Na budowie sali koncertowej na toruńskich Jordankach przez cały czas trwają prace mające na celu stworzenie jak najlepszej, optymalnej akustyki w tym wielofunkcyjnym obiekcie.
Wielofunkcyjność sali oznacza możliwość organizacji koncertów muzycznych, zarówno symfonicznych, jak i popowych, widowisk teatralnych, operowych, music-hallowych, a także imprez takich, jak: projekcje kinowe, targi, pokazy mody, szkolenia, konferencje. W celu zapewnienia wysokich standardów zadbano o wyjątkową akustykę tego obiektu.
Różnorodne wydarzenia wymagają modyfikacji czasu pogłosu sali, czyli parametrów akustycznych. Głównymi ustrojami akustycznymi są konstrukcja (rodzaj użytych materiałów, kubatura) oraz widownia (jej kształt, liczba widzów). Aby zapewnić odpowiednią akustykę, wykonane zostaną ruchome sufity – pięć brył, które będą zmieniały kubaturę sali. Salę koncertową i salę kameralną będą oddzielały mobilne ściany, które po obu stronach pokryte są okładzinami o dwóch różnych strukturach. Jedna strona pochłania dźwięk, druga go odbija.
- W projekcie zawarty był model teoretyczny. Tę teorię potwierdzamy wielokrotnie badaniami. Wykonawcy muszą przedstawiać wyniki z badań akustycznych poszczególnych elementów – okładzin pikado, sufitów, wszelkich przegród czy drzwi, a także widowni, w tym foteli. Dbałość o izolację akustyczną powoduje, że przejścia poszczególnych instalacji są dodatkowo zabezpieczane, by nie przenosiły się zakłócenia pomiędzy pomieszczeniami – wyjaśnia Grzegorz Grabowski, prezes Centrum Kulturalno-Kongresowego Jordanki.
Przy projekcie pracują akustycy zarówno ze strony Głównego Projektanta, Generalnego Wykonawcy, jak i Inwestora, dla którego jest sprawowany nadzór akustyczny. Warto wspomnieć, że nagłośnienie sali jest w pełni oparte na systemie cyfrowym, spełniającym oczekiwania melomanów XXI wieku.