Trzy oferty wpłynęły w przetargu na budowę drugiego etapu nowej linii tramwajowej na północ Torunia. Nowe torowisko zostanie przedłużone do pętli przy ul. Heweliusza.
W Toruniu, w ramach projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II”, powstaje nowa linia tramwajowa łącząca centrum z nowo powstającym, dynamicznie rozwijającym się osiedlem w północno-wschodniej części miasta. Będzie ona przebiegać z centrum Szosą Chełmińską i ulicami: Długą, Legionów, Polną, Ugory i Watzenrodego.
Obecnie realizowany projekt zakładał, że nowa linia tramwajowa miała się kończyć na wysokości ul. Strobanda, ale pod koniec kwietnia 2022 r. miasto pozyskało dodatkowe zewnętrzne dofinansowanie, które pozwoli na kontynuację budowy torowiska aż do ul. Heweliusza, gdzie zaplanowano pętlę z zapleczem socjalnym i punktem obsługi pasażerów. Dodatkowe środki, tak jak dofinansowanie do pierwszego etapu budowy, pochodzą z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
Etap II obejmie budowę nowej linii tramwajowej na odcinku od skrzyżowania ul. Henryka Strobanda – Łukasza Watzenrodego (bez tego skrzyżowania) do nowo projektowanej pętli przy ul. Jana Heweliusza.
W maju 2022 r. miasto za pośrednictwem Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu ogłosiło przetarg, a 10 czerwca 2022 r. otwarto oferty. Do przetargu stanęło trzech chętnych:
Oferty zostaną sprawdzone pod względem formalnym i merytorycznym.
W ramach II etapu zrealizowane zostaną:
Pociągnięcie nowego torowiska do pętli przy ul. Heweliusza pozwoli na udostępnienie pasażerom kompletnej linii tramwajowej, bez konieczności realizacji rozwiązań tymczasowych planowanych wcześniej w etapie I (rezygnacja z wykonania trójkąta torowego służącego do zawracania tramwajów na wysokości ul. Strobanda, kontenerowego budynku socjalnego w jego sąsiedztwie oraz peronów tymczasowych), co przyczyni się do wygenerowania oszczędności na poziomie ok. 2 mln zł. Zwiększy się także komfort podróżnych, którzy będą mieli dostęp do punktu obsługi pasażerów znajdującego się na pętli tramwajowej. Wygodniej będzie także motorniczym, którzy będą korzystali z części socjalnej budynku.
Zakończenie tej części inwestycji planowane jest w ciągu 12 miesięcy od daty podpisania umowy, jednak nie później niż 30 czerwca 2023 r.
Zanim będzie można rozpocząć prace, nowe zadanie musi przejść proces włączenia do POIiŚ. Wymaga to podjęcia prac przez samorząd w zakresie aktualizacji strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) i ujęcia w niej nowych propozycji. Z chwilą akceptacji zmienionej strategii ZIT przez MFiPR, projekty wpisane zostaną na Wykaz Projektów Zidentyfikowanych do POIiŚ, a następnie przejdą ocenę w CUPT.
Zdjęcia w galerii: Waldemar Bujak