Przyjazny dla podróżnego, nowoczesny i funkcjonalny – tak wygląda Dworzec Toruń Główny po rewitalizacji. W czwartek, 12 listopada 2015 r. oficjalne otwarcie.
Po rewitalizacji Dworzec Toruń Główny nabrał nowego, przyjaznego podróżnym oblicza. Odnowiono budynki i perony. Powstały azyle dla pasażerów, windy i hostel. Na podróżnych czekają też nowe poczekalnie i toalety oraz parking.
Inwestycję zrealizowało miasto, które w styczniu 2014 r. przejęło obiekt od kolei. Już w lutym 2014 r. roku ruszyły prace.
Już od wejścia na dworcowy hall widać duże zmiany. Kasy zostały przesunięte w stronę byłej poczekalni, a ta przeniesiona bliżej dawnych pomieszczeń restauracji. Dzięki temu powstało miejsce pod funkcje komercyjne. Na podłodze położono historyzującą posadzkę z płytek gresowych, a u góry podwieszane sufity. Ściany ozdobiono stylizowaną boazerią, a wyżej pomalowano jasnymi, ciepłymi kolorami.
Do hallu wiedzie przejście podziemne, które zostało poszerzone i przedłużone do ul. Podgórskiej. Jest to tunel komunikacji pieszej pomiędzy ulicą Podgórską i Kujawską, połączony z budynkiem głównym dworca i peronami. Z przejścia do hallu dworca prowadzą ruchome schody i winda . Na peron I i IV oraz od ul. Podgórskiej i Kujawskiej można się dostać windą, a na ul. Kujawską ruchomymi schodami. Do ogromne ułatwienie dla osób niepełnosprawnych lub z ciężkim bagażem.
Długość przejścia wynosi ponad 100 metrów, a szerokość 5,5 metra. Konstrukcja przejścia jest żelbetowa, monolityczna, szczelna na wody gruntowe. Przejście podziemne dostosowane jest dla osób niepełnosprawnych. Zainstalowano w nim posadzkowy system dotykowy dla niewidomych i niedowidzących.
Dawną okładzinę tunelu zachowano na niewielkiej powierzchni w ścianie szczytowej południowej jako świadka historii dworca. Wyjścia z tunelu nawiązują do istniejących schodów w okładzinie kamiennej z granitowych bloków. Okładzinę posadzki wykonano z płyt kamiennych granitowych promieniowanych, a sufity wykończono metalowymi panelami.
Aby ułatwić pasażerom dotarcie do dworca, zmodernizowano pętlę autobusową. Są na niej zadaszenia dla podróżnych wysiadających i wsiadających w postaci stalowych wiat z pokryciem szklanym. Jest także zadaszony parking na 90 rowerów. Przed wejściem do tunelu powstał plac, na którym stoi podświetlony, zabytkowy parowóz oraz ławki.
Tuż obok znajduje się parking na 110 miejsc, z czego 29 jest strzeżonych. Ponadto podpisano umowę na realizację kolejnych 61 miejsc parkingowych. Wszystkie wykonane są z kostki betonowej uszlachetnionej. Na dojeździe do dworca od ul. Dybowskiej powstało 14 miejsc parkingowych o nawierzchni z kostki granitowej rzędowej. Całość jest oświetlona.
Rewitalizacja Dworca PKP Toruń Główny jest częścią projektu pn. "Integracja systemu transportu miejskiego wraz z zakupem taboru tramwajowego w Toruniu BiT-City wraz ze sprawowaniem nadzoru autorskiego nad realizacją wykonywanych robót budowlanych", który jest finansowany z unijnego Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko. Prace budowlane wykonała firma Fijałkowski z Torunia. Koszt robót wynosi łącznie ponad 47 mln zł, z czego 59 proc. to środki unijne.