W trosce o przestrzeń publiczną zespołu staromiejskiego i Bydgoskiego Przedmieścia urząd miasta ogłasza konkurs „Modelowy Szyld”. Jest to jedno z działań mających na celu zachowanie ładu przestrzennego w mieście.
Toruń od dawna podejmuje działania w kwestii estetyki szyldów i reklam. W 2013 r. docenił nas w tej kwestii magazyn marketingu i sprzedaży BRIEF. W obszarach prawnie chronionych - na starówce i historycznej części Bydgoskiego Przedmieścia jest obowiązek uzgadniania reklam z konserwatorem Zabytków. W innych dzielnicach obowiązują zapisy w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego. Zasady wykonywania i ekspozycji reklam są także jednym z zadań „Programu działań społeczno-gospodarczych dla zespołu staromiejskiego w Toruniu”. Tak jak inne samorządy, pokładamy duże nadzieje w ustawie krajobrazowej. W 2014 roku Miejski Konserwator Zabytków przygotował projekt „Zasad wykonywania reklam w zespole staromiejskim Torunia”. Projekt był prezentowany w ramach konsultacji społecznych. Z jego wprowadzeniem czekamy do wejścia w życie Ustawy krajobrazowej.
- By ułatwić przedsiębiorcom dobór właściwych reklam na obiektach w obszarach prawnie chronionych, miasto przygotowało konkurs „Modelowy Szyld”. Jest on jednym z 54 zadań zawartych w „Programie działań społeczno-gospodarczych dla zespołu staromiejskiego w Toruniu”. Konkurs ma wskazać wzorcowe, najładniejsze szyldy wpisujące się w przestrzeń miejską objętą ochroną konserwatorską i wyróżnienie tych, które są wzorem do naśladowania – mówi prezydent Torunia Michał Zaleski.
Konkurs skierowany jest do wszystkich przedsiębiorców prowadzących jakąkolwiek działalność gospodarczą, usługową itp. na terenie zespołu staromiejskiego oraz Bydgoskiego Przedmieścia z wyłączeniem jednostek i instytucji miejskich. Konkurs zostanie ogłoszony 11 maja br.
Zapanowanie nad reklamami w zespole staromiejskim, gdzie jest znacznie większa niż na Bydgoskim Przedmieściu świadomość właścicieli kamienic i osób prowadzących działalność gospodarczą, jest skuteczniejsze. Służy temu wieloletnia, stała i ciągła praca Biura Miejskiego Konserwatora Zabytków i Biura Toruńskiego Centrum Miasta, które - od wielu lat, przy okazji wszelkich uzgodnień - informują o obowiązujących zasadach ekspozycji reklam na budynkach i w obszarach chronionych prawem. Teraz przedsiębiorcom będzie łatwiej dobrać właściwy szyld.
Celem konkursu jest:
1) budowanie tożsamości miejsca poprzez podnoszenie jakości estetycznej przestrzeni publicznej zespołu staromiejskiego oraz Bydgoskiego Przedmieścia,
2) promowanie pozytywnych rozwiązań w zakresie projektowania i komponowania szyldów reklamowych na terenie zespołu staromiejskiego oraz Bydgoskiego Przedmieścia,
3) zwrócenie uwagi społeczeństwa na istniejący w przestrzeni miejskiej problem ekspansywnej reklamy i chaosu informacji wizualnej; kształtowanie świadomości społecznej w zakresie wpływu reklam na estetykę przestrzeni miejskiej,
4) pobudzanie współodpowiedzialności i zaangażowania mieszkańców w świadome i pozytywne kształtowanie zabytkowej przestrzeni miejskiej,
5) poszerzanie świadomości przedsiębiorców w zakresie skuteczności estetycznie zaprojektowanej i eksponowanej reklamy,
6) zachęcanie do poszukiwań prostych i jednocześnie oryginalnych rozwiązań,
7) propagowanie działań zgodnych z obowiązującym prawem miejscowym, budowlanym i z zasadami ochrony konserwatorskiej,
8) stworzenie katalogu dobrych praktyk w zakresie ekspozycji szyldów na terenie zespołu staromiejskiego oraz Bydgoskiego Przedmieścia,
Konkurs ma charakter otwarty, III-etapowy. Udział w konkursie jest bezpłatny.
- Propozycje do miana modelowego szyldu mogą zgłaszać właściciele szyldów, właściciele nieruchomości, na której są one usytuowane, mieszkańcy Torunia i jego goście. Jedna osoba może wskazać kilka szyldów – wyjaśnia p.o. dyrektora BTCM Maja Nakonowska.
Propozycje najlepszych szyldów w formie fotografii szyldu wraz z opisem lokalizacji (adresu) oraz danymi teleadresowymi zgłaszającego należy:
a) przesłać pocztą elektroniczną (plik JPG, TIF, PDF) na adres: tcm@um.torun.pl lub
b) złożyć osobiście w Biurze Toruńskiego Centrum Miasta,
c) w formie papierowej wysłać pocztą na adres Biura Toruńskiego Centrum Miasta.
- Termin nadsyłania zgłoszeń upływa 25 maja. Finalistów – w oparciu o kryteria takie jak czytelność przekazu, estetyka szyldu, estetyka wkomponowania szyldu w elewację i przestrzeń, oryginalność i pomysłowość - wybierze Komisja Konkursowa. Wytypowane przez nią szyldy poddane zostaną ocenie w głosowaniu otwartym w dniach od 8 do 22 czerwca 2015 r. za pośrednictwem internetu oraz kart do głosowania dostępnych w Punktach Informacyjnych Urzędu Miasta Torunia – dodaje Maja Nakonowska.
Wśród osób zgłaszających oraz wśród biorących udział w głosowaniu organizator wylosuje 20 pakietów promocyjnych. Natomiast właściciel szyldu, który uzyska największą liczbą głosów, otrzyma certyfikat Modelowego szyldu.
Regulaminu konkursu „Modelowy szyld”