Tory rozebrane, wiata prawie gotowa | www.torun.pl

Tory rozebrane, wiata prawie gotowa

Miasto, MZK
Publication date: 13 January 2021
Author: Sylwia Derengowska

Zimowa aura nie zahamowała robót przy dwóch inwestycjach realizowanych przez Miejski Zakład Komunikacji w centrum Torunia. W rejonie pl. Rapackiego trwają przeglądy odbiorowe, a na ul. Kraszewskiego realizowane są roboty przy rozbiórce torowiska.

Na al. św. Jana Pawła II i na pl. Niepodległości zasadnicze prace budowlane zakończyły się – zgodnie z deklaracją wykonawcy – w ubiegłym roku. Inwestycja jest realizowana w ramach projektu „Przebudowa układu torowo-drogowego w ul. Wały gen. Sikorskiego i al. Jana Pawła II wraz z budową pasa tramwajowo-autobusowego w Toruniu – BiT-City II”. Objęła przebudowę istniejących torowisk tramwajowych wzdłuż ulic: Chopina, al. św. Jana Pawła II, Wały gen. Sikorskiego oraz Kraszewskiego i Czerwona Droga, a także budowę nowego odcinka torowiska łączącego pl. Artylerii Polskiej i pl. Niepodległości wraz z infrastrukturą towarzyszącą. W al. św. Jana Pawła II powstaje nowoczesny węzeł przesiadkowy integrujący transport autobusowy z tramwajowym. Przeprowadzono też kompleksową przebudowę układu drogowego w obrębie modernizowanych torowisk. Wartość robót budowlanych wraz z projektowaniem to niemal 66,9 mln zł brutto. Projekt jest dofinansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020.

Układ drogowo-torowy w rejonie inwestycji jest już w całości zrealizowany, po nowym torowisku jeżdżą tramwaje linii nr 1 i 2, a obecnie prowadzone są „kosmetyczne” prace wykończeniowe oraz odbiory techniczne dla poszczególnych branż.

Prawie gotowa jest już także wiata na nowym węźle przesiadkowym w al. św. Jana Pawła II. Obecnie trwa jej wyposażanie. Gdy pogoda będzie sprzyjająca, a więc na wiosnę, ponownie ruszą działania przy zagospodarowaniu zieleni. Wtedy też rozpocznie się obsadzanie wiaty pnączami i pozostałe prace przy tworzeniu tzw. „zielonego przystanku”.


Realizacja drugiej inwestycji – modernizacja torowiska tramwajowego na ul. Kraszewskiego – rozpoczęła się pod koniec ubiegłego roku. Prace obejmują remont samego torowiska na odcinku od pl. Niepodległości do pl. Hoffmanna, budowę jego odwodnienia, modernizację sieci trakcyjnej i oświetlenia ulicy.

Na całym odcinku zdemontowano sieć trakcyjną oraz – z wyjątkiem skrzyżowań – torowisko. Obecnie kończy się usuwanie tłucznia i rozpoczyna się usuwanie kolizji przy sieciach podziemnych – wod.-kan., elektrycznej, ciepłowniczej i teletechnicznej.

Zgodnie z umową prace powinny zakończyć się w maju br. Ich wykonawcą jest firma Balzola. Koszt modernizacji torowiska to prawie 34 mln zł.

Zadanie jest realizowane w ramach projektu "Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu - BiT-City II", współfinansowanego ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Beneficjentem tego przedsięwzięcia jest Gmina Miasta Toruń.

Oprócz tego odcinka projekt zawiera jeszcze trzy zadania modernizacyjne:

  • modernizacja torowiska wraz z siecią trakcyjną w ul. Bydgoskiej o łącznej długości 2 509,85 metra toru pojedynczego
    • Etap I - odcinek ul. Bydgoskiej od skrzyżowania z ul. Sienkiewicza wraz z tym skrzyżowaniem do ul. Chopina
    • Etap II - odcinek ul. Bydgoskiej od ul. Reja do ul. Sienkiewicza

  • modernizacja torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną na trasie linii nr 1 i 5 od pl. Daszyńskiego do ul. Ślaskiego o łączność długości 3 066,70 metra toru pojedynczego

  • modernizacja torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną i układem drogowym na odcinku od placu bp. Jana Chrapka do ul. Podgórnej.

Na realizację dwóch pierwszych umowy są już także podpisane.

Fot. tytułowe: MZK Toruń

Fot. galeria: Lech Kamiński (zdjęcia z placu budowy 18 grudnia 2020 r.)