7 maja 2018 roku miasto, za pośrednictwem Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu, podpisało umowę na zakup czternastu autobusów z napędem hybrydowym. To kolejny krok w kierunku odnowy toruńskiego taboru, który w tym roku wzbogaci się łącznie o trzydzieści pięć nowoczesnych pojazdów.
Przetarg na dostawę hybrydowych autobusów oraz pojazdu pogotowia technicznego ogłoszono 20 października 2017 roku. Oferty można było składać do 15 grudnia 2017. Do przetargu stanęła jedna firma – MAN Truck&Bus Polska Sp. z o.o. z Wolicy, z ofertą wynoszącą 24 802 212,00 zł brutto.
- Firma MAN to producent znany i uznany w Europie, dostawca dobrych pojazdów. Liczymy na to, że w terminie październik – listopad tego roku będzie dostarczonych do naszego miasta czternaście autobusów. Zakup oczywiście kosztowny, bo autobusy hybrydowe nie są tanie. Jeden pojazd tego typu kosztuje 1 750 000 złotych brutto. Wydatek spory, a możemy go zrealizować głównie dlatego, że mamy ponad 60-procentowe dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej – powiedział, obecny podczas podpisania umowy prezydent Torunia Michał Zaleski.
W imieniu MZK umowę podpisał prezes MZK w Toruniu Zbigniew Wyszogrodzki i jego zastępca ds. eksploatacyjno-technicznych - Piotr Rama, a ze strony firmy MAN, prezes MAN Truck&Bus Polska Sp. z o.o. - Piotr Stański i dyrektor ds. sprzedaży autobusów firmy MAN Truck&Bus Polska Sp. z o.o., Kamil Gronek.
- Cieszy to, że nowe autobusy będą tańsze w eksploatacji, ponieważ zużywają około pięciu litrów oleju napędowego mniej na sto kilometrów, niż tradycyjne autobusy. Do tego oczywiście oszczędność środowiska. To jest niebagatelne, podstawowe i szczególnie brane pod uwagę we współczesnych miastach, dla których problem smogu jest ciągle ogromny. Dla nas natomiast rozwiązaniem docelowym jest modernizacja i rozbudowa sieci tramwajowej. Tramwaj w ogóle nie emituje żadnych zanieczyszczeń do środowiska, dlatego w projekcie, który realizujemy, stawiamy także na rozbudowę linii tramwajowej na teren tak zwanego „JARu”, a także modernizację istniejących linii tramwajowych oraz zakup nowych tramwajów. Uzupełnienia autobusów są szczególnie potrzebne, dlatego, że wymieniamy najstarsze pojazdy - dodał prezydent Zaleski.
Podczas spotkania można było również dokładnie obejrzeć autobus hybrydowy firmy MAN, użytkowany w Kaliszu, który zaprezentowano przed budynkiem CKK Jordanki.
Nowe, 12-metrowe pojazdy z napędem hybrydowym będą wyposażone m.in. w system informacji pasażerskiej, monitoring, klimatyzację, automaty do sprzedaży biletów, WiFi, USB. Będą także niskopodłogowe i przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych.
Pierwsze siedem wozów ma zostać dostarczonych do naszego miasta do 31 października, natomiast pozostałe siedem oraz pojazd pogotowia technicznego - do 15 listopada 2018 roku.
- Hybrydy to rodzaj kompromisu pomiędzy pojazdami elektrycznymi, a autobusami napędzanymi silnikiem diesla. Wersje nowocześniejsze - czysto elektryczne, wymagają gigantycznych nakładów, aby zbudować infrastrukturę potrzebną do ich ładowania. Autobus hybrydowy jest pod tym względem samowystarczalny. Silnik diesla Euro 6, czyli w najwyższej normie spalinowej, która jest oferowana w Europie, napędza silnik elektryczny. To daje nam możliwość wykorzystywania napędu elektrycznego w tych miejscach, gdzie ekologia jest najistotniejsza, w centrum miasta, na przystankach. Na dłuższe przejazdy wykorzystywany jest silnik dieslowski, który doładowuje zapasy elektryczne całego pojazdu – mówił Piotr Stański, prezes MAN Truck&Bus Polska Sp. z o.o.
Warto podkreślić, że nie jest to jedyny autobusowy zakup w tym roku. 9 lutego miasto za pośrednictwem MZK kupiło 21 pojazdów na olej napędowy. Dostawy tych autobusów (Solarisów) do Torunia odbędą się w trzech partiach (po 7 sztuk): pierwsza do 31 października, druga do 10 listopada, a trzecia do 20 listopada 2018 roku.
Ponadto w następnych latach planowany jest zakup sześciu autobusów elektrycznych.
- Przed nami są także autobusy elektryczne. Ich zakup zostanie rozpoczęty w najbliższych miesiącach. Ciekawi jesteśmy jakie będziemy mieli oferty, bo to zupełnie nowa dziedzina transportu publicznego. Ważne jest, abyśmy dali radę finansowo, bo sądząc po cenach autobusów hybrydowych, pojazdy elektryczne na pewno będą droższe. Mam nadzieję, że podołamy temu wysiłkowi finansowemu i w przyszłym roku torunianie zobaczą na ulicach naszego miasta również autobusy elektryczne – poinformował prezydent Torunia.
Autobusy MZK w Toruniu obsługują 37 linii dziennych i trzy linie nocne. Długość linii autobusowych to 486 kilometrów. Codziennie na ulice wyjeżdża 120 wozów. Rocznie pokonują one ponad 10 milionów kilometrów. Obecnie spółka eksploatuje 142 autobusy: 5 marki Ursus, 48 marki Solaris, 38 marki Man, a pozostałe 51 to Jelcze). Ich średni wiek to ponad 11 lat. Dlatego spółka sukcesywnie doposaża swój tabor. Nowe pojazdy zastąpią te najbardziej wysłużone.
Zakup hybrydowych autobusów jest realizowany w ramach projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu - BiT - City II". Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Oś priorytetowa VI: Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach
Działanie 6.1 Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach.
Beneficjentem projektu jest Gmina Miasta Toruń, a podmiot upoważnionym do jego realizacji Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu Sp. z o. o.
Całkowita wartość Projektu: |
400 403 080,64 zł |
Koszty kwalifikowane Projektu: |
322 371 317,29 zł |
Dofinansowanie: |
195 600 000,00 zł (60,68 %) |
Data złożenia wniosku o dofinansowanie: |
30.12.2016 r. |
Data podpisania umowy o dofinansowanie: |
03.08.2017 r. |
Projekt składa się z ośmiu zadań:
- budowa linii tramwajowej wraz infrastrukturą towarzyszącą do Osiedla Jar – Etap I,
- modernizacja torowiska wraz z siecią trakcyjną w ul. Bydgoskiej,
- modernizacja torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną na trasie linii nr 1 i 5 od pl. Daszyńskiego do ul. Ślaskiego,
- modernizacja torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną na trasie linii nr 2 na odcinku od Placu Niepodległości do ul. Reja z budową odwodnienia torowiska,
- modernizacja torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną i układem drogowym na odcinku od Pl. bp. Jana Chrapka do ul. Podgórnej,
- zakup taboru tramwajowego (5 szt.),
- zakup pojazdów technicznych,
- zakup autobusów niskoemisyjnych (20 szt.), w tym: 14 autobusów hybrydowych i 6 autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą do ładowania.
fot. Wojtek Szabelski