Realizowany przez Gminę Miasta Toruń za pośrednictwem MZK projekt „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II” zyska większe dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej.
Projekt „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II”, o całkowitej wartości ponad 400 mln zł, zawiera osiem zadań, dzięki którym zostanie usprawniony transport publiczny w mieście. Głównym jego punktem jest budowa linii tramwajowej na tzw. osiedle Jar. Nowa linia przebiegać będzie z centrum Szosą Chełmińską, ul. Długą, Legionów, Polną, Ugory i Watzenrodego do nawrotu w ul. Strobanda. W ramach projektu kupiono już 14 autobusów hybrydowych. Zmodernizowane zostaną także cztery torowiska wraz z siecią trakcyjną. Miasto zyska również nowy tabor: pięć składów tramwajowych, trzy pojazdy techniczne i sześć autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą do ładowania.
Początkowo, zgodnie z podpisaną 3 sierpnia 2017 r. umową, projekt miał uzyskać dofinansowanie w wysokości 195,6 mln zł. Miasto ubiegało się jednak o zwiększenie tej kwoty. W efekcie Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej wyraziło na to zgodę i dzisiaj, 5 czerwca 2020 r., zawarto stosowny aneks z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. W jego myśl kwota dofinansowania zwiększy się o ponad 17,7 mln zł i aktualnie wynosi 213,3 mln zł.
Warto wiedzieć:
W ramach projektu projekt „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II” realizowane będzie następujących 8 zadań:
- Zadanie 1: Budowa linii tramwajowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą do osiedla Jar.
- Zadanie 2: Modernizacja torowiska wraz z siecią trakcyjną w ul. Bydgoskiej.
- Zadanie 3: Modernizacja torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną na trasie linii nr 1 i 5 od Pl. Daszyńskiego do ul. Ślaskiego.
- Zadanie 4: Modernizacja torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną na trasie linii nr 2 na odcinku od Placu Niepodległości dl ul. Reja z budową odwodnienia torowiska.
- Zadanie 5: Modernizacja torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną i układem drogowym na odcinku od Placu bp. Jana Chrapka do ul. Podgórnej.
- Zadanie 6: Zakup taboru tramwajowego niskopodłogowego (5 szt.).
- Zadanie 7: Zakup pojazdów technicznych.
- Zadanie 8: Zakup autobusów niskoemisyjnych (6 autobusów elektrycznych i 14 autobusów hybrydowych).
Całkowita wartość projektu: 400 403 080, 64 zł
Wartość kosztów kwalifikowanych: 322 371 317,29 zł
Projekt jest współfinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
fot. MZK