Od nowego roku w Toruniu nie będzie opłaty targowej – zadecydowali toruńscy radni.
1 stycznia 2016 roku weszła w życie zmiana ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych w zakresie dotyczącym opłaty targowej. Zgodnie z nowym brzmieniem art. 15 tej ustawy, rada gminy może wprowadzić opłatę targową. Oznacza to, że dotychczasowa obligatoryjna opłata targowa przekształciła się w opłatę fakultatywną - rada gminy uzyskała możliwość wyboru między poborem opłaty targowej a rezygnacją z jej poboru.
W celu wypracowania właściwego stanowiska przeprowadzono konsultacje z podmiotami prowadzącymi targowiska oraz zrzeszającymi kupców prowadzących handel na targowiskach. Stowarzyszenie Kupców Miasta Torunia zwróciło się z prośbą o zniesienie opłaty targowej, argumentując to faktem, że w ich odczuciu jest to opłata niesprawiedliwa, a jej zniesienie pozwoli, chociaż w minimalnym stopniu, zwiększyć konkurencyjność przedsiębiorców prowadzących handel na targowiskach w stosunku do dużych sieci handlowych.
Urbitor Sp. z o.o. poinformował, że zniesienie opłaty targowej, przy ewentualnym wprowadzeniu w to miejsce innej opłaty, umożliwi zniesienie opłaty wjazdowej na giełdę, co z kolei zwiększy jej atrakcyjność poprzez poprawienie dostępności dla odbiorców hurtowych oraz sprzedawców detalicznych.
Targi Toruńskie Sp. z o.o. uznał, że skutkiem zniesienia opłaty targowej będzie likwidacja trzech etatów, co nie wpłynie na zmianę wyniku finansowego spółki, natomiast spowoduje istotne obniżenie kosztów działalności osób handlujących na targowiskach i tym samym poprawi ich konkurencyjność na rynku.
Stowarzyszenie Handlowców „Kwadrat” wyraziło opinię negatywną, twierdząc, że osoby płacące opłatę za rezerwację miejsca będą miały większe koszty od osób, które prowadzą handel dorywczo i nie płacą rezerwacji, natomiast koszty rezerwacji będą podniesione. Zdaniem Stowarzyszenia rezygnacja z poboru opłaty targowej będzie wsparciem jedynie dla osób handlujących sporadycznie, które nie są członkami Stowarzyszenia.
Stowarzyszenie Handlowców „Manhattanu” wyraziło opinię negatywną, twierdząc, że likwidacja opłaty targowej może spowodować utratę pracy dla wszystkich podmiotów prowadzących handel na targowisku, gdyż zarządca nie będzie miał środków na utrzymanie targowiska. W związku z tym, aby uniknąć tej sytuacji, w zamian za opłatę targową zostanie wprowadzona opłata dzienna, niższa od opłaty targowej.
Również Spółdzielnia Mieszkaniowa „Na Skarpie” poinformowała, że w zamian za opłatę targową zostanie wprowadzona opłata eksploatacyjna, niższa o ok. 30%-40% od opłaty targowej.
21 lipca 2016 r. radni podjęli więc uchwałę o zniesieniu opłaty targowej. Będzie to oznaczało dla Gminy Miasta Toruń utratę dochodów w wysokości 1.150.000,00 zł. rocznie oraz oszczędność w wydatkach 420.000,00 zł. rocznie.
Radni zadecydowali także o zmianach w zakresie handlu okrężnego. Ma to na celu zwiększenie bezpieczeństwa mieszkańców oraz turystów na obszarze Zespołu Staromiejskiego, a także wprowadzenie jednolitych zasada korzystania z przestrzeni publicznej o największym natężeniu ruchu pieszego.
Biuro Toruńskiego Centrum Miasta odbyło spotkania ze wszystkimi grupami interesariuszy na terenie Zespołu Staromiejskiego (restauratorzy, przewodnicy turystyczni, właściciele kamienic i zarządcy nieruchomości, handlowcy), którzy jednoznacznie wskazali, że dostępność przestrzeni publicznej w ostatnich kilku latach uległa pogorszeniu na skutek wzrastającej liczby tymczasowych obiektów budowlanych przy jednoczesnym wzroście liczby turystów (ponad 2 mln w 2015 roku). Jednocześnie Straż Miejska i Straż Pożarna jednoznacznie sygnalizuje brak drożności przejazdu służb ratowniczych na ulicach Chełmińskiej, Łaziennej, Szczytnej i Żeglarskiej.
Zwiększająca się z roku na rok liczba turystów wymaga korekty przepisów porządkowych na zabytkowym obszarze, który jest główną destynacją odwiedzających. Turyści oraz mieszkańcy starówki wskazują na utrudnienia w ruchu pieszych spowodowane nadmiernym zagęszczeniem – nagromadzeniem tymczasowych budowli: rozbudowaną powierzchnią letnich ogródków gastronomicznych i punktów handlowych z pamiątkami oraz dużym natężeniem ruchu samochodowego, zwłaszcza samochodów dostawczych.
Zmiany mają charakter aktualizujący i porządkowy. Ich wprowadzenie zwiększy wpływ władz miasta na zarządzanie szczególną przestrzenią publiczną Torunia, jaką jest obszar wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa Kultury UNESCO.
Zmiany w zakresie dotyczącym przepisów porządkowych: