Coraz bliżej do kompleksowego remontu mostu Piłsudskiego oraz przebudowy układu drogowego ul. Kujawskiej i placu Armii Krajowej w Toruniu. 4 listopada 2016 r. miasto podpisało z firmą TRASAL Sp. z o.o. umowę na wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej.
- Most drogowy im. J. Piłsudskiego i plac Armii Krajowej leżą w ciągu alei św. Jana Pawła II i stanowią część drogi krajowej nr 15, natomiast ul. Kujawska jest drogą powiatową i jednocześnie dojazdem do dworca kolejowego Toruń Główny. Obydwa miejsca wymagają kompleksowej przebudowy – mówi prezydent Torunia Michał Zaleski.
Miasto od dawna przygotowuje się do tego zadania. W tym celu:
Do przetargu stanęło pięć firm. Najkorzystniejszą ofertę złożył TRASAL Sp. z o.o. z Rzeszowa. Koszt opracowania dokumentacji projektowej wyniesie 674 040,00 zł.
Umowe ze strony miasta podpisał dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu Rafał Wiewiórski, a ze strony firmy TRASAL - prezes zarządu Przemysław Patruś.
Na wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej wykonawca ma 18 miesięcy od daty podpisania umowy, a rozpoczęcie robót budowlanych planowane jest nie później niż w marcu 2019 r.
- Przebudowa mostu drogowego im. J. Piłsudskiego obejmie m.in. całkowitą wymianę nawierzchni jezdni i barier mostowych, podwyższenie balustrad, zabezpieczenie antykorozyjne konstrukcji stalowej elementów dolnych, wymianę płyty pomostu lub remont istniejącej (zakres będzie znany po wykonaniu badań przez wykonawcę, sprawdzenie i częściową wymianę oblicówki kamiennej przyczółków i filarów mostu – mówi dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu Rafał Wiewiórski.
Wykonany też zostanie remont lub przebudowa schodów kamiennych po stronie północno-wschodniej, powstaną schody dla obsługi po stronie południowej oraz zejścia dla pieszych do zamku Dybowskiego (z uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych), odtworzone będą schody na Kępę Bazarową z ich dyslokacją w okolice traktu spacerowego po obu stronach mostu oraz dobudowane obustronne schody na Bulwar Filadelfijski. Te dwie ostatnie konstrukcje być może dodatkowo będą wyposażone w windy. Powstanie również taras widokowy, pełen monitoring wraz z urządzeniami pomiarowymi dla ruchu kołowego i rowerowego, nowe oświetlenie i iluminacja. Chodników na moście zostaną poszerzone do minimum 4,5 m, celem zapewnienia ruchu pieszego i rowerowego na każdym. Wykonawca prac opracuje także co najmniej 3 warianty czasowej organizacji ruchu i projekt docelowej organizacji ruchu z uwzględnieniem włączenia w plac Rapackiego, plac Armii Krajowej i alei św. Jana Pawła II. Most zostanie połączony z al. św. Jana Pawła II od strony północnej na wysokości ul. Kopernika.
- Od razu wyjaśnię, że w tym zadaniu nie przewidziano tramwaju na moście. Byłoby to nieekonomiczne, gdyż planujemy duży projekt mający na celu usprawnienie komunikacji kolejowej, m.in. modernizacją linii i dodatkowymi przystankami, więc linia tramwajowa na moście drogowym byłaby dublowaniem tego projektu – dodaje prezydent Zaleski.
Na placu Armii Krajowej przebudowany zostanie układ drogowy. Powstanie nowy chodnik, droga rowerowa, oświetlenie i ewentualnie ciąg pieszo-rowerowy jako przejście bezkolizyjne na wysokości wiaduktu. Połączenie do ul. Poznańskiej będzie zachowane. Plac zyska też zejście i zjazd dla rowerów oraz osób niepełnosprawnych z obu stron mostu w kierunku zamku Dybowskiego.
Na ul. Kujawskiej zostanie przebudowana jezdnia, chodniki, zatoki autobusowe. Powstanie infrastruktura dla rowerzystów, odwodnienie nawierzchni drogowych i nowe oświetlenie.