Za pośrednictwem Miejskiego Zakładu Komunikacji miasto uruchamia przetarg na zakup ośmiu fabrycznie nowych miejskich autobusów zasilanych olejem napędowym. To kolejny krok w stronę wycofania z taboru najstarszych pojazdów, czyli wysłużonych jelczy.
- Od lat doposażamy tabor w coraz lepsze, nowocześniejsze pojazdy. Od ponad roku po toruńskich ulicach jeździ 14 autobusów hybrydowych i 21 nowoczesnych autobusów zasilanych co prawda olejem napędowym, ale z silnikami spełniającymi restrykcyjne unijne normy. Teraz czekamy na rozstrzygnięcie przetargu na zakup sześciu pierwszych w Toruniu autobusów elektrycznych - mówi prezes MZK w Toruniu Zbigniew Wyszogrodzki. – To wszystko sprawia, że nasz tabor jest coraz lepszy, a podróżowanie komunikacją miejską jest znacznie przyjemniejsze niż przed laty.
Zgodnie z procedurami obowiązującymi przy ogłaszaniu przetargów powyżej progów unijnych dokumentacja przetargowa zostanie dzisiaj, tj. 13 marca 2020 r., przesłana do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, a gdy tylko zostanie w nim opublikowana (zwykle w ciągu kilku dni od daty przesłania), zostanie również zamieszczona na stronie BIP MZK.
- Przetarg obejmuje dostawę ośmiu fabrycznie nowych autobusów. Będą one zasilane olejem napędowym, z silnikami spełniającymi najnowsze normy EURO 6, przystosowane dla osób niepełnosprawnych, niskopodłogowe, wyposażone zgodnie z toruńskim standardem, tj. między innymi w system cyfrowego monitoringu wizyjnego przedziału pasażerskiego i kabiny kierowcy, automat do sprzedaży biletów, klimatyzację, WIFI, ładowarki USB oraz system detekcji i gaszenia pożaru komory silnika – wylicza prezes Wyszogrodzki. - Termin składania ofert mija 23 kwietnia br., zaś dostawy planujemy na 210 dni od daty podpisania umowy z dostawcą.
To nie jedyne zakupy autobusów miejskich w ostatnich latach. Od ponad roku po toruńskich ulicach jeździ 14 autobusów hybrydowych i 21 zasilanych olejem napędowym, a w trakcie jest postępowanie przetargowe na zakup sześciu pierwszych autobusów elektrycznych. Otwarcie ofert planuje się 2 kwietnia 2020 r., zaś dostawy w 2022 roku.
MZK obecnie posiada w taborze 152 autobusy, w tym 18 jelczy (plus odrestaurowany pojazd tej marki, który tylko czasami wyjeżdża w kursy jako pojazd zabytkowy). Zakup nowego taboru pozwoli na sukcesywne wycofywanie jelczy z dalszej eksploatacji.