Od piątku 25 czerwca 2021 r. w każdy weekend wakacji most drogowy im. marsz. J. Piłsudskiego będzie wyłączony z ruchu. To konieczne ze względu na zaplanowane prace. W tym czasie przeprawa będzie dostępna tylko dla rowerzystów i pieszych.
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, w weekendy od 25 czerwca do 31 sierpnia 2021 r. przeprawa będzie zamykana w każdy piątek o godz. 22.00 i otwierana w poniedziałek o 5.00 rano. W tym czasie kierowcy będą mogli przejechać przez Wisłę inną trasą - mostem gen. Elżbiety Zawackiej. Drogowcy przepraszają za utrudnienia.
Konieczne prace na moście
Decyzja o okresowym zamykaniu mostu w weekendy jest związana z zaplanowanymi pracami, których nie można wykonać w odpowiednim standardzie przy pełnym obłożeniu mostu. Robotnicy będą układać warstwę ścieralną nawierzchni i montować urządzenia dylatacyjne. Wskazane jest, aby roboty te były realizowane przy całkowitym zamknięciu ruchu na przeprawie.
– Położenie warstwy ścieralnej na moście będzie wykonane w technologii bezszwowej, dlatego maszyna musi przejechać całą szerokością jezdni. Zapewni to zdecydowanie lepszą trwałość i jakość nawierzchni - wyjaśnia Jarosław Łukasiewicz, kierownik kontraktu z firmy Intop.
Do wykonania są jeszcze urządzenia dylatacyjne. - Wskazane jest, aby były one montowane na budowie w całości, a nie w kawałkach. Każde połączenie spawane czy styk wykonywany w warunkach budowy ma gorszą jakość czy trwałość od elementów fabrycznych – dodaje Łukasiewicz.
Zadecydowano zatem, że najbardziej odpowiednim czasem na przeprowadzenie tych prac będą wakacje, kiedy zamknięte są szkoły i znacząco spada też liczba osób korzystających z komunikacji w drodze do pracy. W lipcowe i sierpniowe weekendy ruch na moście Piłsudskiego jest mniejszy niż w innych miesiącach roku. Wiele osób korzysta w tym czasie z rowerów lub chodzi pieszo. I tu dobra wiadomość: dla pieszych i rowerzystów ruch na moście Piłsudskiego zostanie przez cały czas utrzymany.
Kliknij mapkę objazdów, aby ją powiększyć
Komunikacja miejska
Weekendowe zamknięcie mostu oznacza zmiany w kursowaniu komunikacji miejskiej. W poniedziałki od pierwszych kursów i w piątki do ostatnich kursów autobusy linii dziennych nr 10,11,12, 13, 14, 20, 22, 27, 32 i 36 będą kursować normalnie. Zmiany dotyczyć będą linii dziennych w soboty i niedziele oraz linii nocnych od nocy z piątku na sobotę do nocy z niedzieli na poniedziałek.
- W czasie zamknięcia mostu drogowego im. marsz. J. Piłsudskiego autobusy linii dziennych kursować będą zmienionymi trasami przez most gen. E. Zawackiej. Pojazdy kursujące objazdem dla odróżnienia trasy przejazdu zmienią numerację poprzez dodanie przed numerem linii cyfry „1” i tak np. linia nr 10 zostanie oznaczona nr 110 itd. - mówi dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej Marcin Kowallek.
LINIE DZIENNE
Kliknij i powiększ schemat objazdów linii dziennych podczas zamknięcia mostu
Linie dzienne:
• linii nr 110 i 120 z os. Jar od Al. Solidarności pojadą do pl. Daszyńskiego i dalej Trasą Wschodnią, ul. Łódzką, Kujawską do pl. Armii Krajowej i dalej bez zmian (powrót tą samą trasą),
• linii nr 111 od ul. Kraszewskiego pojadą ul. Odrodzenia, Dąbrowskiego, pl. Św. Katarzyny i dalej trasą linii nr 19 tj. ul. Sobieskiego, Żółkiewskiego, Trasą Wschodnią i dalej ul. Łódzką do Czerniewic (powrót tą samą trasą), linia nr 19 zostaje zawieszona,
• linii nr 114 z Mazowieckiej i CCK od Al. Solidarności pojadą do pl. Daszyńskiego i dalej ul. Rudacką, Podgórską (Rudak), Okólną, Łódzką, Hallera i Kniaziewicza do pętli Okólna (powrót tą samą trasą),
• linii nr 112 z Wrzosów dojadą do przystanku „Polna” i tam pasażerowie przesiądą się do autobusu linii nr 114, w drodze powrotnej autobus odjedzie z przystanku „Wielki Rów” po przyjeździe autobusu linii nr 114,
• linii nr 127 z os. Leśna-Polana od Al. Solidarności pojadą do pl. Daszyńskiego i dalej ul. Rudacką, Podgórską do pl. Armii Krajowej, (w drodze powrotnej ul. Kujawską i dalej tą samą trasą),
• linii nr 132 z Wrzosów od Al. Solidarności pojadą do pl. Daszyńskiego i dalej Trasą Wschodnią, ul. Łódzką, Andersa do Drzymały, (w drodze powrotnej Poznańską, Hallera, 63 Pułku Piechoty i dalej ta samą trasą),
• linii nr 136 z Rozgart od Kraszewskiego pojadą przez Al. Solidarności do pl. Daszyńskiego i dalej Trasą Wschodnią, Łódzką, Kniaziewicza i dalej bez zmian, (powrót tą samą trasą).
Zawieszone zostanie kursowanie linii nr 13 i 19.
Na odcinku al. Solidarności – plac Daszyńskiego autobusy nie będą się zatrzymywać.
LINIE NOCNE
Kliknij i powiększ schemat objazdów linii nocnych podczas zamknięcia mostu
Linie nocne:
• linii nr 101 z os. Nad Strugą od Rubinkowa Centrum pojadą ul. Rydygiera do pl. Daszyńskiego i dalej Trasą Wschodnią, Łódzką, Podgórską, Hallera, 63 Pułku Piechoty i dalej bez zmian, kursy przez os. Kaszczorek nie będą wykonywane.
• linii nr 103 z Wrzosów od Al. Solidarności do pl. Daszyńskiego i dalej Trasą Wschodnią, Łódzką do Czerniewic, (powrót tą samą trasą).
Postępy prac na moście
Rozbudowa mostu drogowego im. marsz. J. Piłsudskiego to obecnie największa inwestycja w Toruniu, realizowana od wiosny 2020 r. przez konsorcjum firm INTOP Warszawa Sp. z o.o. i EURO-DARMAL Sp. z o.o. z Kamiennej Góry. Wartość kontraktu wynosi ponad 122 mln zł. Codziennie na budowie pracuje około 120 osób. W wakacje wykonawca zapowiada jeszcze większą mobilizację.
Prace postępują zgodnie z harmonogramem. Po zachodniej stronie mostu powstał zupełnie nowy ciąg pieszo-rowerowy. Dobudowany z kompozytów element, z wydzielonym pasem dla pieszych i rowerzystów, ma 4,2 m szerokości. Identyczny powstanie po drugiej, wschodniej stronie. Dla spacerowiczów, zgodnie z wolą osób biorących udział w konsultacjach społecznych, powstał punkt widokowy na Zamek Dybów. Z kolei nad jezdnią udało się już wykonać zabezpieczenie antykorozyjne konstrukcji stalowej mostu. Obecnie prace malarskie realizowane są pod mostem. Na ukończeniu jest budowa pochylni dla osób niepełnosprawnych i schodów w jej sąsiedztwie. Oba te elementy zapewnią wygodne zejście i zjazd do zamku.
Rozbudowa mostu ma się zakończyć w listopadzie 2021 r. Całkowity koszt inwestycji to ponad 122 mln zł. Miasto pozyskało na to zadanie dofinansowanie w wysokości 45,8 mln zł z subwencji rządowej z rezerwy ogólnej Ministerstwa Infrastruktury.
Zdjęcie tytułowe: Błażej Antonowicz Focus Art