W Toruniu powstał Zespół ds. Aktywnej Mobilności. Na jego czele stanie Oficer Rowerowy. Jednostka będzie odpowiedzialna za koordynacje działań na rzecz aktywnej mobilności i zielonego transportu.
Nowa jednostka działająca w ramach Urzędu Miasta Torunia została powołana na podstawie zarządzenia wydanego przez prezydenta Michała Zaleskiego.
Zespół ds. Aktywnej Mobilności koordynowany przez Oficera Rowerowego będzie skupiony na wszelkich aspektach związanych z infrastrukturą miejską i działaniami na rzecz osób poruszających się po mieście przy pomocy rowerów, hulajnóg, rolek, itp.
Podstawowe zadania Zespołu ds. Aktywnej Mobilności:
- Nadzór nad realizacją założeń Programu rozwoju komunikacji rowerowej w Toruniu, w tym nad działalnością Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu w zakresie bieżącego utrzymania infrastruktury rowerowej;
- Aktualizacja i nadzór nad realizacją Planu Budowy Dróg Rowerowych, w tym nad działalnością Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu w zakresie bieżącej kontroli realizacji Planu Budowy Dróg Rowerowych;
- Inicjowanie i koordynacja działań na rzecz użytkowników rolek, hulajnóg, innych pojazdów służących aktywnej mobilności oraz pieszych;
- Koordynacja działań mających na celu promocję i rozwój tzw. zielonego transportu w mieście;
- prowadzenie działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa rowerzystów;
- współpraca ze Starostwem Powiatowym w Toruniu oraz Urzędem Marszałkowskim Województwa Kujawsko- Pomorskiego w celu realizacji wspólnych działań na rzecz rozwoju komunikacji rowerowej w regionie
Zespół ds. Aktywnej Mobilności będzie skupiał w jednym miejscu sprawy dotyczące rowerzystów i innych użytkowników urządzeń transportu osobistego oraz pieszych. Zadaniem zespołu będzie przetwarzanie zgłoszeń i sugestii mieszkańców, użytkowników dróg we współpracy z odpowiednimi komórkami UMT.
Ponadto utworzenie zespołu ma na celu wsparcie rozwoju transportu innego niż spalinowy na terenie miasta i regionu.