Rok 2022 na toruńskich drogach | www.torun.pl

Serduszko w kolorze ukraińskiej flagi - niebieski i żółty, poziomy pas.

Flaga Unii Europejskiej. Żółte gwiazdki ułożone w okrąg na niebieskim tle. Pod flagą napis Unia Europejska.

Rok 2022 na toruńskich drogach

Drogi, Inwestycje
Data publikacji: 30 grudnia 2022
Autor: Agnieszka Kobus-Pęńsko
Most drogowy im. Józefa Piłsudskiego w Toruniu

Miniony rok był czasem realizacji nowych, bardzo ważnych dla Torunia inwestycji drogowych. Pomimo rosnących cen i wojny w Ukrainie udało się zakończyć rozbudowę mostu drogowego im. Józefa Piłsudskiego i rozpocząć przebudowę Bulwaru Filadelfijskiego.

Potężne zawirowania rynkowe sprawiły, że wykonawcy zaczęli wyceniać swoje oferty bardzo ostrożnie, a część z różnych przyczyn nie brała udziału w przetargach. Większym zainteresowaniem cieszyły się zadania ze stosunkowo krótkim terminem realizacji, gdzie ryzyko istotnego wzrostu cen było mniejsze. Pomimo to na komunikacyjnej mapie Torunia zrealizowano zadania poprawiające bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów, zamontowano nowe oświetlenie, wybudowano drogi osiedlowe oraz nowe miejsca parkingowe i drogi rowerowe.

Most drogowy im. Józefa Piłsudskiego

Rozbudowa historycznej przeprawy drogowej była realizowana od marca 2020 r. do kwietnia 2022 r. W ramach inwestycji wykonano poszerzenie 2-metrowych wsporników chodnikowych, na których z paneli kompozytowych wybudowano po  obu  stronach mostu zupełnie nowe ciągi piesze i rowerowe o szerokości  4,2 m. Pozwoliło to na rozdzielenie ruchu pieszego i rowerowego na przeprawie. Wyczyszczono i naprawiono oblicowania kamienne przyczółków mostu i filarów, przebudowano sieci i infrastrukturę techniczną kolidującą z inwestycją. Wykonano naprawy istniejącej płyty pomostu oraz wymieniono uszkodzone elementy konstrukcji stalowej pomostu (podłużnice, stężenia wiatrowe, blachy węzłowe). Obiekt zyskał nowe kapy chodnikowe, nawierzchnię jezdni i chodników, bariery drogowe i odwodnienie. Cała konstrukcja stalowa została zabezpieczona antykorozyjnie.

Most został lepiej skomunikowany z otoczeniem. Powstały schody na Kępę Bazarową i plażę miejską oraz nowe zejście na Bulwar Filadelfijski, wyposażone w windy dostosowane dla rowerzystów i osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Dodatkowo od strony placu Armii Krajowej stanęła pochylnia dla rowerzystów, rodzin z małymi dziećmi i osób poruszających się na wózkach. To nie koniec nowych elementów. Na moście powstały trzy punkty widokowe. Za ich budową opowiadali się mieszkańcy w trakcie konsultacji społecznych. Z pierwszego, zlokalizowanego od strony Bydgoskiego Przedmieścia, można podziwiać m.in. Zamek Dybowski. Kolejne dwa powstały od strony starówki. Dzięki nim wielu mieszkańców, ale i turystów oprócz niezapomnianych wrażeń widokowych może  zrobić sobie pamiątkowe zdjęcie na tle pięknej toruńskiej panoramy.  

Most zyskał nową iluminację i oświetlenie. To ostatnie zostało dostosowane do historycznego charakteru przeprawy i jest spójne z tym, które zostało zamontowane na sąsiednim placu Rapackiego. Z kolei iluminacja składa się z 360 indywidualnie sterowanych, energooszczędnych opraw ledowych RGBW. Do zaprogramowania scen świetlnych wykorzystano ponad 1440 adresów sterowniczych. Warto wspomnieć, że przy rozbudowie historycznego mostu drogowego im. Józefa Piłsudskiego zastosowano nowoczesne rozwiązania konstrukcyjno- materiałowe. Oprócz kompozytów, z których zbudowano ciągi pieszo-rowerowe, wykorzystany został asfalt lany, dostarczony na budowę z wytwórni w Toruniu w ilości ponad 4 tys. m2, w  specjalnych termosach, w których miał temperaturę ponad 200 st. C. Został ułożony bezszwowo, czyli od krawężnika do krawężnika, przy pomocy specjalnego rozściełacza, który się poruszał po przygotowanych wcześniej prowadnicach ustawionych na krawężnikach. Zastosowanie asfaltu lanego przy przebudowie mostu oznacza większą  trwałość. Zwykły asfalt  średnio wytrzymuje 10 lat. Natomiast rozwiązanie zastosowane na moście wytrzyma przynajmniej 20 lat.     
Całkowita wartość inwestycji to około 132 mln zł, w tym dofinansowanie ze środków rezerwy subwencji ogólnej Budżetu Państwa wynosi 45 791 659 zł, a z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych 29 249 138 zł.

Rozbudowa mostu drogowego w Toruniu została zauważona i doceniona przez grono ekspertów, skupiających inżynierów i naukowców uczelni technicznych z całej Polski. Inwestycja otrzymała tytuł Modernizacji Roku i Budowy XXI wieku oraz indywidualną nagrodę przyznaną przez Instytut Badawczy Dróg i Mostów. Ponadto toruńska inwestycja zajęła pierwsze miejsce w Ogólnopolskim Plebiscycie Internetowym Modernizacja Roku & Budowa XXI Wieku!

Bulwar Filadelfijski

W tym roku rozpoczęła się przebudowa Bulwaru Filadelfijskiego. Inwestycja kosztuje  ponad 46 726 957 zł , z czego  30 mln zł  pochodzi ze środków Rządowego Funduszu Polski Ład - Program Inwestycji Strategicznych. Obecnie wykonawca przebudowuje infrastrukturę podziemną, która obejmuje: sieć wodociągową, kanalizacyjną i gazową oraz infrastrukturę teletechniczną wraz z siecią monitoringu. Do tej pory ułożono także kable, które w przyszłości zasilą oświetlenie uliczne. Podczas przebudowy ulicy położonej w rejonie zabytkowej starówki wykonawca napotkał znaleziska archeologiczne . Na odcinku od  Bramy Klasztornej do Hotelu Bulwar odkryto średniowieczny kompleks Ducha Świętego, obejmujący: kościół, klasztor i szpital. Dotychczas sądzono, że obiekt został całkowicie zniszczony. Z kolei między Bramą Żeglarską a Basztą Gołębnik odkryto mur z okresu przełomu XVI i XVII w., pełniący funkcję muru oporowego. Chronił on m.in. port przed osuwaniem się ziemi. U wylotu Bramy Mostowej odkryto z kolei pozostałości budynku z II poł. XVIII wieku, który pełnił funkcje komory celnej przy przeprawie mostowej. Budynek na początku XIX w. został przebudowany i istniał do końca lat 60-tych 20 wieku. – Odkrycia są bardzo dokładnie dokumentowane, z uwagi na brak możliwości ich wyeksponowania, rozważamy zaznaczenie ich obecności poprzez zamontowanie tablic informacyjnych lub zaznaczenie w nawierzchni poszczególnych elementów - mówi Leszek Kucharski starszy kustosz, kierownik działu archeologii Muzeum Okręgowego w Toruniu.

Parkingi Park & Ride

W dwóch lokalizacjach – przy ul. Dziewulskiego i ul. Olimpijskiej - kontynuowano budowę  parkingów Park & Ride. - Pomimo niekorzystnej sytuacji na rynku budowlanym, prace na obu budowach przebiegają zgodnie z harmonogramem finansowo-rzeczowym.  Na każdym z  obiektów widoczne jest już duże zaawansowanie robót, które osiągnęło prawie 90% -mówi Ireneusz Makowski dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu. Wartość obu inwestycji to blisko 31 mln zł. Łącznie przy ul. Dziewulskiego i ul. Olimpijskiej powstanie 439 nowych miejsc do parkowania.
Parking przy ul. Dziewulskiego o kubaturze blisko 36 tys. m3 będzie posiadał 2 poziomy,  na poziomie 0 przewidziano zadaszoną pętlę dla autobusów. W sumie na parkingu będą mogły  parkować 222 pojazdy, w tym pojazdy elektryczne dla  których dostępne będą miejsca z ładowarkami. Z kolei parking przy ul. Olimpijskiej o kubaturze 16 tys. m3 będzie oferował 217 miejsc parkingowych.
Do budowy obu obiektów wykorzystane zostanie ok. 4,3 tys. m3 betonu i  300 ton stali. Z zewnątrz konstrukcja pokryta zostanie panelami stalowymi w kolorach pomarańczowym i szarym, a na jednej ze ścian parkingu przy ul. Dziewulskiego powstanie zielona ściana o powierzchni ok. 450 m2. Obiekty będą wyposażone w nowoczesne systemy ułatwiające kierowcom parkowanie.

Nowe mostki na Palmowej i Wierzbowej

Zakończyła się budowa kładek na ul. Palmowej i Wierzbowej. Stare wysłużone obiekty zostały zdemontowane. W ich miejsce pojawiły się nowe, wyposażone w barierki, które zapewniają bezpieczeństwo pieszym i rowerzystom. Nowe kładki przyjechały na budowę w całości.  - Zamontowanie prefabrykowanych kompozytów istotnie skróciło czas prowadzenia budowy oraz umożliwiło niemal natychmiastowe oddanie obiektu do użytkowania. W elementach konstrukcyjnych, jak i wyposażeniu kładek nie ma korodujących elementów, co wydłuża żywotność tych obiektów - mówi Ireneusz Makowski, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu. 

Kładka na Palmowej łączy osiedla domków jednorodzinnych położonych przy ul. Cedrowej i Palmowej z ul. M. Skłodowskiej-Curie. Stary mostek był w złym stanie technicznym. Wykonany z betonowych płyt, opartych na dwóch stalowych dźwigarach, nie miał poręczy, a jego szerokość wynosiła zaledwie metr. Nowa kładka ma pond 6 m długości i prawie 3 m szerokości. Dla bezpieczeństwa korzystających z niej pieszych i rowerzystów  została wyposażona w barierki

Kładka na Wierzbowej ma 4 m szerokości i ponad 6 m długości. Również na tym obiekcie pojawiły się bariery zapewniające bezpieczeństwo. Nawierzchnia kładki została wykonana w jednym poziomie z przyległym terenem, co zwiększyło dostępność obiektu dla osób niepełnosprawnych. Budowa mostków kosztowała 285 tys. zł.

Skarpy i przyczółki mostków zostały wzmocnione koszami, w których znajdują się kamienie. Gabiony poprawiają estetykę całej inwestycji.

Ekrany na Łódzkiej

Za kwotę 1 150 050 zł udało się w tym roku  zaprojektować i wybudować ekrany dźwiękochłonne przy ul. Łódzkiej. Powstały one na odcinku od wiaduktu w kierunku ul. Czerniewickiej.  

Monitoring mostu

Rozpoczął się montaż monitoringu wizyjnego na moście drogowym gen. Elżbiety Zawackiej. - Monitoring Trasy Wschodniej  jest zakładany na odcinku od placu Daszyńskiego do ul. Łódzkiej. W sumie zamontowanych zostanie 16 kamer - wyjaśnia Ireneusz Makowski, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu. Monitoring wizyjny miasta stanowi jeden z elementów systemu zapewnienia bezpieczeństwa. Na moście ma przeciwdziałać aktom wandalizmu i chuligaństwa. Będzie kontrolował także ruch uliczny. Prace zakończą się w maju 2023 r.

Nowa ulica Chrzanowskiego

W tym roku zakończyła się przebudowa ulicy Chrzanowskiego. Trylinka i beton cementowy ustąpiły miejsca bitumicznej nawierzchni. Przy jezdni pojawił się ciąg pieszo-rowerowy. Wybudowane zostały trzy perony autobusowe i dwa parkingi z 10 miejscami do parkowania. W ramach inwestycji wykonano też włączenie ulicy Chrzanowskiego w ulice boczne (ul. Wymarzona, ul. Chrzanowskiego, ul. Na Zapleczu) oraz kanalizację deszczową i nowe oświetlenie. To kontynuacja prac realizowanych w latach 2018-2020 przy udziale finansowym PGE Toruń S.A., obejmujących zakończoną w roku 2020 przebudowę ulic Ceramicznej i Ukośnej.

Ochrona pieszych i rowerzystów

Mijający rok to szereg inwestycji poprawiających bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów. Na przejściu dla pieszych na Trasie Prezydenta Raczkiewicza, przy skrzyżowaniu z ul. Małachowskiego zamontowano sygnalizację świetlną. Dokonano korekty w oprogramowaniu sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu Łódzka – Kniaziewicza - Strzałowa, w celu bezpiecznego przemieszczania się pieszych przez ul. Łódzką. Rozpoczęło się też projektowanie rond na skrzyżowaniach: Niesiołowskiego- Bukowa, Niesiołowskiego - Buszczyńskich oraz Grudziądzka - PCK. Ich budowę zaplanowano w I półroczu przyszłego roku.   

Droga Starotoruńska w okolicach kościoła i znajdującej się tam uczelni wyższej, ulica Podgórna przy skrzyżowaniu z ulicą Ogrodową i ul. Fałata 41- to miejsca,w których w minionym roku zamontowano wyniesione przejścia dla pieszych. Łączą one zalety progu zwalniającego i przejścia dla pieszych, a dzięki zastosowaniu elementów odblaskowych są dobrze widocznie przez kierowców zarówno w dzień, jak i w nocy oraz zmuszają ich do fizycznego ograniczenia prędkości. Natomiast typowy próg zwalniający zamontowano przy ul. Kosynierów Kościuszkowskich, na wysokości ulicy Witosa w pobliżu szkoły.

W ramach Programu Poprawy Bezpieczeństwa Pieszych i Rowerzystów miasto kontynuowało też doświetlenie przejść dla pieszych. Dodatkowe lampy zamontowano na przejściach: Kosynierów Kościuszkowskich- Kolankowskiego, Konstytucji 3 Maja (w okolicy kościoła) i na przejściu Szosa Chełmińska - Jelenia. Widoczność poprawiła się także na dwóch przejściach, zlokalizowanych na placu Honorowych Dawców Krwi.

Drogi osiedlowe

W 2022 drogowcy zajęli się budową i modernizacją ponad 3 km dróg lokalnych. Dzięki temu drogi gruntowe zamieniły się w komfortowe, bezpieczne  pieszo jezdnie z kostki betonowej lub asfaltowe jezdnie. Przy okazji budowane były zjazdy do posesji, chodniki  i miejsca do parkowania. Zamontowano też oświetlenie. Zanim pojawiła się docelowa nawierzchnia, drogowcy wykonywali odwodnienie. W tym roku w tym standardzie wykonano ulice: Skierki, Twardą, Kołową, sięgacz na Kresowej, Koszalińską oraz sięgacz boczny Ugory. Rozpoczęła się budowa ulic: Sierackiej, Bołtucia, gen. T. Kutrzeby, Dyngusowej, sięgacza ulicy Turystycznej, Gościnnej, Ciekawej oraz Sindbada.

Drogi rowerowe

Mieszkańcy Torunia coraz chętniej przesiadają się z samochodów na rowery. Ze ścieżek rowerowych korzystają całe rodziny, najmłodsi i seniorzy. Dlatego rozwój infrastruktury rowerowej i promowanie zdrowego trybu życia są jednym z priorytetów na liście miejskich przedsięwzięć. Do inwestowania w tę infrastrukturę skłania zarówno intensywny ruch samochodowy, jak i szybko rosnąca liczba aktywnych rowerzystów.

W mijającym roku powstała nowa, asfaltowa ścieżka pieszo-rowerowa wzdłuż ulicy Polnej, która połączyła Szosę Chełmińską z ul. Legionów. Na całym jej odcinku zostało zamontowane oświetlenie. Zakończyła się też budowa drogi rowerowej wzdłuż ulicy Chrobrego - od Trasy Prezydenta Raczkiewicza do ul. Polnej, a także ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż ulicy Niesiołowskiego - na odcinku od ul. Bukowej w kierunku ulicy Olsztyńskiej. Ten ostatni połączył istniejące odcinki infrastruktury rowerowej w ciągu ul. Bukowej, a dalej w ul. Skłodowskiej-Curie, ze ścieżką rekreacyjną przebiegającą między ulicami Palmową a Olsztyńską (droga krajowa numer 15). Dzięki tej  inwestycji  poprawiły się warunki komunikacji i rekreacji rowerowej we wschodniej części miasta Torunia.

Obecnie trwa projektowanie ścieżki rowerowej, która połączy osiedle JAR z sąsiednią gminą Chełmża - mowa o drodze rowerowej, która powstanie w obrębie drogi krajowej nr 91 i linii kolejowej nr 207.
Będzie miała długość około 800 m, a jej początek zaplanowano w rejonie skrzyżowania drogi krajowej nr 91 z ulicą Strobanda. Dalej pobiegnie w kierunku północnym do granicy administracyjnej miasta. Dzięki przejazdowi pod torami, który wybudowało PKP, rowerzyści pokonają bezpiecznie i bezkolizyjnie biegnącą w sąsiedztwie linię kolejową nr 207. Realizację zadania planuje się w 2023 roku. Podobnie jest z budowa ścieżki pieszo-rowerowej łączącej osiedle JAR z ul. Forteczną. Obecnie trwają prace projektowe.

Parkingi i chodniki

Miejsca parkingowe są budowane w ramach realizowanej budowy lub przebudowy ulicy. Dla przykładu takie miejsca powstały podczas przebudowy ul. Chrzanowskiego.  Niezależnie od tego cały czas na mapie miasta szukamy miejsc, gdzie mogą powstać parkingi. To istotny element, szczególnie w obliczu ciągle wzrastającej liczby pojazdów na naszych drogach. W tym roku niezależnie od modernizacji, przebudowy dróg wybudowanych zostało w Toruniu około 150 dodatkowych miejsc do parkowania. Powstały one m.in. przy ul. Legionów-Lelewela, Grudziądzkiej 56, Okólnej 20/22, Okólnej 94, Buszczyńskich, Włocławskiej, Strzałowej i Kwiatowej. Przybyło też nowych chodników – w ramach realizowanych zadań inwestycyjnych, a także poza nimi – jak chodnik przy ul. Legnickiej. Powstała też pieszojezdnia na ul. Włocławskiej, chodniki z kostki betonowej przy ul. Hubego 41A-B i Watzenrodego 11A, a także  oraz chodnik przy ul. Słowiczej, na odcinku od ul. Niedźwiedziej do ul. Rysiej, zapewniający dojście do placu zabaw. W ramach budżetu obywatelskiego powstało dojście do osiedla Piernikowego i chodnik przy ul. Reja 23 A,B i C.    

Oświetlenie

W Toruniu przybyło ponad 40 lamp, niezależnie od przebudowy i modernizacji ulic. Największy zakres prac zrealizowano na Stawkach. Tu lampy zostały zamontowane na ulicach: Kosa, Jeżyka i Kukułki. W sumie stanęło tam 9 słupów. Nowe słupy zamontowano też na ul. Łukasiewicza, na odcinku od ul. Fałata do szkoły i na ul. Reja. Doświetlono ulicę Kaliskiego i dojście do Przedszkola Miejskiego nr 3 na ul. Skłodowskiej-Curie 43-45.

Fot. tytułowe Grzegorz Olkowski



Najczęściej czytane aktualności

  • Otwieramy lewoskręt na Poznańskiej
    Drogi, Miasto
    W najbliższy piątek (29.03) o godzinie 15.00 zostanie otwarty dla ruchu lewoskręt z ulicy Poznańskiej w ulicę Prüfferów. Nowa infrastruktura zwiększy bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego (m.in. poprzez wykonanie azylu na przejściu dla pieszych), a także poprawi płynność ruchu w tym miejscu.
  • Miasto, Sport
    W wieku 97 lat zmarł Honorowy Prezes Automobilklubu Toruńskiego Tadeusz Władyko.
  • Toruń wspiera miejską policję
    Miasto
    Gmina Miasta Toruń podpisała kolejne porozumienie z Komendą Miejską Policji w Toruniu. Chodzi o wsparcie finansowe na dodatkowe patrole policji oraz zakup nowych samochodów i psów służbowych. 28 marca 2024 r. Gmina Miasta Toruń podpisała porozumienie z Komenda Miejską Policji w Toruniu dotyczące przekazania środków pieniężnych w wysokości 1 mln 75...
  • Miasto
    Odpowiedź Prezydenta Miasta Torunia na wypowiedzi Pana Jakuba Dziadosza, kandydata Konfederacji i Bezpartyjnych Samorządowców do Rady Miasta Torunia.
  • Na zdjeciu: prezydent stoi ze sportowcami, którym wręczył nagrody
    Miasto, Sport
    Toruńscy sportowcy i trenerzy odebrali nagrody od miasta Torunia za swoje osiągnięcia w roku 2023 na arenach krajowych i międzynarodowych.
  • Sprawdź, gdzie jest twój lokal wyborczy
    Miasto
    7 kwietnia 2024 r. odbędą się wybory samorządowe. Zanim pójdziesz głosować, warto upewnić się, gdzie znajduje się twój lokal wyborczy.
  • W wieku 97 lat zmarł Honorowy Prezes Automobilklubu Toruńskiego Tadeusz Władyko.
  • 7 kwietnia 2024 r. odbędą się wybory samorządowe. Zanim pójdziesz głosować, warto upewnić się, gdzie znajduje się twój lokal wyborczy.
  • Podczas najbliższej sesji 4 kwietnia 2024 r. radni zajmą się propozycją zmian wysokości niektórych składników wynagrodzeń w jednostkach oświatowych.
  • Jeszcze do 2 kwietnia 2024 r. zainteresowane podmioty mogą składać oferty na wykonanie przedsięwzięć rewitalizacyjnych na obszarze rewitalizacji (Bydgoskiego Przedmieścia, Podgórza i Starego Miasta). Jest to już II tura konkursu. Przedmiotem konkursu jest powierzenie realizacji zadania gminy w terminie od 1 czerwca 2024 r. do 31 grudnia 2024 r., w...
  • To już ostatnie dni. Do 31 marca 2024 r. trwa nabór wniosków w ramach Programu „Moje Podwórko”. Wsparcie finansowe można otrzymać m.in. na nowe place zabaw, ławki, zieleń, dostosowanie przestrzeni do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami, w tym dla osób z niepełnosprawnościami oraz remont nawierzchni.
  • Toruńscy sportowcy i trenerzy odebrali nagrody od miasta Torunia za swoje osiągnięcia w roku 2023 na arenach krajowych i międzynarodowych.
  • Towarzystwo Profilaktyki i Przeciwdziałania Uzależnieniom w Toruniu ogłasza nabór dla szkół podstawowych, ponadpodstawowych oraz przedszkoli z Torunia na: Zajęcia informacyjno-edukacyjne dla rodziców, rodzin osób zagrożonych e-uzależnieniami.
  • Daj Szansę Fundacja Na Rzecz Rozwoju Dzieci Niepełnosprawnych rozpoczęła kolejny rok działalności projektu „Centrum Diagnozy i Terapii FASD”, realizowanego dzięki wsparciu Gminy Miasta Toruń. Ofertę kierujemy do rodzin opiekujących się dziećmi z FASD lub z podejrzeniem występowania FASD. Działania Fundacji pozwalają objęć kompleksową opieką dzieci...