Dla bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów | www.torun.pl

Serduszko w kolorze ukraińskiej flagi - niebieski i żółty, poziomy pas.

Flaga Unii Europejskiej. Żółte gwiazdki ułożone w okrąg na niebieskim tle. Pod flagą napis Unia Europejska.

Dla bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów

Drogi, Miasto
Data publikacji: 27 października 2016
Autor: Sylwia Derengowska

Azyle, wypustki ochronne dla niewidomych, poprawa oznakowania, bariery ochronne, wyniesione przejścia i wiele innych rozwiązań - miasto zakończyło prace nad programem poprawy bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych i przejazdach dla rowerzystów. Dzięki proponowanych w nim rozwiązaniom liczba niebezpiecznych zdarzeń powinna się znacząco zmniejszyć.

W województwie kujawsko-pomorskim wypadki z udziałem pieszych stanowiły 29,0 % ogólnej liczby wszystkich zdarzeń.  Średnia krajowa to 26%. Do większości dochodzi przez nieostrożne wejście na jezdnię, jej przekraczanie w miejscu niedozwolonym, wejście na jezdnię zza pojazdu lub innej przeszkody, a także przy czerwonym świetle, chodzenie nieprawidłową stroną drogi, stanie lub leżenie na jezdni.

Z danych  raportowych Dziennika Gazety Prawnej z 2015 r w Toruniu wydarzyły się 43 wypadki drogowe (2,1/10 tyś mieszkańców), co daje miastu czołową pozycję w rankingu analizowanych miast wojewódzkich lub będących siedzibą sejmiku wojewódzkiego w Polsce. Do 9 wypadków doszło z udziałem rowerzystów, a w 24 uczestniczyli piesi. W tym roku, od stycznia do końca sierpnia. W wypadkach uczestniczyło 15 rowerzystów i tylu samo pieszych.

W granicach administracyjnych miasta Torunia znajduje się 476,51 km dróg publicznych, w tym:

  • 40,885 km dróg krajowych;
  • 22,432 km dróg wojewódzkich;
  • 79,339 km  dróg powiatowych;
  • 333,85 km dróg gminnych; na których zlokalizowanych jest 1500 przejść dla pieszych i 716 przejazdów rowerowych

W myśl hasła zawartego w Narodowym Programie Bezpieczeństwa Ruchu drogowego 2013-2020 „OSIĄGNIJMY WIZJĘ ZERO”, Wydział Gospodarki Komunalnej przystąpił w styczniu br. do przygotowania programu poprawy bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych i przejazdach dla rowerzystów w Toruniu. Jego celem jest ochrona życia i zdrowia uczestników ruchu drogowego, z założeniem ograniczenia, a docelowo wyeliminowania wypadków komunikacyjnych z ofiarami śmiertelnymi z udziałem pieszych i rowerzystów, wypracowanie ogólnych oraz indywidualnych rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych i przejazdach dla rowerzystów, a także przygotowanie wytycznych do wykorzystania w dokumentacjach projektowych.

Program powstał na podstawie wytycznych Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego; Podręcznik Ochrona pieszych, na bazie obserwacji pracowników Referatu Nadzoru Drogowego i Zarządzania Ruchem na  Drogach i funkcjonariuszy Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Toruniu, zaleceń zawartych w podręczniku „Przepis na ulicę” oraz doświadczeń i obserwacji członków Komisji ds. Bezpieczeństwa i Organizacji Ruchu Drogowego.


Podstawę programu stanowiła ilość zdarzeń drogowych z udziałem niechronionych uczestników ruchu drogowego na przejściach dla pieszych i przejazdach dla rowerzystów. Analizowano wszystkie przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe, na których wystąpiły zdarzenia drogowe z pieszymi i rowerzystami w latach 2013-2015. W tym celu przygotowano wzór karty oceny bezpieczeństwa przejść dla pieszych i przejazdów dla rowerzystów.

Przeprowadzono analizę ze szczególnym uwzględnieniem 140 lokalizacji przejść dla pieszych na 69 drogach, w tym na:

  • 34 lokalizacji - 16 drogach krajowych ;
  • 14 lokalizacji- 4 drogach wojewódzkich;
  • 67 lokalizacji- 30 drogach powiatowych;
  • 25 lokalizacji- 19 drogach gminnych.

W drugiej części przeanalizowano przejścia dla pieszych i przejazdy dla rowerzystów w wybranych lokalizacjach gdzie wypracowano indywidualną propozycję poprawy bezpieczeństwa.

Dla pozostałych lokalizacji przyjęto standardy poprawy bezpieczeństwa.

Kolejnym kryterium były:

  • spostrzeżenia i obserwacje członków Komisji ds. Bezpieczeństwa Organizacji Ruchu Drogowego
  • zgłoszenia mieszkańców oraz artykuły prasowe dotyczące nieprawidłowości w infrastrukturze drogowej przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych - analizowane na bieżąco oraz na posiedzeniach komisji. Wyniki analizy przekształciły się  w dwie grupy działań uwzględniające standardy i rozwiązania indywidualne.

Na tej podstawie wypracowano określone standardy: standard ogólny – stosowany dla wszystkich dróg bez podziału na kategorie oraz w rejonie placówek oświatowych, szpitali i przychodni, standard dla dróg krajowych i wojewódzkich, standard dla dróg powiatowych i standard dla dróg gminnych.

Rozwiązania dla standardu ogólnego to:

  • Malowanie oznakowania poziomego grubowarstwowego farbą koloru czerwonego na przejazdach dla rowerzystów oraz znaków P-11 „Przejazd dla rowerzystów”
  • Malowanie przed przejściami dla pieszych, w rejonach szkół, farbą koloru białego odblaskowych piktogramów znaków ostrzegawczych A-17 „Dzieci”
  • W rejonach szkół montaż barier ochronnych, w miejscach gdzie pozwalają na to warunki techniczne
  • Stosowanie na przejściach dla pieszych płytek z wypustkami dla osób niewidomych i niedowidzących sygnalizujących zbliżanie się do linii przejścia przez jezdnię lub torowisko tramwajowe
  • Umieszczanie na przejściach dla pieszych wysp azylu, w miejscach gdzie pozwalają na to warunki techniczne, w celu rozdzielenia drogi pieszego przekraczającego jezdnię na dwie części, przy czym każda z części obejmuje przecięcie jednej relacji ruchu pojazdów
  • Uzupełnienie oznakowania poziomego P-10 „Przejście dla pieszych” i pionowego D-6 „Przejście dla pieszych” na przejściach przez torowiska tramwajowe
  • Likwidacja wszystkich przejazdów rowerowych przez torowiska tramwajowe
  • Bieżące utrzymanie istniejącego oznakowania poziomego i pionowego według harmonogramu przewidującego w pierwszej kolejności odnawianie oznakowania na przejściach dla pieszych i przejazdach rowerowych dróg krajowych i wojewódzkich, a następnie na drogach powiatowych i gminnych
  • Poprawa widoczności oznakowania pionowego i sygnalizacji świetlnej poprzez bieżącą pielęgnację zieleni w pasach drogowych
  • Systematyczne doświetlanie przejść dla pieszych w technologii LED (Program doświetlania przejść dla pieszych stanowi odrębne opracowanie)

Standard dla dróg krajowych i wojewódzkich:

  • Malowanie oznakowania poziomego grubowarstwowego P-10 „Przejście dla pieszych” farbą koloru biało-czerwonego
  • Montaż aktywnego oznakowania pionowego D-6 „Przejście dla pieszych” w miejscach gdzie nie występuje sygnalizacja świetlna
  • Stosowanie punktowych elementów odblaskowych lub aktywnych tzw. „kocie oczka” na przejściach dla pieszych
  • Malowanie na jezdniach farbą koloru białego piktogramów znaków drogowych: A-16 „Przejście dla pieszych”, A-24 „Rowerzyści”, B-33 „Ograniczenie prędkości” w wybranych lokalizacjach
  • Budowa sygnalizacji świetlnych wraz z ich koordynacją do sygnalizacji już istniejącej w wybranych lokalizacjach

Standard dla dróg powiatowych odpowiada standardowi dla dróg wojewódzkich i krajowych ze wskazaniem lokalizacji przejść dla pieszych w miejscach, gdzie nie występuje sygnalizacja świetlna.

Standard dla dróg gminnych:

  • Stosowanie progów wyspowych lub progów liniowych przed przejściem dla pieszych w wybranych lokalizacjach, w celu zmniejszenia prędkości pojazdów w jego obszarze, do stosowania na zrealizowanych inwestycjach
  • Budowa wyniesionych przejść dla pieszych lub skrzyżowań z  wyniesioną powierzchnią w wybranych lokalizacjach, w celu uspokojenia ruchu pojazdów, a także wzrostu udziału kierowców ustępujących pierwszeństwa pieszym na przejściu, jak i skrócenia czasu oczekiwania pieszych na przejście przez jezdnię (Rys. 2) do uwzględnienia na nowo projektowanych drogach
  • Malowanie na jezdni farbą koloru białego piktogramów znaków drogowych: A-16 „Przejście dla pieszych”, A-24 „Rowerzyści”, B-33 „Ograniczenie prędkości” w wybranych lokalizacjach
  • Wprowadzanie stref ograniczonej prędkości i stref zamieszkania dla obsługi zwartej zabudowy mieszkaniowej

Podsumowanie szczegółowych rozwiązań, w których należy wykonać:

  • Sygnalizację świetlną - 26
  • Budowę wyspy azylu dla pieszych - 21
  • likwidację przejść dla pieszych - 6
  • likwidację przejazdów rowerowych - 4
  • wyznaczenie miejsc przejścia dla pieszych - 3
  • wyznaczenie przejazdu rowerowego - 3
  • malowanie oznakowania poziomego P-10 na biało-czerwono - 53
  • montaż aktywnego oznakowania pionowego D-6 - 18
  • montaż punkt. elementów odblaskowych lub aktywnych - 40
  • malowanie piktogramów - 104

Program jest przewidziany do realizacji etapami:

I ETAP przewidziany do realizacji w okresie od stycznia 2017 do grudnia 2017 obejmuje wykonanie poprawy bezpieczeństwa:

  • przy placówkach oświatowych, szpitalach i przychodniach
  •  na drogach krajowych i wojewódzkich w tym projektów stałej organizacji ruchu

II Etap przewidziany do realizacji w okresie od stycznia 2018 do grudnia 2018 roku obejmuje wykonie poprawy bezpieczeństwa na drogach powiatowych i gminnych na których doszło do zdarzeń drogowych i dla których przyjęto indywidualną propozycję rozwiązania w tym projektów stałej organizacji ruchu.

III ETAP obejmuje pozostałe drogi powiatowe i gminne – wykonanie standardu przewidziane do realizacji w latach 2018-2019. 

Prezentacja nt. programu poprawy bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych i przejazdach dla rowerzystów 

 

 

 

 

 

 

 

 

Najczęściej czytane aktualności

  • Kultura, Miasto
    W ramach niezwykłej majówki na Rynku Staromiejskim odbędą się plenerowe koncerty, kolejna edycja Święta Tańca, spektakle, warsztaty i uroczystości państwowe. To wszystko oraz wiele innych atrakcji czeka na mieszkańców i turystów podczas tegorocznej majówki w Toruniu, która odbędzie się od 30 kwietnia do 5 maja 2024 r., pod hasłem #zażywajkultury!...
  • Na zdjęciu: ubrany w garnitur prezydent Michał Zaleski, trzyma w ręce teczkę i idzie chodnikiem wzdłuż zieleni
    Miasto
    Michał Zaleski podsumowuje lata 2002-2024, kiedy pełnił funkcję Prezydenta Miasta Torunia.
  • Kultura, Miasto
    Anne Weber i Zbigniew Rokita to tegoroczni laureaci Nagrody Miast Partnerskich Torunia i Getyngi im. S. B. Lindego przyznawanej od 1996 r. przez władze miejskie dwóch zaprzyjaźnionych miast Torunia i Getyngi.
  • Nowy Prezydent Torunia - Paweł Gulewski
    Miasto
    7 maja 2024 r. w Ratuszu Staromiejskim odbędzie się Uroczysta Sesja Rady Miasta Torunia, podczas której zaprzysiężony zostanie nowy Prezydent Miasta Torunia - Paweł Gulewski. Tego dnia swoje ślubowania złożą także radni Rady Miasta Torunia na lata 2024-2029.
  • Na zdjęciu: widok z lotu ptaka na tereny inwestycyjne
    Biznes, Miasto
    Firma CTP - największy w Europie giełdowy deweloper, właściciel i zarządca nieruchomości przemysłowych i logistycznych zainwestuje w Toruniu. Inwestycja powstanie we wschodniej części miasta, przy ulicy Marii Skłodowskiej-Curie.
  • Na zdjęciu: uczniowie pozują grupowo w sali gimnastycznej
    Miasto, Sport
    23 kwietnia 2024 roku Szkoła Podstawowa nr 35 w Toruniu nosząca imię Polskich Olimpijczyków, obchodziła swoje święto. Gościem honorowym uroczystości był Sławomir Kruszkowski – torunianin, olimpijczyk, a także Radny Miasta Torunia.
  • Bartosz Frankowski, sędzia piłkarski z Torunia, znalazł się wśród pięciu Polaków, którzy będą prowadzić mecze na Mistrzostwach Europy. Torunianin będzie odpowiedzialny za system VAR.
  • Kolejny toruński sportowiec jedzie na Igrzyska Olimpijskie do Paryża – to florecista Jan Jurkiewicz, zawodnik Toruńskiej Akademii Floretu.
  • Do 7 maja 2024 r. funkcję Prezydenta Miasta Torunia pełni pan Michał Zaleski – zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dn. 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
  • Pełnia wiosny uwidacznia się w kwiatach, które rozkwitły w wielu miejscach w mieście. Wśród nich są pasy rozdziału w toruńskich ulicach, gdzie nasadzenia wykonane zostały w ramach zadań z budżetu obywatelskiego i zadań własnych Gminy Miasta Toruń.
  • 7 maja 2024 r. w Ratuszu Staromiejskim odbędzie się Uroczysta Sesja Rady Miasta Torunia, podczas której zaprzysiężony zostanie nowy Prezydent Miasta Torunia - Paweł Gulewski. Tego dnia swoje ślubowania złożą także radni Rady Miasta Torunia na lata 2024-2029.
  • Trwa oficjalny trening miast przed rywalizacją o Puchar Rowerowej Stolicy Polski. Do udziału zgłosiło się 31 miast prezydenckich i 41 gmin.
  • Firma CTP - największy w Europie giełdowy deweloper, właściciel i zarządca nieruchomości przemysłowych i logistycznych zainwestuje w Toruniu. Inwestycja powstanie we wschodniej części miasta, przy ulicy Marii Skłodowskiej-Curie.
  • - W nocy od godz. 21:00 dnia 23 kwietnia do godz. 08:00 dnia 24 kwietnia 2024 r. na terenie Miasta Torunia i powiatu toruńskiego prognozowany jest spadek temperatury powietrza do około -2°C, przy gruncie do -4°C - informuje Toruńskie Cenrum Zarządzania Kryzysowego.