Toruńscy drogowcy ogłosili przetarg na przebudowę układu drogowego na placu Chrapka. Zainteresowane firmy mogą składać oferty do 30 maja 2017 r. Więcej informacji na temat postępowania na stronie MZD, w zakładce Zamówienia publiczne.
Plac bpa Chrapka zlokalizowany jest w ciągu DK15, DK80 i przebiegającej w bardzo bliskiej odległości DK91, której przebieg jest alternatywą dla autostrady A1. Z uwagi na swoją lokalizację plac Chrapka stanowi bardzo ważny punkt na mapie drogowej w tej części miasta, ponieważ pełni funkcję łącznika powyższych dróg krajowych z ul. Grudziądzką (DK91), która jest droga wylotową.
To jedno z najważniejszych, ale i najbardziej niebezpiecznych skrzyżowań na mapie komunikacyjnej Torunia. Zastosowane tu rozwiązania są słabo czytelne dla kierowców i sprawiają im wiele trudności. W ciągu roku dochodzi tu średnio do 42 kolizji i dwóch wypadków. Na niski poziom bezpieczeństwa ma wpływ także duża liczba przejść dla pieszych oraz duża prędkość, jaką kierowcy rozwijają w obrębie skrzyżowania. Sytuacja na skrzyżowaniu ma wpływ na rozkład ruchu drogowego odbywającego się na wszystkich kierunkach oraz na płynność i przepustowość ruchu w okolicach centrum miasta. Po przebudowie plac Chrapka będzie stanowić przejrzyste bezkolizyjne skrzyżowanie dróg krajowych.
Realizacja projektu przyniesie polepszenie dostępu do obszarów kluczowych dla rozwoju gospodarczego województwa, międzyregionalnych układów komunikacyjnych oraz wzrost bezpieczeństwa użytkowników drogi, a także wpłynie na zwiększenie mobilności mieszkańców regionu. Realizacja projektu zapewni szybszy i bezpieczny dostęp do sieci dróg krajowych oraz niższego rzędu, a infrastruktura drogowa przystosowana będzie do przewidywanego natężenia ruchu drogowego. W wyniku rozwoju infrastruktury drogowej nastąpi istotna poprawa przejezdności przez m. Toruń.
Na placu Chrapka powstanie rondo turbinowe. Co to oznacza? Pojazdy poruszające się po rondzie turbinowym są w naturalny sposób kierowane bezkolizyjnie do odpowiedniego wylotu ronda, co przez całkowite wyeliminowanie przeplatania się strumieni ruchu zmniejsza ryzyko kolizji.
Warto dodać, że o rozwiązaniach drogowych na placu Chrapka zadecydowali mieszkańcy Torunia w czasie konsultacji drogowych, które odbyły się w 2011 roku.
Zadanie będzie współfinansowane ze środków UE.