Urząd Miasta Torunia wspólnie z Miejskim Zarządem Dróg zapraszają wszystkich mieszkańców do wzięcia udziału w konsultacjach społecznych dotyczących przebudowy placu bpa Chrapka. Konsultacje rozpoczną się 1 lipca 2011 roku i potrwają do końca miesiąca.
Obecny układ drogowy istniejący na placu bpa Chrapka jest nieczytelny i z niedostateczną widocznością. W ciągu roku dochodzi tu średnio do 42 kolizji i dwóch wypadków. Obszar skrzyżowania jest duży a kierowcy mają duże prędkości przejazdu. Dodatkowo piesi wielokrotnie przekraczają jezdnię, co może prowadzić do wypadków. Plac zajął czwartą pozycję w rankingu Hestii 2009-2010 na najniebezpieczniejsze miejsce w Toruniu. Miasto postanowiło poprawić bezpieczeństwo na placu bpa Chrapka poprzez przebudowę placu.
- Dzięki przebudowie placu bp. Chrapka poprawi się bezpieczeństwo. Chcemy też poprawić czytelność skrzyżowania, bezpieczeństwo w ruchu pieszych, jednocześnie zachowując dotychczasową, dobrą przepustowość – powiedział zastępca dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu Stefan Kalinowski.
Projektant przedstawił pięć wariantów przebudowy placu bpa Chrapka:
-
wariant I – skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną – korekta geometrii skrzyżowania z zastosowaniem trójfazowej sygnalizacji świetlnej. Minimalizacja przebudowy tramwaju. Brak kolizji tramwaj – samochód. Odsunięcie pieszych poza obszar skrzyżowania. Koszt – 6,7 mln zł
-
wariant II - rondo turbinowe – takiego ronda nie ma jeszcze w naszym mieście. Najczęściej stosowane rozwiązanie w krajach Europy Zachodniej, m.in. w Wielkiej Brytanii i Holandii. Pierwsze rondo turbinowe w pojawiło się w 2005 roku w Krakowie (rondo Kocmyrzowskie), gdzie spadła liczby kolizji o ok. 80%. Kierowca już przed wjazdem na skrzyżowanie musi ustawić się na właściwym pasie co zmniejsza ryzyko kolizji. Ustąpienie pierwszeństwa tylko przy wjeździe na rondo. Tramwaj przecina tylko jeden pas ruchu, co podnosi poziom bezpieczeństwa. Przepustowość do 3,5 tys. pojazdów na godzinę. Koszt przebudowy 9,2 mln zł
-
wariant III – rondo dwupasowe – możliwość zmiany pasa ruchu na rondzie – kolizje. Przecięcie tramwaju z dwoma pasami ruchu. Konieczna przebudowa linii tramwajowej na długości 415 metrów bieżących toru podwójnego z peronami. Koszt przebudowy 9,5 mln zł
-
wariant IV – rondo turbinowe + wiadukt – układ zbyt rozbudowany w stosunku do potrzeb ruchowych. Zbyt bliska odległość jezdni od budynków – konieczne wyburzenia. Wiadukt narusz strefę ochrony Stawu Kaszownik. Koszt przebudowy i budowy wiaduktu to 50, 1 mln zł w tym koszt wyburzeń, przesiedleń i trudny do oszacowania koszt społeczny
-
wariant V – skrzyżowanie z wyspą centralną (z zastosowaniem sygnalizacji świetlnej) - ujednolicenie typu skrzyżowania - nawiązanie do placu Niepodległości (wyspa centralna + sygnalizacja świetlna). Optymalne dostosowanie ilości pasów ruchu i segregacji kierunkowej do struktury ruchu panującej na skrzyżowaniu. Przepustowość najbardziej obciążonego wlotu (S-Przy Kaszowniku) równa 0,8 (przekroczenie powyżej 1,0). Konieczna przebudowa linii tramwajowej na długości ok. 310 metrów toru podwójnego z peronami. Koszt - ok. 5,9 mln zł
- Zarówno Miejski Zarząd Dróg jak i projektant rekomendujemy wariant I, czyli rondo turbinowe oraz wariant II, rondo dwupasowe - dodał Kalinowski.
- Konsultacje społeczne rozpoczynamy 1 lipca i będą one trwać do 31 lipca 2011 roku. W najbliższy piątek ukażą się w prasie ogłoszenia informujące o rozpoczęciu konsultacji w sprawie wyboru koncepcji przebudowy skrzyżowania na placu bpa Chrapka – mówiła koordynator konsultacji społecznych projektów miejskich Magdalena Kamińska. - Chcemy poznać opinię wszystkich użytkowników skrzyżowania na placu bpa Chrapka, również pieszych, dlatego dla torunian mieszkających w pobliżu placu przygotowujemy ulotki informacyjne zachęcające do udziału w konsultacjach.
Na stronie www.torun.pl [2] będzie można oddać głos na wybrany wariant przebudowy: rondo turbinowe lub rondo dwupasowe. Wysyłając maila na adres konsultacje@um.torun.pl [3] mieszkańcy mogą wyrazić swoją opinię i sugestie w zakresie konsultowanego tematu.
14 lipca 2011 roku w Zespole Szkół nr 7 przy ul. Bażyńskich 30/36, o godz. 18.00 odbędzie się spotkanie dla wszystkich zainteresowanych przebudową placu. Podczas spotkania mieszkańcy będą mogli wypowiedzieć się w kwestii przebudowy skrzyżowania, wyrazić swoją opinię i zapytać o zdanie ekspertów.
Dodatkowo 7 i 12 lipca 2011 roku, w godz. 16.00-18.00 odbędą się dyżury konsultacyjne, podczas których pracownicy Miejskiego Zarządu Dróg będą odpowiadać na pytania i wątpliwości mieszkańców. Dyżury odbędą się w Punkcie Informacyjnym Urzędu Miasta Torunia, przy ul. Wały gen. Sikorskiego 8.
Zapraszamy wszystkich mieszkańców do wzięcia udziału w konsultacjach społecznych.