W odpowiedzi na wypowiedzi, które wygłosił Pan jako kandydat na Prezydenta Miasta Torunia podczas konferencji zorganizowanej dn. 25.03.2024 r. informuję Pana, że:
- Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym organami gminy są – stanowiącym rada gminy, a wykonawczym wójt (burmistrz, prezydent). W obu przypadkach, to mieszkańcy gminy w powszechnych wyborach podejmują decyzję o tym, komu powierzają zarówno funkcję prezydenta miasta, jak i radnego. Zgodnie z ww. ustawą działalność organów jest jawna, a zasady dostępu do dokumentów i korzystania z nich określa statut gminy.
- Zapewniam, że decyzje dotyczące funkcjonowania Gminy Miasta Toruń nie są podejmowane w zaciszu gabinetu. Praca nad poszczególnymi inwestycjami czy też programami to setki godzin spotkań roboczych, rozmów z ekspertami i konsultacji z różnymi grupami zainteresowanymi danym tematem. Żadne konsultacje społeczne przeprowadzane przez Gminę nie są fasadowe. Ich tematykę, rozmiar i sposób prowadzenia ustala Rada Miasta Torunia po uprzednim uzyskaniu opinii Rady Społecznej ds. konsultacji społecznych. Organ ten jest powoływany na podstawie „Regulaminu konsultacji społecznych” (uchwała RMT nr 508/2013 z dn. 21.02.2013 r.).
- Wszystkie decyzje i rozstrzygnięcia samorządowe w Toruniu podejmuje rada miasta, a projekty tych dokumentów przygotowuje także prezydent miasta. Pozwolę sobie tutaj zacytować art. 14 Ustawy o samorządzie, dotyczący podejmowania uchwał:
1. Uchwały rady gminy zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu jawnym, chyba że ustawa stanowi inaczej.
2. Głosowania jawne na sesjach rady odbywają się za pomocą urządzeń umożliwiających sporządzenie i utrwalenie imiennego wykazu głosowań radnych.
4. Twierdzi Pan, że cyt. „Większość w Radzie Miasta w zasadzie prezydent sobie kupił stanowiskami”. W kolejnych kadencjach, w trakcie których mam zaszczyt odpowiadać za zadanie wykonawcze Torunia współpracowałem i współpracuję z radnymi zrzeszonymi w klubach radnych, w tym także poprzez zawieranie porozumień programowych. Najczęściej w ramach tych porozumień dochodzi do wskazywania przez kluby radnych kandydatów na stanowiska zastępców prezydenta, który po uzyskaniu mojej akceptacji podejmuje te zdania. Taki model współodpowiedzialności w Toruniu sprawdza się od lat i nie ma charakteru „kupczenia stanowiskami”. Porozumienia to dowód na to, że mimo różnic wspólnie z radnymi możemy mieć wizję tego, jak ma wyglądać Toruń. Liczne dyskusje i godziny spędzone na sali obrad to dowód, że w radzie miasta jest miejsce na debatę i ścieranie się wielu różnych spojrzeń na sprawy, nad którymi pracują zarówno prezydent miasta, jak i radni. Rada nigdy nie była i nie będzie traktowana przeze mnie, jako cyt. „maszynka do głosowania”. To organ, z którego zdaniem, jako prezydent, się liczę, a przede wszystkim decydujący o sprawach konstytutywnych miasta (programy, plany, budżety).
5. Jest Pana celem cyt. „jak najbardziej efektywny urząd, a nie jak najtańszy”. Bardzo się cieszę, że myśli Pan o rozwoju i kompetencjach pracowników Urzędu Miasta Torunia (UMT). Zapewniam, że są to osoby, które wykonują swoją pracę w pełni rzetelnie i profesjonalnie. Dodam, że urzędnicy chętnie podnoszą swoje kwalifikacje w ramach rzeczowo-finansowego planu szkoleń. W 2023 r. w 96 szkoleniach płatnych i bezpłatnych wzięło udział 365 pracowników UMT (w 50 szkoleniach w formie on-line wzięło udział 61 pracowników natomiast w 46 szkoleniach stacjonarnych wzięło udział 304 pracowników).
Prezydent Miasta Torunia
Michał Zaleski