej, dr. Michała Główczeskiego, dr Kamili Łaszewskiej. Udział w nim wzięło 657 uczniów i 519 rodziców z 10 toruńskich szkół:
- Dzięki temu, że szkoły się zgodziły na przystąpienie do projektu, stało się możliwe, aby dowiedzieć się, jak się czuje młodzież, jak im się układa z rówieśnikami, czy dobrze jest w szkole. Czas pokazał, że sprawdzaliśmy, jak młodzi czują się po pandemii, ale i w dobie wojny w Ukrainie – mówiła prof. Marta Białecka. - Zajęliśmy się dobrostanem, odpornością psychiczną, pozytywnym nastawieniem do życia, na ile młodzież postrzega jakość swojego życia jako dobrą, na ile uważa, że jest zdrowa, czyli dobrze funkcjonuje psychicznie, fizycznie, emocjonalnie itp. Dodatkowo zapytaliśmy też na ile optymistyczne jest ich nastawienie do przyszłych zdarzeń – tłumaczyła prof. Marta Białecka.
>>> Przejdź do wyników Diagnozy dobrostanu psychicznego i społecznego toruńskiej młodzieży po okresie nauki zdalnej
Wnioski wynikające z diagnozy:
- 58% badanych uzyskało wynik niski w skali do pomiaru pozytywnego zdrowia psychicznego. Oznacza to, że prawie 60% toruńskiej młodzieży ma niskie, słabe, negatywne samopoczucie. Wynik niski powinien wynosić 15-20%. To bardzo smutny wynik, który skłania nas do myślenia, że pomoc jest rzeczywiście potrzebna. Młodzi powinni mieć szansę mówić o swoim samopoczuciu,dzielić się tym i odbywać to w bezpiecznych warunkach szkoły, gdzie, jak podkreślają dobrze się czują – podsumowała prof. Marta Białecka. Ważne jest zatem uchwycenie problemu teraz, na tym etapie, by nie przerodził się w stany depresji.
Fot. A. Gumiński
Toruńskie szkoły dostrzegają problemy uczennic i uczniów, starają się zapewnić im jak najlepsze wsparcie i pomoc, o czym zapewniła Anna Łukaszewska, dyrektorka Wydziału Edukacji. Nauczyciele, pedagodzy korzystają z różnych form dokształcania, organizowane są także warsztaty, w których udział mogą wziąć także rodzice. Podkreślić należy też fakt, że w toruńskich szkołach zapewnionych zostało 30 dodatkowych etatów dla grupy pedagogów i psychologów, podczas gdy normatyw ustalany przez Ministerstwo Edukacji dla miasta wielkości Torunia wynosi 160 etatów.
Jak podkreślił prezydent Michał Zaleski, Gmina Miasta Toruń jest gotowa, by ogłosić przetarg na przeprowadzenie zajęć specjalistycznych wśród uczennic, uczniów, ich rodziców, którzy wzięli udział w badaniu. Zgodnie z harmonogramem, I etap zajęć zostanie przeprowadzony do 20 grudnia 2023 r., a II etap - do 30 czerwca 2024 r. Jak zapewnił prezydent, po przeprowadzeniu pilotażowych zajęć podjęte zostaną działania, by wprowadzić je we wszystkich toruńskich szkołach.
Fot. Małgorzata Litwin