W Zespole Pałacowo-Parkowym w Ostromecku 29 czerwca 2015 roku podpisano Aneks do Porozumienia w sprawie Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w województwie kujawsko-pomorskim. Było to niezbędne do podjęcia dalszych kroków mających na celu pozyskanie środków na realizację ZIT.
Dokument sygnowali przedstawiciele dwudziestu pięciu samorządów, w tym prezydenci Torunia i Bydgoszczy.
- 25 jednostek samorządu terytorialnego, w tym dwa wiodące miasta – Bydgoszcz i Toruń – zdecydowały się na współpracę. Dziś ma ona zasięg jednego projektu – Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych – dającego potencjał finansowy na dzisiaj na poziomie 300 mln euro. W przyszłości ten potencjał może być jeszcze większy. Chcemy go wykorzystać dla rozwoju, żeby się lepiej żyło, lepiej funkcjonowało, żeby mieszkańcy byli zadowoleni i jednocześnie by ten obszar było motorem napędowym dla rozwoju całego województwa - mówi prezydent Torunia Michał Zaleski. – Ostateczna, podpisana dzisiaj wersja porozumienia nie stwarza zbyt dużego pola do dyskusji czy nieporozumień. Jestem przekonanym, że będziemy wiedzieli, co chcemy zrobić i strategia rozwoju Bydgosko-Toruńskiego Obszaru Funkcjonalnego pokaże nam, że zostało tylko jedno: pracować, pracować i jeszcze raz pracować.
Porozumienie w sprawie realizacji Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych dla Bydgosko-Toruńskiego Obszaru Funkcjonalnego zostało podpisane przez 25 jednostek samorządu terytorialnego 8 kwietnia 2014 r. Następnie trwały dyskusje, w jakiej formule ZIT powinny funkcjonować. Na skutek negocjacji z Komisją Europejską, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju (MIiR) poinformowało, że konieczne jest, aby Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT) pełniły funkcję Instytucji Pośredniczącej (IP) Regionalnego Programu Operacyjnego (RPO). Jako że IP musi posiadać osobowość prawną, w przypadku funkcjonowania ZIT w oparciu o porozumienie, należy wskazać jednostkę samorządu terytorialnego będącą liderem, która będzie realizowała zadania IP RPO i działała jako reprezentant wszystkich stron Porozumienia.
W związku z tym członkowie ZIT Bydgosko-Toruńskiego Obszaru Funkcjonalnego podjęli prace mające na celu dostosowanie treści Porozumienia do wymogów Komisji Europejskiej i MIiR. Jednym z najważniejszych ustaleń jest wyznaczenie Miasta Bydgoszczy do pełnienia funkcji IP dla RPO Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020. Zadania IP będą realizowane przez organ wykonawczy Miasta Bydgoszcz, tj. Prezydenta Miasta Bydgoszczy, reprezentującego wszystkie strony Porozumienia. Tym samym rola powołanych wcześniej organów, tj. Komitetu Sterującego oraz Zarządu, uległa zmianie i została ograniczona do funkcji programowo-opiniodawczej. Na mocy aneksu do Porozumienia nie jest powoływany związek ZIT, co oznacza, że strony Porozumienia nie tworzą nowego, odrębnego podmiotu. Tym samym rola powołanych wcześniej organów, tj. Komitetu Sterującego oraz Zarządu, uległa zmianie i została ograniczona do funkcji programowo-opiniodawczej, przy czym decyzje i opinie Komitetu Sterującego są wiążące dla IP. Na mocy aneksu do Porozumienia nie jest powoływany związek ZIT, co oznacza, że strony Porozumienia nie tworzą nowego, odrębnego podmiotu.
W dotychczasowym Porozumieniu zawartym 8 kwietnia 2014 r., przyjętym uchwałą Rady Miasta Torunia nr 737/14 z dnia 3 kwietnia 2014 r., nie określono podstawy prawnej.
W związku z regulacjami Komisji Europejskiej i zaleceniami MIiR, podstawę prawną aneksu do zawartego Porozumienia stanowi art. 30 ust. 4 Ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. poz. 1146) – tzw. ustawy wdrożeniowej.
18 czerwca 2015 r. toruńscy radni zgodzili się na podpisanie aneksu do Porozumienia.
Podpisanie aneksu było niezbędne do podjęcia dalszych kroków mających na celu pozyskanie środków na realizację ZIT, m.in. przyjęcia Strategii ZIT oraz zawarcia przez IP porozumienia z Instytucją Zarządzającą w sprawie powierzenia zadań IP dotyczących realizacji ZIT.
Koszty operacyjne funkcjonowania ZIT wojewódzkiego Bydgosko-Toruńskiego Obszaru Funkcjonalnego będą współfinansowane ze środków krajowego Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2014-2020. Dofinansowanie wyniesie do 95%. Wkład własny liczony będzie od liczby ludności poszczególnych członków.
Oprócz aneksu do Porozumienia ZIT 29 czerwca w Ostromecku prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski, jako reprezentujący Instytucję Pośredniczącą, podpisał z marszałkiem województwa Piotrem Całbeckim Umowę Powierzenia, która określa kompetencje Instytucji Pośredniczącej (Miasta Bydgoszcz) w zakresie realizacji ZIT.
Miasto Toruń uczestniczyć będzie w ZIT wraz z następującymi jednostkami samorządowymi wchodzącymi w skład Bydgosko-Toruńskiego Obszaru Funkcjonalnego:
1. Miastem Bydgoszcz;
2. Gminą Białe Błota;
3. Gminą Chełmża;
4. Gminą Czernikowo;
5. Gminą Dąbrowa Chełmińska;
6. Gminą Dobrcz;
7. Gminą Koronowo;
8. Gminą Kowalewo Pomorskie;
9. Gminą Lubicz;
10. Gminą Łabiszyn;
11. Gminą Łubianka;
12. Gminą Łysomice;
13. Gminą Miasta Chełmża;
14. Gminą Nakło nad Notecią;
15. Gminą Nowa Wieś Wielka;
16. Gminą Obrowo;
17. Gminą Osielsko;
18. Gminą Sicienko;
19. Miastem i Gminą Solec Kujawski;
20. Gminą Szubin;
21. Gminą Wielka Nieszawka;
22. Gminą Zławieś Wielka;
23. Powiatem Bydgoskim;
24. Powiatem Toruńskim