Szkoła Podstawowa nr 27 im. gen. Elżbiety Zawackiej w Toruniu otrzymała jako pierwsza placówka w mieście honorowy tytuł „Szkoły Uczącej Się”.
Szkoła Podstawowa nr 27 w Toruniu otrzymała certyfikat jakości nauczania i uczenia się uczniów przyznawany szkołom przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Polsko-Amerykańską Fundację Wolności za pogłębianie rozumienia oceniania kształtującego poprzez pracę ze strategiami dobrego nauczania i wprowadzanie praktyk profesjonalnej pracy nauczycieli.
Certyfikat jakości nauczania został wręczony podczas spotkania w którym uczestniczyli nauczyciele, rodzice, uczniowie szkoły oraz zaproszeni goście: Kujawsko–Pomorski Wicekurator Oświaty Maria Mazurkiewicz, wiceprzewodniczący Rady Miasta Torunia Michał Jakubaszek, radny Bartłomiej Jóźwiak oraz dyrektor Wydziału Edukacji Urzędu Miasta Torunia Anna Łukaszewska. List gratulacyjny dla SP nr 27 na ręce dyrektora szkoły Anny Czarnowskiej w imieniu Prezydenta Miasta Torunia wręczyła dyrektor Wydziału Edukacji UMT Anna Łukaszewska.
W 2012 roku szkoła przystąpiła do programu „Szkoła Ucząca się – Rozwijanie Uczenia się i Nauczania”. Realizacja programu przebiegała w dwóch etapach: na poziomie podstawowym „Ocenianie kształtujące w szkole uczącej się” i na poziomie zaawansowanym „Rozwijanie uczenia się i nauczania”. Na poziomie pierwszym szkoła poznawała i wprowadzała do swojej codziennej pracy z uczniami podstawowe elementy oceniania kształtującego: cele lekcji, kryteria sukcesu, informację zwrotną, pytania kluczowe i techniki zadawania pytań, ocenę koleżeńską, samoocenę.
Poziom zaawansowany koncentrował działania na pogłębianiu rozumienia oceniania kształtującego poprzez pracę ze strategiami oceniania kształtującego. Nauczyciele uczestniczyli w szkoleniach, kursach internetowych, warsztatach regionalnych oraz wymieniali się doświadczeniami na platformie edukacyjnej. Mieli możliwość przyglądania się sobie i uczniom oraz doskonalenia własnych działań zmierzających do motywowania uczniów do nauki oraz wdrażania do współpracy i samodzielnego poszukiwania.
W celu podsumowania efektów czteroletniego wdrażania strategii oceniania kształtującego w pracy z uczniami szkoła otworzyła po raz kolejny swoje drzwi dla innych, by pokazać sposób na „dobre uczenie”. W trakcie „Panelu koleżeńskiego” zaproszeni goście (dyrektorzy szkół i nauczyciele Szkół Uczących Się) poznawali dobre praktyki szkoły oraz brali udział w dyskusji na temat dobrego uczenia się i nauczania. Lekcje, w których paneliści uczestniczyli, potwierdziły, że szkoła, pracując strategiami oceniania kształtującego i wykorzystując nowe technologie, buduje atmosferę sprzyjającą uczeniu się.
Obserwacje były prowadzone w czasie spaceru edukacyjnego, który stanowił pierwszą część wizyty panelowej w szkole i objął 15-minutowe fragmenty sześciu lekcji: języka polskiego w kl.VI, przyrody w kl. V i edukacji wczesnoszkolnej. W oparciu o dowody zebrane w czasie spaceru edukacyjnego oraz wyniki rozmów z nauczycielami i uczniami zostały zdiagnozowane standardy pracy funkcjonujące w szkole.
Obok obserwacji lekcji, drugim z centralnych wydarzeń spotkania, była dyskusja w formule World Café dotycząca tematów:
- Uczymy się od siebie nawzajem – korzyści i przeszkody.
- Jaka powinna być informacja zwrotna, by pomagała w uczeniu się?
- Jak zmotywować niezmotywowanych?
- Jak uzyskać obiektywną ocenę koleżeńską?
Dzięki wprowadzanym elementom oceniania kształtującego szkoła od lat utrzymuje stały, wysoki poziom nauczania i uczenia się, a źródłem sukcesów w realizacji wyznaczonych celów jest zgrany zespół i skuteczna współpraca z rodzicami.