Jest szeroka i bezpieczna, z nową jezdnią, chodnikami, drogą rowerową i oświetleniem oraz, co najważniejsze, nowymi wiaduktami nad linią kolejową - tak wygląda nowa Łódzka. 21 maja 2019 roku generalny wykonawca prac - firma PBDI S.A. - zakończyła roboty. Projekt kosztował 21 390 208,58 zł, z czego 85% stanowiło dofinansowanie z Europejskiego Fundusz Rozwoju Regionalnego w ramach POIiŚ na lata 2014-2020.
Ostatnie lata w Toruniu to czas dużych inwestycji infrastrukturalnych. Dzięki sprawnemu pozyskiwaniu środków zewnętrznych przez nasze miasto udało się wybudować i przebudowywać układ komunikacyjny miasta, poprawiając w ten sposób komfort i bezpieczeństwo użytkowników dróg.
We wtorek 21 maja do listy kluczowych zadań można dopisać ulicę Łódzką, która została przebudowana na odcinku od ul. Lipnowskiej do ul. Zdrojowej.
- Łódzka to jedna z najważniejszych tras wylotowych Torunia, która wraz z przeprawą mostową gen. Elżbiety Zawackiej tworzy nowy przebieg drogi krajowej nr 91, stanowiący alternatywę dla autostrady A1. We wcześniejszych latach rozbudowaliśmy pierwszy etap ul. Łódzkiej - od ul. Andersa do ul. Lipnowskiej, poprawiając w ten sposób komunikację w południowej części miasta. Dzięki tym inwestycjom mieszkańcy i goście mogą korzystać ze spójnej i nowoczesnej sieci dróg krajowych, która zapewnia miastu lepszą dostępność transportową- mówi Michał Zaleski Prezydent Miasta Torunia .
Ulica Łódzka została przebudowana na odcinku 2,4 km. Od ronda Pileckiego do ul. Włocławskiej powstał układ dwujezdniowy. Zbudowano kanalizację deszczową, oświetlenie uliczne i drogi wewnętrzne wzdłuż drogi krajowej oraz przede wszystkim wybudowano dwa nowe obiekty nad linią kolejową PKP.
- To był najtrudniejszy moment robót - przyznaje Daniel Drozdowski z PBDI S.A. - W trakcie rozbiórki wiaduktu okazało się, że część fundamentów znajduje się pod torami kolejowymi. Trzeba było dokonać zmiany projektu. Na jego przygotowanie potrzeba było kilku tygodni, ponieważ mieliśmy do czynienia z konstrukcją nośną, przy budowie której należało zachować wszystkie rygory technologiczne gwarantujące bezpieczne użytkowanie. Dziś wiadukty służą kierowcom, a próby obciążeniowe potwierdziły, że wszystko zostało zrobione zgodnie ze sztuką - dodaje.
Z kolei na odcinku od skrzyżowania z ul. Włocławską do włączenia w skrzyżowanie z ul. Zdrojową została wykonana jedna jezdnia wraz z infrastrukturą dla rowerzystów i pieszych. W ramach inwestycji przebudowane zostało skrzyżowanie z ul. Solankową i zamontowane zostało nowe oświetlenie drogowe. Na całym odcinku objętym rozbudową zostały przebudowane zatoki autobusowe i zjazdy. Wykonane zostały elementy ITS (Inteligentne Systemy Transportowe). Na odcinku „ leśnym” ul. Łódzkiej wykonano dwa przejścia dla zwierząt. Nasadzono ponad 4 tysiące krzewów i drzew.
Inwestycja była finansowana z Europejskiego Fundusz Rozwoju Regionalnego w ramach POIiŚ na lata 2014-2020. Całkowity koszt projektu to 21 390 208,58 zł z czego kwota dofinansowania z POIiŚ to 16 350 562,99 zł (co stanowi 85% kosztów kwalifikowanych).
· długość przebudowanych dróg krajowych poza siecią TEN-T - 2,4 km
· długość całkowita wiaduktów - 37,68 m; szerokość wiaduktów 9 m i 12,7 m
· długość ciągów pieszo-rowerowych - 2387 m; szerokość – 2/3 m
· ilość przebudowanych zatok autobusowych - 4 szt.
· długość wybudowanej i przebudowanej kanalizacji deszczowej – 2 643 m
· ilość wybudowanego oświetlenia drogowego – 120 szt.
· ilość nasadzeń – ponad 4 tysiące krzewów i drzew.
fot. Błażej Antonowicz