17 czerwca 2017 r. wchodzą nowe przepisy dotyczące usuwania drzew na nieruchomościach stanowiących własność osób fizycznych i są usuwane na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Uchwalona ustawa z 11 maja 2017 r. o zmianie ustawy o ochronie przyrody (Dz. U. z 2017 poz. 1074) wprowadza m.in. szczególne reguły postępowania dotyczące usuwania drzew, które rosną na nieruchomościach stanowiących WŁASNOŚĆ OSÓB FIZYCZNYCH i są usuwane na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Od dnia 17 czerwca 2017 r. istnieje OBOWIĄZEK ZGŁOSZENIA przez właściciela nieruchomości do właściwego organu, zamiaru usunięcia drzewa w przypadku, gdy obwód pnia drzewa mierzonego NA WYSOKOŚCI 5 cm PRZEKRACZA:
a) 80 cm – w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego, klonu srebrzystego,
b) 65 cm – kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
c) 50 cm - w przypadku pozostałych gatunków drzew.
ZGŁOSZENIE powinno zawierać:
- imię, nazwisko wnioskodawcy,
- oznaczenie nieruchomości, z której ma być usunięte drzewo,
- rysunek albo mapkę określającą usytuowanie drzewa na nieruchomości.
Organ, w terminie 21 dni od dnia doręczenia zgłoszenia, dokonuje oględzin na przedmiotowej nieruchomości w celu ustalenia:
- nazwy gatunku drzewa,
- obwodu pnia ustalonego na wysokości 5 cm.
Usunięcie drzewa może nastąpić, jeżeli organ nie wniesie sprzeciwu w terminie 14 dni od dnia oględzin.