Na najbliższej sesji rady miasta, 23 października 2014 r., radni pochylą się nad projektem uchwały w sprawie przyjęcia Programu współpracy Gminy Miasta Toruń w 2015 r. z organizacjami pozarządowymi.
Ustawa z 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i wolontariacie nakłada na jednostki samorządu terytorialnego obowiązek uchwalania programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ww. ustawy.
Program określa formy współpracy samorządu z podmiotami III sektora, zarówno finansowe, jak i pozafinansowe oraz priorytetowe zadania publiczne realizowane przy współudziale organizacji pozarządowych w 2015 r. Zgodnie z wymogami ustawy projekt dokumentu został podany konsultacjom społecznym oraz omówiony na posiedzeniu Rady Działalności Pożytku Publicznego Miasta Torunia.
W stosunku do programu obowiązującego w bieżącym roku, na rok 2015 proponuje się wprowadzić modyfikacje. Do zadań, które będą preferowane przez Gminę Miasta Toruń, dodano wsparcie otoczenia osób niepełnosprawnych, działania na rzecz osób w wieku emerytalnym oraz na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka.
Ponadto zweryfikowano zapis zwierający katalog możliwych działań prowadzonych w ramach priorytetu: „działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych”. W poprzednich latach w tym zakresie przewidziano jedynie prowadzenie portalu społecznościowego dla organizacji pozarządowych. Od kolejnego roku będzie można także prowadzić inne przedsięwzięcia. W planach jest przygotowanie konkursów z zakresu integracji i aktywizacji mieszkańców toruńskiej starówki.
Rozszerzono także zestaw wskaźników ilościowych służących ocenie realizacji programu, w szczególności umożliwiających prowadzenie analizy porównawczej na przestrzeni lat.
Proponowane zmiany zostały wprowadzone do programu na podstawie uwag i propozycji zgłoszonych przez wydziały i jednostki organizacyjne Urzędu Miasta Torunia, a także organizacje pozarządowe podczas konsultacji społecznych dokumentu.